کد خبر: ۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
موسسه شفافیت بین المللی در جدیدترین گزارش خود ایران را در بین ۱۸۰ کشور جهان از نظر شاخص ادراک فساد در رتبه ۱۳۸ قرار داد.

موسسه بین المللی شفافیت در جدیدترین گزارش خود از شاخص ادراک فساد، ایران را در بین 180 کشور جهان در رتبه 138 قرار داد. ایران در گزارش سال پیش این موسسه رتبه 130 بدست آورده بود.

بر اساس این گزارش نمره ایران در شاخص ادراک فساد نیز 28 اعلام شده است. ایران سال پیش نمره 30 در شاخص ادراک فساد بدست آورده بود.

در این شاخص 180 کشوری، سطح فساد بخش دولتی از منظر کارشناسان و تجار مورد بررسی قرار گرفته و برای هر کشور نمره ای بین 0 تا 100 در نظر گرفته شده است. بیش از دو سوم از کشورها نمره زیر 50 دریافت کرده اند که نشان دهنده گستردگی فساد در سطح جهان است.

امسال کشورهای دانمارک، نیوزیلند و فنلاند با کسب نمره های 88، 87 و 85 به ترتیب جزء پاک ترین کشورها از نظر فساد بوده اند.

جا به جایی رتبه آمریکا از نظر ادراک فساد یکی از نکات جالب توجه گزارش امسال موسسه بین المللی شفافیت است. آمریکا در سال 2018 که تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ قرار داشته است 6 پله در رده بندی جهانی ادراک فساد نزول داشته و در رتبه 22 قرار گرفته است. آمریکا که در شاخص ادراک فساد طی سال2017 نمره 75 بدست آورده بود در گزارش امسال نمره 71 در این شاخص طی سال 2018 بدست آورده است.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: