کد خبر: ۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
علیرغم تاکید مسئولان بورسی مبنی بر اینکه معامله‌گران بر اساس تحلیل‌های بنیادی و صورت‌های مالی شرکت‌ها خرید و فروش داشته باشند، این روزها معامله‌گران در داد و ستدهای خود بیشتر به شایعات و اخبار بین‌الملل توجه می‌کنند که این موضوع در کنار بازده سایر بازارهای موازی با بورس، می‌تواند به کاهش نقدینگی بازار سرمایه دامن بزند.

این روزها بورس تهران چندان تابع تحلیل‌های بنیادی نیست و بیشتر شایعات مختلف است که به معاملات جهت می‌دهد. اخبار مربوط به مراودات مالی ایران با اروپا از یک طرف و کاهش نقدینگی در بورس از طرف دیگر تصمیمات سهام‌داران را تحت تأثیر داده است.

انتظارات سهام‌داران از بازار کنونی و هزینه فرصتی که صرف سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود، در معاملات این روزها تأثیر بسزایی دارد. از طرفی بازارهای موازی با بازار سهام از ابتدای سال، بازده بیشتری را برای سرمایه‌گذاران رقم زده است.

امروز با آغاز معاملات، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران اندکی رشد داشت اما در ادامه با کاهش مواجه شد و در نهایت ۴۴۱ واحد افت کرد و به رقم ۱۵۹ هزار و ۸۵۳ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۴۵ واحد کاهش رقم ۲۹ هزار و ۷۹۰ واحدی را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز با ۶۰۹ واحد افت به رقم ۱۷۴ هزار و ۹۷۶ واحدی رسید. شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۴۵۶ و ۲۵۰ واحد افت کردند.

بانکی‌ها امروز نیز در روند شاخص‌های بازار سهام تأثیرات عمده‌ای داشتند. بانک صادرات ایران، بانک ملت، بانک پاسارگاد جزو نمادهایی بودند که تأثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. قیمت سهم‌های این گروه با روند کاهشی مواجه شد اما تعداد معدودی از نمادها افت بیش از چهار درصدی را شاهد بودند.

احتمال افزایش سرمایه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری یکی از دلایلی است که در این روزها معاملات در گروه بانکی را با ابهام بیشتر مواجه کرده است. اکنون نیز این احتمال همچنان وجود دارد و روی معاملات بازار تأثیرگذار است، هرچند که از ابتدای بهمن‌ماه امسال ماه‌شمار شدن سود سپرده‌های بانکی به کاهش هزینه‌های بانکی کمک کرد اما در مجموع صورت‌های مالی عمده بانک‌ها نشان از وضعیت مطلوبی ندارد.

در عین حال، نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، گروه مپنا و سایپا نیز به کاهش شاخص بازار دامن زدند.

امروز بار دیگر گروه خودرو و ساخت قطعات با کاهش قیمت سهام مواجه شد. تابلوی این گروه در حالی قرمز رنگ شد که در هفته‌های گذشته قیمت خودروهای داخلی با افزایش فزاینده‌ای مواجه شد. اما بسیاری معتقدند به دلیل ساختار نامناسب خودروسازان بزرگ‌تر قیمت سهام آنها با نوسانات غیر قابل پیش‌بینی روبرو است. از طرفی وضعیت نامطلوب قطعه‌سازان نیز به نگرانی‌ها در این گروه دامن زده است.

در عین حال فولاد خوزستان، خدمات انفورماتیک و پتروشیمی جم سعی کردند شاخص‌های بازار سرمایه را به سمت بالا هدایت کنند. امروز در گروه استخراج کانه‌های فلزی روند قیمت سهم‌ها عموماً افزاینده بود و این سهم‌ها به رشد شاخص‌های بازار کمک کردند.

همچنین نیمی از سهم‌ها در گروه فلزات اساسی نیز با افزایش قیمت مواجه شدند و سعی کردند شاخص‌های بازار را به سمت بالا هدایت کنند. این در حالی است که مابقی سهم‌های این گروه به کاهش نماگر بازار دامن زدند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۴۰۴ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات به رقم ۱.۶ میلیارد سهم و اوراق مالی دست یافت. تعداد معاملات این بازار به ۲۱۱ هزار نوبت رسید.

آیفکس نیز ۸.۴۷ واحد رشد کرد و عدد ۱۹۴۰ را تجربه کرد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۴۱۸ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۸۰۹ میلیون سهم و ارواق مالی رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: