محمدی:
افزایش تعداد کارگزاری‌ها پذیرفتنی نیست/ نحوه ادغام بانک‌های بورسی

به گزارش قلم نیوز- "شاپور محمدی" از رونمایی نخستین قرار داد اختیار خرید و فروش زعفران خبر داد واظهار داشت: با استقبال خوب سرمایه گذاران و فعالان بازار زعفران از معاملات قرارداد آتی در بازار مشتقه بورس کالا، امروز قرار داد اختیار معامله زعفران به عنوان ابزار تکمیلی برای فعالان این بازار در بورس کالا رونمایی شد.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه تعریف ابزارهای مالی از جمله آپشن روی سایر کالاهای کشاورزی نیز وجود دارد، افزود: برای هر کالایی که بازار پایه آن کالا، از نقد شوندگی مناسب برخوردار باشد می‌توان قرارداد آتی و اختیار خرید و فروش معامله را تعریف کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در فضای کسب و کار کنونی نحوه صدور مجوز جدید کارگزاری تغییر می کند یا خیر؟ پاسخ داد: اگر چه هم اکنون تنها تعداد ۱۰۸ شرکت کارگزاری وجود دارد اما این شرکت‌ها در سراسر کشور از دفاتر متعددی برخوردار هستند. در اغلب کشورها کسب و کار کارگزاری به خاطر ریسک سیستمی که می‌توانند ایجاد کنند تحت نظارت و کنترل بیشتری قرار دارند. چرا که مجوز فعالیت شرکت کارگزاری به مثابه مجوز فعالیت یک بانک بوده و از این رو افزایش تعداد مجوز فعالیت بانک در کشور پذیرفتنی نیست. همین مسئله را می‌توان به کارگزاری‌ها نیز تسری داد.

محمدی از پیگیری تخصیص منابع پولی از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار سرمایه  نیز خبر داد و در پاسخ به این پرسش که فرایند انتقال و ادغام سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری درج شده در تابلوی معاملات بورس و فرابورس در بانک سپه چگونه خواهد بود، پاسخ داد: در حال حاضر نماد معاملاتی بانک‌های مذکور متوقف هستند اما برای ادغام سهام این بانک‌ها در بانک سپه قدر مسلم مصوبه شورای عالی بورس برای انتقال سهام در خارج از ساعت معاملات را خواهیم گرفت.