روحانی در صحن مجلس؛
پیشرفت کشور در بخش سلامت قابل ملاحظه است/ توریسم سلامت برای ما اهمیت دارد

به گزارش قلم نیوز- حجت‌الاسلام "حسن روحانی" در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در صحن مجلس، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که بخش سلامت، بهداشت، رسیدگی به بیماران و پیشگیری از بیماری‌ها و توریسم سلامت چقدر برای ما اهمیت دارد.

قبل از انقلاب در حوزه سلامت وابسته به خارجی‌ها بودیم

وی افزود: انقلاب اسلامی که ره‌آورد بسیار فراوانی در بخش خدمات اجتماعی برای مردم ما به ارمغان آورد یک بخش آن حوزه سلامت بود. با نگاه به آمارهای اولیه کاملا روشن است که نظام جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال چه قدم های بلندی در راه سلامت مردم برداشته است. در سال ۵۶ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کل پزشکانی که در کشور خدمت می کردند ۱۴۷۰۰ نفر بودند که از این تعداد ۶ هزار نفر پزشکان خارجی بودند و در نیمی از حوزه بهداشت و سلامت در بخش پزشک عمومی یا تخصصی، وابسته به خارجی ها بودیم.

روحانی گفت: در تخصص‌های مختلف به جز ۸ رشته تخصصی پزشکی، سایر موارد نیازمند دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم. امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای ۱۴ هزار پزشک ۱۴۰ هزار پزشک در ایران خدمت می‌کنند و به جای ۶۰۰ دانشجوی ورودی در رشته پزشکی امروز ۶۱۰۰ نفر ورودی پزشک داریم، با اینکه جمعیت کشور ما کمی بیش از دو برابر شده است.

تعداد پزشکان بیشتر از ۱۰ برابر شده است

وی یادآور شد: جمعیت کشور ما نسبت به ۴۰ سال پیش که ۲۶ میلیون نفر بود دو برابر شده و به ۸۲ میلیون نفر رسیده است و رشد ۱۲۸ درصدی را داشته ایم. به نحوی کمتر از ۲.۵ برابر رشد داشته ایم در حالی که در بخش بهداشت و درمان، آمارها نشان می دهد رشدهای ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۱۳۰ درصدی داشته ایم و این نشان می دهد که حرکت ما در این زمینه صحیح بوده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسیری که انقلاب اسلامی در این زمینه انتخاب کرده، ما را به هدف رسانده است اما این بدان معنا نیست که امروز ما در بخش سلامت هیچ ضعفی نداریم، ضعف و ایراد هم داریم اما وقتی با سایر کشورها مقایسه می کنیم و همین طور با ۴۰ سال قبل، می بینیم پزشکان مخلص و ایثارگر زیادی داریم. آنها در دوران دفاع مقدس در بیمارستان های خط مقدم حضور داشتند و خدامات بسیاری کردند.

روحانی افزود: عملیات هایی در دوران جنگ شکل گرفت که فاصله پزشکان و اتاق عمل آنها با خط مقدم حدود ۷ کیلومتر بود یعنی بیمارستان های ما در جایی مستقر بودند که حتی گلوله خمپاره می توانست به آنها اصابت کند.

امروز پزشکان مخلص و ایثارگر زیادی داریم

وی تصریح کرد: پزشکان ایثارگر و پرستاران با شهامت در زیر خمپاره ها و حملات هوایی در خط مقدم بودند و امروز هم پزشکان مخلص و ایثارگر زیادی داریم. هرچند که ممکن است افراد کمی هم داشته باشیم که همه ویژگی آنها مطلوب جامعه نباشد اما این قشر همواره مورد احترام جامعه بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از کوچکی رسم‌مان این بوده است که همواره به عالمان جامعه احترام بگذاریم، یادآور شد: این یکی از اخلاق های شایسته مردم این سرزمین است.

روحانی گفت: در آغاز دولت یازدهم و قبل از آنکه دولت شروع به کار کند در تبلیغات انتخاباتی به مردم قول داده بودم که تجهیزات مربوط به بخش سلامت را کامل کرده و کاری کنیم که داروهای مورد نیاز مردم به راحتی در دسترس آنها باشد و مخارج و هزینه های درمان بیماران کاهش یابد.

نام دکتر هاشمی در کنار طرح تحول سلامت ماندگار خواهد شد

رئیس جمهور تأکید کرد: ما از اول دولت یازدهم به فکر طراحی طرح تحول سلامت بودیم. در همان ماه های اولیه، طرح تحول سلامت اجرایی شد، برادر عزیزم و وزیر مخلص ما دکتر قاضی زاده هاشمی نقش مهمی در اجرای طرح تحول سلامت داشت که امیدوارم هر کجا که طرح سلامت مطرح می شود نام دکتر قاضی زاده هاشمی هم در کنار آن  ماندگار باشد.

وی افزود: یکی از تأسف های ما این است که نتوانستیم تا پایان دولت دوازدهم در کنار دکتر قاضی زاده باشیم. آشنایی من با ایشان به دوران دفاع مقدس و جنگ بر می گردد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه طرح تحول سلامت کار بزرگی در کشور انجام داد، گفت: شاید هیچ کار مهمی در دولت بدون کمک شما نمایندگان انجام نشود. همین امروز تصویب بودجه سال ۹۸ بر عهده شماست که بررسی های آن را در کمیسیون تلفیق به پایان رساندید و امیدوارم بعد از ۲۲ بهمن مصوب شده و به دست دولت برسد.

نباید اجازه دهیم آنهایی که دستشان به خون مردم آلوده است، به ما اهانت کنند

روحانی با بیان اینکه من از ریاست مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه و نمایندگان محترم بخاطر تصویب چهار لایحه مربوط به مبارزه پولشویی و تروریسم، تشکر می‌کنم، خاطرنشان کرد: این یک کار مهم از سوی مجلس و دولت در تاریخ کشور ما ثبت می‌شود زیرا ما همیشه در مبارزه با تروریسم پیشتاز بوده ایم و نباید اجازه دهیم عده ای که دستشان به خون مردم آلوده است و ترورهای مختلفی را در طول تاریخ انجام داده‌اند، مدعی مبارزه با تروریسم باشند و بهانه ای به انها بدهیم تا آنها بتوانند به ما اهانت کنند.

وی ادامه داد: دو لایحه در این رابطه نهایی شده و دو لایحه دیگر هم در مراحل بعدی نهایی خواهد شد، البته یک تکمله‌ای هم بعنوان دوفوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم که ان‌شالله بدست شما تصویب بشود تا ما بتوانیم برای روان سازی مبادلات مالی و بانکی دست مسئولین خودمان را بازتر کنیم.

روحانی گفت: ما در طرح سلامت موضوع سلامت را به مسکن و زندگی مردم نزدیک و نزدیک تر کردیم. اگر در آغاز انقلاب ۱۵۰۰ خانه بهداشت وجود داشت امروز ۱۲ برابر یعنی ۱۸ هزار خانه بهداشت در این کشور فعالیت می کند.  

رئیس جمهور افزود: اگر پزشکان متخصصان ما در گذشته فقط در شهرهای بزرگ بودند امروز در مناطق مرزی هم این عزیزان فعالیت می کنند و همه روستائیان امروز به پزشک و متخصص دسترسی دارند که این یک تغییر بزرگ و اساسی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مقامات کشورهای مختلف در ملاقات هایی که با من دارند از طرح تحول سلامت در کشور ما ابراز شگفتی کردند، افزود: آنها این سئوال را از ما می پرسند که شما چگونه توانستید این طرح را با این عظمت در کشور به اجرا درآورید، چرا که خیلی از کشورهای صنعتی و بزرگ هنوز در اجرای چنین طرحی در کشورشان موفق نشده اند.

طرح تحول سلامت از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است

رئیس جمهور اظهار داشت: طرح تحول سلامت از جمله افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است، ما در بسیاری از بیماری ها و عمل های جراحی نیازمند بودیم که بیماران را به خارج از کشور اعزام کنیم اما امروز تقریبا این نیاز به طور کامل مرتفع و بالعکس شده است. یعنی ما امروز گردشگر سلامت در کشور داریم که از کشورهای همسایه و حتی ایرانی هایی که در اروپا و آمریکا ساکن هستند برای عمل های جراحی به ایران می آیند.

روحانی تصریح کرد: اینکه گردشگران سلامت به ایران می آیند به این دلیل نیست که در ایران ارزان تر است بلکه نشان از اعتماد آنها به پزشکان و جراحان ایرانی دارد. همه ما می دانیم که برای نجات یک بیمار همه بخش ها باید دست به دست هم بدهند، شما اگر بهترین جراح را هم داشته باشید اما مراقبت های پس از عمل را به خوبی انجام ندهید این موضوع برای فرد بیمار تبدیل به عفونت و بیماری جدیدی می‌شود.

وی افزود: به همان اندازه که پزشک جراح مهم است پرستار هم مهم است و به همین اندازه آن فرد و افرادی که بیمارستان را نظافت می کنند هم مهم هستند تا آن بیمارستان بهداشتی و تمیز بماند، آن کسی که غذا را برای بیماران آماده می کند هم مهم است و به همین ترتیب تک تک بخش های فعال در یک بیمارستان دارای اهمیت هستند تا فرد بیمار به سلامت از بیمارستان خارج شود و بتواند زندگی خود را آغاز کند.

امروز ۹۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود

رئیس جمهور گفت: یکی از مشکلاتی که مردم در گذشته با آن مواجه بودند نایاب بودن بسیاری از داروها از افزایش قیمت آنها بود اما این مشکل حل شد و ما امروز افتخار می کنیم که اگر در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ۲۵ درصد داروها در داخل تولید می شد امروز ۹۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود و ما می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که به صادر کننده دارو در منطقه تبدیل شویم.

روحانی اظهار داشت: ما همین امروز هم صادر کننده بخشی از داروها به برخی کشورهای منطقه و حتی اروپایی هستیم. فناوری های پیشرفته ای که امروز در بیوتکنولوژی و ژنتیک وجود دارد تحول بسیار بزرگی را در بخش سلامت کشور بوجود آورده است

وی ادامه داد: وزارت بهداشت ما به بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه های دیگر در کشور مرتبط است و اگر بخواهیم سلامت را در کشور حفظ کنیم باید از سلامت غذایی مردم شروع کنیم یعنی وزارت کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دیگر وزارتخانه ها باید به کمک وزارت بهداشت بیایند.

باید وزارت بازرگانی از وزارت صنعت جدا شود

رئیس جمهور با بیان اینکه امیدواریم این مجلس بتواند تجارت را از صنعت، معدن و تجارت جدا کند، گفت: این جزو اصرارهای من است زیرا می دانیم که کشور بدون یک وزیر بازرگانی مستقل نمی تواند مسائل صادرات، واردات و تنظیم بازار را حل کند. در این رابطه دولت دوازدهم یک لایحه دو فوریتی را به مجلس ارسال کرد و ما از شما خواهش کردیم وزارت بازرگانی را جدا کنید.

روحانی گفت: در این شرایط ما نمی دانیم با کدام وزیر طرف هستیم، با چه کسی باید صحبت کنیم، اگر می خواهید مردم برای خرید اجناس خود کمتر معطل بشوند و اعتمادشان بیشتر شود من به عنوان مسئول دولت خدمت شما می گویم که هیچ راهی وجود ندارد بجز اینکه وزارت بازرگانی مستقلی داشته باشیم وگرنه مشکلات ادامه پیدا می کند و این مشکل برای شخص من نیست و برای همه ملت است.

وی افزود: یک زمانی من با آقای هاشمی وزیر وقت بهداشت که صحبت می کردم بحث بطری های آب آشامیدنی مطرح شد و با توجه به گزارش هایی که به ما می رسید ما از ایشان خواستیم که ایشان این مسئله را پیگیری کنند و بعدها متوجه شدیم که کیفیت آن بطری های آب آشامیدنی از کیفیت آب تهران به مراتب پائین تر بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: یک مدتی آن شرایط را تعطیل کردند و البته دو مرتبه فعال شد و امروز نمی دانم که در چه شرایطی است. وزارت بهداشت باید آبهای آشامیدنی را رده بندی کند و برای مردم آب های با رده های الف، ب و ج را مشخص کند. این موضوع در سایر مواد غذایی از جمله روغن هم باید انجام شود.

روحانی گفت: وزارت بهداشت باید با وزارت کشاورزی همکاری داشته باشد، به طور مثال باید مشخص شود که چه نوع بذری به چه میزان  و دارای چه خواصی باشد. بنابراین بهداشت از کشاورزی، صنعت و ورزش شروع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما می خواهیم توریسم سلامت داشته باشیم بخش سلامت ما باید با بخش گردشگری ما ارتباط قوی داشته باشد و وزیر بهداشت شما باید ذوالفنون باشد. باید از بخش های مختلفی اطلاع داشته باشد چرا که وزارت بهداشت، وزارتخانه وسیعی است و شخص وزیر باید از داروسازی اطلاع داشته باشد همانقدر که از آب آشامیدنی مردم، انواع بیماری ها و محصولات کشاورزی که برای مردم تامین می‌شود اطلاع داشته باشد.

کارت الکترونیک سلامت باید راه اندازی شود

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که آقای قاضی زاده هاشمی قرار بود انجام بدهد و امروز با رای شما انشاالله به دوش وزیر جدید خواهد افتاد، مسئله کارت الکترونیک برای سلامت است که این کار از اقدامات مهمی است که اولا تشخیص را آسان می کند و دوم اینکه از هزینه هایی که نیازی نیست جلوگیری می کند. همچنین از باندهای فسادی که متاسفانه امروز وجود دارد هم جلوگیری به عمل می آورد.

روحانی گفت: با سلامت الکترونیک ما می توانیم از این شرایط عبور کنیم و شفاف سازی به عمل آوریم به نحوی که بدانیم هر فرد در طول سال چند بار عکس گرفته است، چند بار اسکن شده است، چند مرتبه به پزشک مراجعه کرده است، چه میزان دارو مصرف کرده است و همچنین می توانیم پزشک را کنترل کنیم و ببینیم چه میزان دارو برای بیماران خود تجویز می کند و ناظران ما ببینند که چه میزان از آن داروها ضروری بوده است و چه مقدار از آن زینت النسخه بوده است.

وی افزود: ما نمی خواهیم داروهای زینت النسخه داشته باشیم، البته که بسیاری از پزشکان ما متعهد هستند و این کارها را انجام نمی‌دهند اما یک مقدار از این مسئله به فرهنگ جامعه ما مرتبط می‌شود، چرا که اگر یک پزشکی، بیماری را معالجه کند و بگوید شما نیازی به دارو ندارید باید یک مقدار استراحت کنید و نوشیدنی مصرف کنید، آن بیمار ممکن است این موضوع را قبول نکند.

روحانی گفت: اگر پزشک، بیمار را معاینه کرده و داروی کمی بنویسد، باز بیمار ناراضی خواهد بود. ما امروز نیازمند یک تحول در فرهنگ جامعه هستیم. فرهنگ جامعه ما باید اصلاح شود که در این کار نیاز به رسانه ها و صدا و سیما داریم. در این مسیر مجلات پزشکی و روزنامه ها نقش بسیار موثری را می توانند ایفا کنند. در فضای مجازی هر روز هشتگ‌های مختلفی منتشر می شود ولی یک بار در مورد جلوگیری از داروهایی که نیاز نیست، هشتگ نمی زنند.

وعده آقای نمکی، آغاز سلامت الکترونیک در سال آینده است

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز سلامت الکترونیک جزو ضرورت های مهم در کشور است و وعده آقای نمکی این است که در اوایل سال آینده این مساله به صورت عمومی آغاز خواهد شد. حال تشخیص اولیه و بحث ارجاع موضوعات دیگری است که بعدا باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی افزود: بیمار گاهی در بیمارستان نیاز به عمل جراحی دارد و پس از استراحت مرخص می شود، این مرخص شدن از بیمارستان تا سلامت کامل بیمار یک تایم زمانی است. امروز نیاز داریم که مراکز توانبخشی را در کشور راه بیندازیم. باید تراپی‌های مختلف در کشور ایجاد شود، زیرا ممکن است یک بیمار نیاز به یک هفته پسادرمانی داشته باشد. این اقدامات در کشور ما به صورت سیستماتیک نیست.

باید در کنار بیمارستان‌ها بخش پسادرمان هم ایجاد کنیم

روحانی گفت: باید در کنار بیمارستان و درمانگاه، بخشی برای پسادرمان ایجاد شود، زیرا مردم باید برای زندگی عادی توانمند شوند. این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته ایجاد شده است اما در ایران ما متاسفانه هنوز به این نقطه نرسیده ایم.

رئیس جمهور همچنین ضمن اشاره به وظایف وزارت بهداشت گفت: من با افراد مختلف، گفتگو و مشورت‌های زیادی کردم و آقای دکتر نمکی را در این حوزه بهترین یافتم. خود آقای دکتر هاشمی هم پیشنهادشان این بود، البته در آن زمانی که تصمیم به ترک وزارتخانه گرفتند. با افراد بسیاری مشورت کردم ولی زمانی که با خود دکتر نمکی سخن گفتم، دیدم که تمام بخش هایی که در ذهن من بود، که یک وزیر باید به آنها توجه کند، آقای نمکی به همه آنها توجه دارد. خوشبختانه دکتر نمکی تجربه بسیار خوبی از جهاد سازندگی تا میدان جنگ تا اداره یک دانشگاه و حضور در فرهنگستان و حتی معاون وزیر بهداشت بودن را در کارنامه خود دارد.

نباید فکر کنیم که یک پزشک تافته جدابافته است

وی همچنین ضمن اشاره به توانمندی های نمکی گفت: وزارت بهداشت با سایر بخش های کشور متفاوت است، زیرا که هم نیروهای خود را تربیت می کند و هم آن را به کار می گیرد. البته وزارت علوم و آموزش و پرورش نیز نیرو تربیت می کنند ولی تحویل جامعه می دهند. این موضوع خیلی مهم است که تربیت دانشجوی پزشکی ما چگونه صورت بپذیرد. در ایران متاسفانه ما به نحوی یک پزشک را تربیت می کنیم که تزریق را خلاف شأن خود می داند. من با چشم خود در کشورهای دیگر دیده ام که یک جراح، هم تزریق را انجام می دهد و هم زخم بیمار را پانسمان می کند. ما در کشور فکر می کنیم که پزشک یک تافته جدابافته است که این نگاه باید در دانشکده پزشکی اصلاح شود. دانشکده های پزشکی ما امروز باید متحول شوند که این مهمترین وظیفه وزیر جدید بهداشت خواهد بود.

باید توجه بیشتری به طب سنتی شود

روحانی همچنین ضمن اشاره به حوزه دارو در کشور گفت: در داروسازی ما امروز می توانیم به خودکفایی برسیم و دارو را به کشورهای دیگر صادر کنیم. در این زمینه باید تلاش کنیم، البته این بخش با حوزه تکنولوژی ارتباط مستقیم دارد، باید علم و فناوری وارد صحنه شوند. امروز طب سنتی که روزی ضدارزش بود باید به آن توجه شود. شما در کشور چین بیمارستان های فراوانی را می بینید که تنها فعالیت طب سوزنی انجام می دهند که طب سنتی آنهاست. در کشور ما نیز طب سنتی رایج است ولی باید به آن توجه بیشتری شود.

رئیس جمهور همچنین افزود: خوشبختانه امروز ما یکی از صادرکننده های داروهای گیاهی هستیم و این به معنای آن است که در کشور ما همه چیز آماده است. از مواد اولیه تا داروی گیاهی.

۱۰ میلیون نفر را بیمه کرده‌ایم

وی همچنین تصریح کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود بحث بیمه است. ما در زمینه بیمه کار بسیار بزرگی انجام دادیم. این اولین بار در تاریخ ایران است که همه مردم زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند. اینکه دولت یازدهم توانست ۱۰ میلیون نفر را زیر پوشش بیمه قرار دهد، کار آسانی نبود. این به آن معنا نیست که کار تمام شده است اما در همین حد نیز قدم بسیار بزرگی است. امروز رابطه بیمه با تأمین اجتماعی و وزارت کار با داروسازی ها، پزشکان و بیمارستان ها چگونه باید تأمین شود؟ این موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

روحانی همچنین گفت: من در جلساتی که قبل از این با معاونین وزارت بهداشت و همچنین شخص آقای دکتر هاشمی داشتم که دکتر نمکی هم در آن حضور داشت، در بخش بهداشت، درمان، بیمه و نواقص آن بسیار بحث کردیم.

رئیس جمهور همچنین افزود: برای ما بسیار مهم است که این بخش با برادری، همکاری و تعامل تکمیل شود. امروز بین وزارت بهداشت، وزارت کار و حتی نیروهای مسلح در بخش بهداشت، تعامل نزدیکی باید وجود داشته باشد. البته بخش های خصوصی نیز باید در این حوزه فعال تر شوند. این رابطه می تواند ما را به مقصد نهایی برساند.

وی گفت: من امروز از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست دارم با یک رأی بسیار قاطع به دکتر نمکی، حمایت و پشتیبانی خود از وزارت بهداشت که بار بسیار سنگینی را در کشور بر دوش می کشد، اعلام کنند. رأی نمایندگان می تواند همه مردم را در دهه فجر انقلاب اسلامی خوشحال کند.