کد خبر: ۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
مدیر کل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از همکاری بانک مرکزی و وزارت کشور برای کمک به متروی کلانشهرها، خبر داد.

به گزارش قلم نیوز- "حسین رجب صلاحی" با بیان اینکه در قرارداد تأمین و ساخت ۳۱۵ دستگاه واگن مترویی با شرکت چینی پوژن، دولت هزینه تأمین واگن‌های قطار شهری چند شهر ذکر شده در قرارداد را بر عهده دارد، اظهار کرد: تغییرات ارزی و تخصیص ارز نیمایی باعث شده بود که ما به التفاوت ریالی زیادی برای تأمین واگن بر عهده شهرهای بهره بردار باشد.

وی ادامه داد: با توجه به جلسه رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با رییس بانک مرکزی و قائم مقام بانک مرکزی مقرر شد بانک مرکزی مساعدت لازم را در این خصوص انجام دهد. خوشبختانه هیأت دولت نیز با تصویب نرخ ارز واگن‌های فوق براساس نرخ نیما به حل مشکل کمک کرد و با همکاری بانک مرکزی این مشکل در حال حل شدن است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری ها، افزود: برخی از شهرها نیز در موضوعات مربوط به اوراق مشارکت، مشکلاتی درخصوص تضامین درخواستی و شرایط بانک‌های عامل و نحوه تسویه بدهی‌های قبلی بانک‌های عامل داشتند که در این باره نیز صحبت‌هایی انجام شد و آقای همتی نیز دستور داد که به شهرها کمک شود، در حال حاضر مجوز انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۴۰،۰۰۰ میلیارد ریال از محل بودجه سال ۱۳۹۷ توسط وزارت کشور صادر شده است که این اوراق برای مترو هزینه می‌شود.

وی در ادامه به تشریح قرارداد ۳۱۵ دستگاه واگن مترو برای سه شهر تبریز، اصفهان و شیراز اشاره کرد و گفت: بر اساس این قرارداد ۱۰۰ دستگاه واگن به صورت CBU از خارج از کشور وارد می‌شود و ۲۱۵ دستگاه نیز باید داخلی سازی شود. این داخلی سازی نیز قرار است با همکاری شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) واقع در شهر ابهر انجام شود. در حال حاضر نیز در حال تولید داخلی هستیم، اما تغییرات ارزی نیز موضوع قابل توجهی در این میان است.
رجب صلاحی در پایان، اضافه کرد: از دولت مجوز افزایش ۲۵ درصدی قرارداد را دریافت کردیم و قرار است تعداد واگن‌ها از ۳۱۵ به ۳۹۵ دستگاه افزایش یابد و قم هم به ۳ شهر دیگر اضافه شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: