پورابراهیمی مطرح کرد؛
تنها ۷ درصد از ظرفیت‌های معدنی کشور کشف شده است
به گزارش قلم نیوز- "محمدرضا پورابراهیمی" امروز (چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه) در دیدار استاندار کرمان با معاون وزیر صمت و رئیس شرکت ایمیدرو در کرمان، اظهار کرد: بیش از پنج دهه از آغاز فعالیت شرکت سیمان در استان کرمان می‌گذرد و آثار آن در طرح‌های عمرانی و سرمایه گذاری مشخص است.

وی افزود: بیم کاهش ظرفیت تولید و مشکلات مربوط به کارگران، بیمه و … وجود داشت و پیگیری بهینه سازی خط تولید جدید بعد از مدت‌ها به نتیجه رسیده و این مسئله نهایی شد که افزایش ظرفیت خط تولید با ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری از ۲۳۰۰ تن به ۳۶۰۰ تن ایجاد شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: نیمی از مبلغ سرمایه گذاری ریالی و مابقی به صورت ارزی تأمین می‌شود و قرار است کار در مدت دو سال انجام شود که این طرح به حفظ تولید، ادامه اشتغال و … کمک می‌کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به مازاد سرمایه گذاری در حوزه سیمان در کشور، بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های جدید، جاده‌ها و استفاده از رویه بتنی (آر سی سی) در جاده است که در استان کرمان در جاده شهربابک - هرات این کار عملیاتی شده و ظرفیت‌های جدید موجب تولید کامل می‌شود.

وی در ادامه، اظهار کرد: افزایش ظرفیت تولید لاستیک بارز درخواست دیگر ماست؛ زیرا این شرکت یکی از مجموعه‌های شاخص کشور است و ظرفیت مورد نیاز این شرکت به شدت افزایش یافته می‌توانیم با افزایش ظرفیت تولید، هم نیاز داخل را رفع کرده و هم ظرفیت صادراتی نیز در آینده مجدد احیا شود.

پورابراهیمی گفت: در ماه‌های اخیر شاهد تصمیمات غیرکارشناسی در شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی بودیم که طرح توسعه لاستیک بارز از کرمان به جای دیگر برود.

وی تصریح کرد: برآورد کردیم که ۱۱۰ میلیون یورو منابع ارزی و ۷۰۰ میلیارد تومان ریالی به مجموعه هزینه‌ها با اجرای طرح در جای دیگر غیر از کرمان اضافه می‌شود، که خوشبختانه این موضوع متوقف شده و درخواست داریم به جد این موضوع مدیریت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه، بیان کرد: بخش زیادی از منابع شرکت ایمیدرو از بهره برداری معادن استان کرمان است و درخواست داریم بخشی از زیرساخت‌هایی که تکالیف مرتبط با حوزه تخصصی است، در زیرساخت معادن، جاده و ایمنی هزینه شود.

وی افزود: مسئله دیگر تصمیم گیری درخصوص پهنه‌هایی است که در اختیار ایمیدرو است که بخشی از آن در شهرستان راور قرار دارد و درخواست داریم یا خود شرکت یا با مشارکت بخش خصوصی سمایه گذاری کند و یا به بخش خصوص جدید کار واگذار شود زیرا حبس این پهنه‌ها به صلاح کشور نیست.

پورابراهیمی با تاکید بر لزوم توافق برای بحث‌های اکتشافی معادن تصریح کرد: باید نخستین اقدام ما کار اکتشافی باشد زیرا بخش عمده‌ای از پتانسیل‌های کشور در معادن مغفول مانده و طبق آمار تنها ۷ درصد از ظرفیت‌های معدنی کشور شناسایی و اکتشاف شده است.