حدود ۲۳۳۳ شرکت دانش‌بنیان در سال ۹۶ برای معافیت مالیاتی معرفی شدند

به گزارش قلم نیوز- "سیدکامل تقوی‌نژاد" در نشست هم‌اندیشی با کارآفرینان جوان در وزارت اقتصاد، با اشاره به مکانیزه کردن صندوق‌های فروش، اظهار داشت: این قانون در روزهای اخیر، در مجلس شورای اسلامی تصویب شده؛ اما نیاز است تا شورای نگهبان نیز آن را تائید کند که پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، قانون مذکور به صحن مجلس خواهد رفت.

وی افزود: صندوق‌های مکانیزه فروش یک انقلاب را در عرصه شفافیت مالیاتی و اطلاعاتی در کشور به وجود می‌آورد؛ صندوق‌های مکانیزه فروش به صورت یک ابزار مالیاتی برای تمامی فعالان اقتصادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که می‌تواند همه هزینه‌ها و فروش را در سامانه مالیاتی ثبت کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین از پیشنهاد برای یکسان‌سازی مالیات بر حقوق در بخش‌های دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: ارزش افزوده در حال اصلاح است با این حال بیشترین تاکید نظام مالیاتی بر این است که مودیان مالیاتی نسبت به قوانین مالیاتی اطلاع پیدا کنند.

تقوی‌نژاد همچنین با بیان این‌که کارمزدها و خدمات در حوزه حمل‌ونقل مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، تصریح کرد: حجم معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان بالا است و ما برای فعالیت‌های این بخش شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم ضرایب خاص بنگاه‌داری را برای آن‌ها در نظر بگیریم.

وی با بیان این‌که هر ساله شرکت‌های دانش‌بنیان از مبالغ قابل توجهی معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند، گفت: در سال ۹۲ حدود ۴۰ شرکت، در سال ۹۴ حدود ۲۰۲۵ شرکت، در سال ۹۵ حدود ۲۴۰۰ شرکت و در سال ۹۶ حدود ۲۳۳۳ شرکت دانش‌بنیان برای معافیت مالیاتی معرفی شدند.

تقوی نژاد افزود: با این‌حال این مساله مطرح می‌شود که برخی از شرکت‌هایی که خواهان استفاده از معافیت‌های مالیاتی هستند، خود را دانش‌بنیان معرفی می‌کنند در حالی که برخی از آن‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی کسب کرده‌اند.