عضو ارشد اتاق بازرگانی آلمان و ایران :
تاکتیک آمریکا برای ترساندن شرکت های آلمانی

عضو ارشد اتاق بازرگانی مشترک آلمان و ایران گفت کانال مالی ویژه ایران و اروپا موسوم به اینستکس به شرکت های اروپایی امکان می دهد که به مبادله کالا با ایران بپردازند.

وی راه اندازی کانال مالی موسوم به اینستکس را امیدوار کننده خواند و گفت این دیدگاه که مبادلات با ایران متوقف خواهد شد، اشتباه است.

به گفته این فعال اقتصادی آلمان ؛ در حال حاضر تنها شرکت های بزرگ آلمانی به دلیل تحریم های آمریکا مراودات خود با ایران را مسکوت گذاشته اند و این در حالی است که آلمانی ها به طور ماهانه بین 200 تا 250 میلیون یورو کالا به ایران صادر می کنند.

توکوس تاکید کرد آمریکایی ها نمی دانند که به عنوان مثال فلان شرکت تولید ماشین های بسته بندی از منطقه «شوارتزوالد» آلمان به ایران کالا صادر می کند. آنها تصوری در این مورد ندارند.

وی افزود: برآورد ما این است که بین 5 هزار تا 7 هزار شرکت متوسط و کوچک آلمانی همچنان خواهان ادامه تجارت با ایران هستند. این در حالی است که تمرکز آمریکایی ها روی شرکت های صاحب نام و بزرگ است که مبادلات آنها از طریق بانک های ایرانی در آلمان و یا خطوط کشتیرانی ایران انجام می گیرد.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی آلمان و ایران در ادامه خاطرنشان کرد: از این رو تلاش آمریکایی ها بر این است که از طریق ایجاد هراس و بدگمانی، شرکت های مذکور را از تجارت با ایران بازدارند.

وی یادآور شد: آمریکایی ها می کوشند با فشارآوردن به شرکت های آلمانی آنها را به انتخاب تجارت بین آمریکا و یا ایران وادارند، این همان پیامی است که بسیاری از رسانه ها در حال انتشارش هستند.

توکوس افزود: گاهی برخی از فعالان اقتصادی آلمانی که با ایران داد و ستد می کنند، با من تماس می گیرند و می پرسند آیا در صورت سفر به آمریکا بازداشت و یا محاکمه خواهند شد؟ پاسخ من این است: نه، خطری آنها را تهدید نمی کند. از این منظر تنها شرکت هایی که همکاران و یا سهامداران آمریکایی داشته و یا سرمایه آمریکایی را در فعالیت خود به کار گرفته اند مانند صندوق های اعتباری، مشمول تحریم های آمریکا می شوند.

این عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران و آلمان یادآور شد: تمام شرکت های دیگر بدون هیچ نگرانی می توانند با ایران مراوده اقتصادی داشته باشند. ما می خواهیم بار دیگر مسئله ایران را به سطحی منطقی بازگردانیم.

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه روز پنجشنبه یازدهم بهمن ماه همزمان با اعلام راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX بیانیه ای مشترک منتشر کردند.