نامه سرگشاده جمعی از فعالان سیاسی و نمایندگان ادوار مجلس به رئیس جمهور
این افراد در نامه مذکور ضمن تاکید بر اعتقاد خود به برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم ، شعار های امید آور حسن روحانی و اشاره به اهمیت تکریم نقش مردم و عقبه اجتماعی دولت ، پیشنهاد تاسیس معاونتی تحت عنوان معاونت مردم در نهاد ریاست جمهوری شدند.

متن این نامه که یک نسخه از آن نیز به دفتر پاییگاه خبری تحلیلی راستین آنلاین ارسال شده به شرح زیر است:

سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ  فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ

ضمن توفیق الهی برای حضرتعالی و همکارانتان در خدمت به مردم صبور ایران در این شرایط دشوار و روزگار عسرت که کیان این نظام از سوی معاندان خارجی و داخلی مورد هجمه قرار گرفته است، به عنوان حامیان اندیشه های جنابعالی و سیاست‌های کلی دولت تدبیر و امید بر خود فرض دانستیم که به وظیفه تاریخی خویش عمل کرده، نکاتی را در جهت استحضار و انشاالله بهره‌برداری از «باب النصیحه لائمه المسلمین »(بحار الانوارالجامعه الطهارعلیهم السلام،ج ۲۷ ص ۶۷  ) به عرض عالی برسانیم.

 اول: جنابعالی به خوبی و شاید بیش از همه واقفید که مجموعه عوامل بین المللی و منطقه ای به اضافه علل و دلایل ملی و داخلی میهن عزیزمان ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را که محصول مجاهدت های امام راحل (ره) و یارانش، که خود شما یکی از آنان می باشید، در شرایطی قرار گرفته است که هر لحظه بیم آن می‌رود که با مخاطرات جدی مواجه گردد.

 برای عبور از این شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حائل لازم است که دولت (هیئت حاکمه)و ملت هر کدام به سهم خود، در حراست از ثمره خون شهیدان انقلاب و دفاع مقدس بکوشند. اما این مهم ممکن و میسر نیست مگر آنکه بزرگان نظام و از جمله شخص حضرتعالی و دولت برنامه ای مدون و راهبردی داشته و آن را صادقانه با مردم در میان گذارید.

 دوم: شرایط حال حاضر کشور به گونه ای است که بیش از هر زمان دیگری بایدبین ملت و دولت ارتباطی وثیق و گفتگوی مستمر برقرار باشد.

غالب توفیقات نظام نیز در سایه وحدت و یگانگی این دو بدست آمده است. نمونه بارز آن عزم جدی اکثریت مردم ایران برای تغییر شیوه حکمرانی در سال ۱۳۹۲ بود که به انتخاب حضرتعالی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران منجر شد.

 در آن مقطع زمانی، هوشمندی و بصیرت حامیان کم شمار ولی پر انگیزه شما و دنبال آن احیای همبستگی دولت - ملت که به مدت ۸ سال مختل شده بود، نتایج با برکتی در دولت یازدهم به بار آورد که «برجام» تنها نمونه ای از آن است.

 پشتیبانان واقعی شما در سال ۹۲ با این که مورد بی مهری بسیار واقع شدند، اما دست از حمایت از رئیس جمهور خود نکشیده ،در فضای انتخاباتی سال ۹۶ که بسیار پیچیده‌تر از دور پیشین بود هرچند توان داشتند در طبق اخلاص نهاده ،رای۱۸ میلیونی شما را به ۲۴ میلیون ارتقا دادند تا حضرتعالی و همکارانتان با توان و انگیزه بیشتری سکان هدایت کشور را به دست بگیرید و در مسیر اصلاحات بنیادی و ساختاری قدم بردارید. دریغا که این بارنیز سرمایه اجتماعی دولت دوازدهم نادیده گرفته شد.

 در حالی که در کوران حوادثی که دولت و حاکمیت را تهدید می کند نیازی مضاعف بدان احساس می‌شد و می‌شود.

ناگفته پیداست که تهی سازی و تضعیف عقبه مردمی دولت با هر دلیل و توجیه صورت پذیرفته باشد، خیانت آشکار به شخص حضرتعالی است که نه تنها مرهون مجاهدت های حامیان خود هستید بلکه بر اساس شرع و قانون موظف به ارتباطی سامان مندباقاطبه شهروندان این کشور می باشید و در گرفتاری ها و مشکلات می‌بایست مستحضر به ایشان باشید.

 در تمامی جوامع پیشرفته دنیا دولت‌ها به ویژه در مواقع بحرانی از پشتیبانان اصلی خود برای عبور از گردنه های تاریخی استعانت جسته ،آنان را به میدان عمل و کارزار می آورند .

این امر در صورتی ممکن است که در شرایط عادی نیز از توانمندی‌های ایشان استفاده شود!

 چه کسی محرم تر و شایسته تر از سیاست ورزانی که در دو انتخابات گذشته نه تنها خود حامیتان بودند، بلکه سرمایه معنوی و مادی خود رانیز صرف ترغیب دیگران به حمایت از شما نمودند.

 سوم: گذشته از این که تیم رسانه دولت ضعیف و الکن بوده و توان معرفی خدمات دولت یازدهم و دوازدهم را ندارد، ارتباط دستگاه‌های اجرایی نیز با بدنه جامعه قطع بوده و در نتیجه دولتمردان از واقعیت جامعه به دور مانده اند. همین امرخسارات جبران ناپذیری در پی داشته و موجب تضعیف و افت محبوبیت و مقبولیت شخص حضرتعالی می‌گردد.

 در جوامع مردم‌سالار،این شکاف به وسیله احزاب ،تشکل های سیاسی و سازمان‌های مردم‌نهاد پر می‌شود و ارتباط سالم ای بین دولت و ملت برقرار می گردد. از شما توقع می‌رود با اهتمام به این امر مهم، روح امید و نشاط را در یکایک شهروندان دمیده ،دلیل احساس کرامت انسانی را برایشان به ارمغان آورید.

 چهارم: شعارهای تبلیغاتی و وعده‌های انتخاباتی جنابعالی چه در سال ۹۲ و چه در سال ۹۶ چنان امیدآفرین بود که به سادگی از اذهان مردم پاک نخواهد شد. به همان نسبت نیز در صورت عدم تحقق هر یک از آنها بیم آن می‌رود که گرد یاس و سرخوردگی بر چهره رنج کشیده کسانی بنشیند که با اشتیاق تمام واعتماد خالصانه، در موقعیتی خطیر به شما رای داده اند.

 کمترین توقع ایشان از رئیس جمهوری در کسوت روحانی و عالم به علوم دین و متخلق به اخلاق اسلامی آن است که به حکم آیه شریفه ي«َا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» (سوره  مائده آیه 1) و حدیث مشهور «الكريمُ إذا وَعَدَ وَفى» زیده الاخبار صفحه ۲۰۸» به عهد و پیمانی که با مردم بسته است وفادار بوده،حتی الامکان در راستای تحقق آن گام برداشته و در صورت بروز مانع ورادعی آن راسئولانه با مردم در میان گذارد.

 بی تردید آنان که خردمندانه به برنامه‌های شما رای داده اند،بر پایه همین عقلانیت می‌توانند مشکلات شما را درک کنند، به شرط اینکه شما نیز ایشان را محرم راز خود داشته در سختی‌ها کنارشان بمانید و بدانید تمایل به اردوگاه آنان که جز تخریب و تضعیف شما سودایی در سر ندارد،دست آوردی برایتان نخواهد داشت. ایشان هرگز جذب شما نمی شوند اما یارانتان را سرخورده و شما رویگردان می‌شوند.

 پنجم: در حالی که غوغاسالاران  داخلی هر از چندگاه به ویژه در مقاطعی که دولت تدبیر و امید درصدد اتخاذ تصمیمی در راستای منافع ملی باشد، در فضاهای مجازی و حقیقی جوی سنگین علیه دولت را انداخته، در سامانه سیاست‌گذاری‌های کلان اختلال ایجاد می کنند و حقایق را وارونه جلوه می‌دهند ،چرا نباید طرفداران دولت نیز که بیش از همه نگران آینده و حال کشور هستند با تشکیل اجتماعات و برگزاری گردهمایی های فراگیر ضمن حمایت از سیاست‌های اصولی شما و رویکردهای کلی دولت به اعلام مواضع خود پرداخته و به نقد دلسوزانه شرایط موجود بپردازند؟

 این انتقاد از نخستین روزهای تشکیل دولت تدبیر و امید در علی الخصوص در دور دوم به دفتر حضرتعالی وارد بوده که اراده‌ای برای انسجام بخشی به نیروهای حامی دولت و استفاده از توان و ظرفیت آنها در حل مسائل و معضلات نداشته و ندارد و از این رهگذر باعث ریزش یارانتان شده است.

 در این روز های دشوار که دولت به حمایت مضاعف نیازمند است مصلحت در آن است که به این رویه پایان داده شده و از تمامی ظرفیت‌های بالقوه کشور که مورد غفلت واقع شده است در جهت گذر از این مرحله تاریخی استفاده شود.

 ما جمعی از فعالان سیاسی و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی که به آرمان اصلاح با روش اعتدال باور و به مبانی و اصول انقلاب و نظام اعتقادی راسخ داریم وظیفه خود می‌دانیم که برای نجات کشور در وهله اول و جلوگیری از سیطره دوباره تفکرات عوام فریبانه و پوپولیستی در جامعه و حفظ اندیشه مردم سالاری دینی به یاری دولت تدبیر و امید شتافته  و نقش موثر خود را در این برهه تاریخی ایفا نماییم تا شرمنده نسل ها آتی نشویم.

 با عنایت به موارد پیش گفته و دغدغه های مذکور، پیشنهاد می شود در صورت صلاحدید برای حفظ سازماندهی موجود نیروهای دلسوز دولت ، اعضای ستاد ۹۲ و 96 ، تشکل‌های سیاسی همسو، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و ...معاونتی در حوزه رئیس جمهور تحت عنوان معاونت مردم نهاد ریاست جمهوری تاسیس گردد تا در خصوص ایجاد ارتباط منطقی بین دولت و ملت و دفاع از عملکرد قوه مجریه و جلوگیری از کاهش امید اقداماتی موثر و راهبردی به عمل آید.

بدین صورت می‌توان اکثریت مردم را در حفظ و حراست از آینده ایران اسلامی دخیل کرده و نسبت به آن امیدوار کرد. با این اقدام قطعا حضور حداکثری مردم موجب تقویت دولت و رشد و توسعه کشور را فراهم خواهد آورد.

 امروز عزت اسلام و ایران در گرو تصمیمات بزرگ و به جا و به موقع است. ما را در این راه درکنار خود بدانید.

 و العاقبه للمتقین
 جمعی از فعالان سیاسی و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی حامی اندیشه اصلاح و رویه اعتدال