رییس شورای تامین دام کشور:
مدیریت درست توزیع گوشت موجب کاهش قیمت آن می شود

به گزارش قلم نیوز- "منصور پوریان" در خصوص ادامه واردات دام رومانیایی، اظهار داشت: واردات دام رومانیایی به صورت مرتب در حال انجام بوده و کشتار هم انجام می‌شود. تا کنون ورود این دام بر بازار موثر بوده و تاثیرات مثبت داشته است.

وی افزود: در برخی نقاط کشور ما شاهد کاهش قیمت گوشت بوده‌ایم و در برخی نقاط هم در کاهش قیمت آلایش دامی مانند کله‌پاچه و دل و جگر هم موثر بوده است.

رییس شورای تامین دام کشور در ادامه، تصریح کرد: تقاضای کاذب در بازار گوشت باعث جهش قیمت شد. ما نمی‌توانیم از واردات انتظار تاثیر سریع داشته باشیم، بنابراین باید منتظر باشیم و کمی زمان بدهیم تا شرایط بهبود یابد.

پوریان در رابطه با توزیع آلایش گوشت‌های وارداتی، بیان کرد: کل دام وارداتی رومانیایی با توافقی که شرکت پشتیبانی با اتحادیه گوشت گوسفندی و اتحادیه‌های دیگر کردند، در کشتارگاه کشتار می‌شود و در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد. در تهران بین قصاب‌های منتخب گوشت  را توزیع می‌کنند در بخش دوم کار، آلایش به فروش گذاشته می‌شود و بین اتحادیه طباخان تقسیم می‌شود.

وی در واکنش با اظهارات اتحادیه طباخان و دل و جگر مبنی بر عدم دریافت آلایش دام کشتار شده رومانیایی، تصریح کرد: تقاضا برای دریافت این آلایش بسیار بالا بوده و میزان عرضه، پاسخگوی این تقاضا نیست و باعث دلخوری در اتحادیه‌ها شده است. مجموعه دام رومانیایی آنقدر نبود که حجم تقاضا‌کنندگان، هم در بخش گوشت و هم در بخش آلایش را به صورت کامل پاسخگو باشد.

رییس شورای تامین دام کشور، افزود: این گوشت و آلایش به صورت سیستمی و منظم در اختیار بخش‌های مدنظر گذاشته شده بود اما برخی از میزان دریافت راضی نبودند و بحث دلال‌ها را میان کشیدند اما دلالی زمانی رخ می‌دهد که کالایی به وفور وجود داشته باشد در حالی که این کالا در حال حاضر با کمبود مواجه است و تا حدودی نیازهای روزانه را برطرف خواهد کرد.

پوریان در ادامه، تصریح کرد:‌ برخی از تقاضاها حقیقی نیست و باعث فشار به بازار می‌شود. اولویت فعلی تنها تهران است و این گوشت در تهران توزیع شده است. گوشت به صورت روزانه وارد می‌شود تا در بازار گوشت ثبات ایجاد کند. در صورت افزایش واردات امکان ارسال آن به استان‌های دیگر هم به وجود خواهد آمد.

رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به افزایش میزان دام داخلی در کشور، بیان کرد: میزان دام در کشور در حال افزایش است و هر چه به فصول پایانی سال نزدیکتر شویم نیاز کشور به دام وارداتی و گوشت منجمد کمتر می‌شود. بره‌های تولید شده در پاییز و زمستان به بازار خواهد آمد و کشورهای آسیای میانه که کاهش دام داشتند هم مشکل‌شان حل شده و تولید در این کشورها هم افزایش می‌یابد. پیش‌بینی ما این است در مدت زمان کوتاهی مشکل دام و گوشت در کشور حل خواهد شد و مازاد هم خواهیم داشت.

وی افزود: گوشت وارداتی که با قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود اما گوشت‌های داخلی با نوساناتی روبه‌رو هستند. ما همیشه در پاییز و زمستان با عرضه کم روبه‌رو بودیم اما امسال قیمت آن بسیار افزایش یافت. اگر توزیع دام و گوشت به درستی مدیریت شود عرضه نسبت به تقاضا افزایش می‌یابد و قیمت گوشت روند کاهشی پیدا خواهد کرد.