آذری جهرمی:
ساخت ماهواره ملی را با جدیت پیگیری می کنیم

به گزارش قلم نیوز- "محمد جواد آذری جهرمی" امروز(دوشنبه) در جمع خبرنگاران در حاشیه راه اندازی آزمایشگاه الکترومغناطیسی حوزه فضایی کشور، اظهار داشت: بحث جدی که هم اکنون در دست انجام داریم ساخت ماهواره ملی با توانمندی داخلی و با همکاری بین المللی است که برای آن پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی در کمیسیون تنظیم مقررات صادر تصویب شده است.

آذری جهرمی گفت: بخش خصوصی در حال مذاکره برای دریافت این پروانه است تا بتواند ماهواره ای را طراحی کرده و در مدار ژئوی زمین که ما نقاط مداری آن را در اختیار داریم، قرار دهد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تا دو سال آینده این نقاط مداری در فضا متعلق به ایران است، گفت: امیدواریم در مهلت مقرر بتوانیم ماهواره ای را در این نقاط قرار دهیم تا مدیریت آن به صورت کامل در اختیار ما باشد.

وی با بیان اینکه اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی صادر شده و فراخوان آن برای فعالیت اپراتور، اعلام شده است، افزود: نقاط مداری برای ماهواره های در ارتفاع بالا (ژئو) و ماهواره های زمین آهنگ در ارتفاعات مداری بالا قرار می گیرد. این نقاط تنها مربوط به ماهواره های ژئو است.

آذری جهرمی، توضیح داد: در زمینه ماهواره دوستی و پیام از آنجایی که این ماهواره ها در مدار پائین زمین (لئو) تعریف شده بود، برای آن نقاط مداری به ثبت نرسیده بود.

وزیر ارتباطات، تاکید کرد: نقاط مداری تنها برای ماهواره های ژئو به کشورها اختصاص داده می شود و ما نیز برای ساخت ماهواره ژئو هم اکنون دارای نقاط مداری هستیم و ساخت این ماهواره ملی را با جدیت پیگیری می کنیم.