کد خبر: ۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
جنتی در اختتامیه جشنواره تجسمی فجر مطرح کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آثاری که بر مبنای نوآوری ارائه می‌شوند، به‌دلیل خلاقیت، نوآوری و تلفیق هنرهای نوین و سنتی، زمینه رشد و توسعه اقتصاد هنر و عرضه به بازارهای بین‌المللی را فراهم می‌کنند.
تشکر از هنرمندان حاضر در انتخابات/تلاش برای تغییر رویکردها

علی جنتی در اختتامیه هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان این‌که هنرمند گوشه‌ای از جمال آفریننده‌اش را می‌نمایاند، اظهار کرد: از همه هنرمندان گرانقدر، سینماگران، ادیبان و شاعران به‌دلیل حضور در انتخابات و تشویق‌شان برای شرکت عمومی مردم صمیمانه تشکر می‌کنم، چون این کار آن‌ها تأثیر فراوانی داشت. از آنجا که هنرمند، آفریننده است و از معبود خویش در آفریدن تقلید می‌کند، قابل احترام است. نوری که بر خانه دل هنرمند می‌تابد، شعاعی از آفتاب لایتناهی آفریننده‌ای است که نور مطلق است. ساحت هنر، ساحت قدسی و الهی است که هنرمند به آن گام می‌نهد و به همین دلیل، باید بیش از دیگران قدر خویش را بداند و شکرگزار آفریننده‌ای باشد که گوشه‌ای از زیبایی و خلاقیتش را به او داده است.

او ادامه داد: درود فراوان به همه هنرمندان متعهد و میهن‌دوست که با گام نهادن در ساحت قدسی هنر، میراث‌دار هنرمندان بزرگ ایران عزیز شده‌اند. همچنین به خادمان ساحت هنر که سال‌هاست در گمنامی با فروتنی، برای معرفی آثار هنرمندان کوشش می‌کنند، درود می‌فرستم. جشنواره هنرهای تجسمی فجر یکی از دستاوردهای آن‌هاست.

جنتی همچنین بیان کرد: امروز هنر به سمتی پیش می‌رود که نمی‌توان مرز مشخصی میان رشته‌های مختلف آن قائل بود. در جشنواره هشتم، با این آهنگ که زمینه حضور هنرمندان و آثار ابتکاری آن‌ها فراهم آید، به جای تقسیم آثار در گرایش‌های مختلف، هنر به معنای عام آن در اولویت قرار گرفت و آثاری بدیع و متفاوت عرضه شد. آثاری که اغلب در یک حوزه خاص هنری جای نمی‌گرفتند و مفهوم کلی هنر را دربرداشتند. آثار این دوره، بویژه آثاری که در حوزه ترکیب مواد و چیدمان هنری ارائه شد، نشان می‌داد که این نوع هنرها مورد استقبال قرار گرفته است.

او همچنین به در کنار هم قرار گرفتن هنرهای مختلف اشاره کرد و گفت: امروز نمی‌توان سینما را از هنرهای نمایشی و هنرهای نمایشی را از هنرهای تجسمی و موسیقی را از دیگر هنرها تفکیک کرد. جشنواره هشتم براساس اصل خلاقیت و ابتکار شکل گرفت و مورد استقبال واقع شد. نخستین مزیت این رویکرد، فراهم شدن زمینه حضور هنرمندانی بود که تا کنون با آفرینش آثار خلاق و میان‌رشته‌ای امکان حضور در جشنواره را نداشتند.

وی ادامه داد:‌ از ویژگی‌های این دوره، مشارکت گسترده و با شکوه هنرمندان از سراسر کشور بود. در این دوره حدود 10 هزار اثر از پنج‌هزار هنرمند دریافت شد که بیش از دو سوم آن‌ها متعلق به جوانان 25 تا 30 سال بود. با نگاهی اجمالی به آثار این دوره به‌وضوح تفاوت ماهوی آثار این دوره با دوره‌های قبل قابل مشاهده است. البته ستاد جشنواره از هنرهای سنتی نیز استقبال کرد، اما اصل بر مبنای نوآوری در عرصه هنر بود و آثار بسیار خوبی ارائه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تأثیر این نوع آثار در توسعه اقتصاد هنر اشاره و اظهار کرد:‌ چنین آثاری به‌دلیل خلاقیت، نوآوری و تلفیق هنرهای نوین و سنتی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و زمینه رشد و توسعه اقتصاد هنر و عرضه به بازارهای بین‌المللی را نیز فراهم می‌کنند. هنرهای تجسمی از حوزه‌هایی است که نسبت به حوزه‌های دیگر، در بخش اقتصادی پیشی گرفته و از همین رو از اهمیت افزون‌تری برخوردار است.

جنتی درباره بخش بین‌الملل جشنواره نیز گفت: این بخش قابل چشم‌پوشی نیست؛ هنرمندانی از 40 کشور دنیا در این جشنواره حضور داشتند و آثاری قابل اعتنا و منطبق بر رویکرد جدید جشنواره ارائه کردند. همچنین هنرمندان در ارائه‌ی ایده‌های خود محدودیتی نداشتند و می‌توانستند از شیوه‌های بیانی و اجرای متنوع استفاده کنند. فقط کافی بود در قالب بهره‌مندی از یک یا تلفیق چند رشته تجسمی، به ساختاری نو دست یابند و ایده‌ای اصیل و مفهومی هنرمندانه را به‌نمایش بگذارند.

او ادامه داد: من جشنواره هشتم تجسمی فجر را به اهداف اقتصاد فرهنگ نزدیک‌تر می‌دانم و امیدوارم با ارتقای رویکرد ویژه‌ای که امسال شکل گرفت، بیش از پیش زمینه معرفی و عرضه هنر ایران به بازارهای جهانی فراهم شود. وزارت ارشاد به بازنگری و تغییر رویکرد رویدادهای هنری اهتمام دارد و معتقد است جشنواره‌های مهم باید با ارزیابی عملکرد و بازخوردهای دوره‌های پیشین، استانداردهای جدید و جهانی را جست‌وجو کنند.

وی اظهار کرد: این تحول در جشنواره فیلم فجر با تفکیک بخش بین‌الملل از داخلی، در حوزه موسیقی با جایزه‌محور شدن جشنواره و حضور گروه‌ها و هنرمندان شاخص و در جشنواره تجسمی با در نظر گرفتن هنرهای ابداعی و ابتکاری، مشهود و موفقیت‌آمیز بود. این تغییرات حاصل اندیشه و توان علمی و اجرایی دست‌اندرکاران اجرایی جشنواره بود که با مشورت و همکاری هنرمندان انجام شد.

وزیر ارشاد در پایان افزود: با تغییرات جدید، در دوره‌های آینده شاهد استقبال مضاعف هنرمندان و معرفی پدیدآورندگان جدید دیگری خواهیم بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: