کد خبر: ۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، گفت: ما متاسفانه در حوزه معماری نتوانستیم زبان قابل فهمی به مردم ارائه دهیم و به اصطلاح زبان معماری را به مردم منتقل کنیم.

به گزارش قلم نیوز- "عبدالرضا گلپایگانی" در «همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» اظهار داشت: امروز نماهای شهری ویژگی هایی دارد که با گذشته متفاوت است؛ در گذشته این سرزمین نما و زیبایی معماری در کوچه و خیابان جلوه نداشت و بیشتر به سوی حیاط خانه گشوده می شد، اما امروز جلوه گاه نماهای ساختمان رو به خیابان هاست و این ویژگی باعث شد این سوال مطرح شود که این نماهای ساختمانی زمانی که در کنار هم در خیابان قرار می گیرند چه تصویری از خیابان شکل می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه ما نتوانستیم مدلی از معماری خودمان متناسب با شرایط امروز جهان ایجاد کنیم. اگر در مدیریت شهری بر قاعده ۶۰ به ۴۰ تاکید شده است می‌بینیم که ۴۰ درصد زمین که قرار است در آن بنا ساخته نشود بخش‌های به حاشیه رفته و استفاده نشده است که کارایی مورد نظر را ندارد. گاهی به شکل های مختلف این ۴۰ درصد هم به بنا اضافه می شود. تاسف بار این است که این الگو حتی به روستاهای ما هم کشیده شده است.

گلپایگانی با تاکید بر ایجاد این نظم و همسانی در معماری های سازه ساختمان ها در یک خیابان، گفت: امروز ساختمان ها در کنار هم هرکدام نوعی از نما را اجرا کرده‌اند که متاسفانه گاه هیچ شباهت و همسانی ندارند.

وی با طرح این سوال که نما باید چه معیارهای داشته باشد، عنوان کرد: وقتی هنوز برای نما معنایی تعریف نکرده‌ایم چگونه می توانیم به آن فکر کنیم یا کارکردی برای آن متصور شویم. در این صورت است که اوضاع نمای ساختمان در کشور آشفته می شود. ما متاسفانه در حوزه معماری نتوانستیم زبان قابل فهمی به مردم ارائه دهیم و به اصطلاح زبان معماری را به مردم منتقل کنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بر ایمنی نماها تأکید کرد و گفت: در یک سال گذشته همکاران من در معاونت معماری و شهرسازی آب بند در نماها را پیگیری کردند که بسیار مهم است و پیش از این کم تر مورد توجه قرار گرفته بود. به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه با ساختمان هایی روبرو بودیم که سازه آسیب ندیده بود، اما نمای آن از بین رفته بود.

گلپایگانی ادامه داد: این مسئله به دلیل رعایت نکردن آب بند در نماست. موضوع دیگر دوام نما در ساختمان است.  

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران لایحه قانون مند کردن نما برای ارائه به شورا آماده است و اسناد هدایت سیما و منظر شهری در حال تکمیل و آماده سازی است. ما هم اکنون در محلات و مناطق در حال بررسی ارائه الگوها و سوابقی برای نما هستیم.  

وی همچنین از تشکیل کمیته ای برای ساختمان های ویژه و معماری های خاص خبر داد و گفت: این نوع معماری ها را بررسی و بهترین ها را انتخاب و تشویق کنیم.

گلپایگانی در پایان با انتقاد از برخی سیاست‌ها که در گذشته در مدیریت شهری اعمال شده است، بیان کرد: نتیجه این سیاست ها این است که شهر پر از خیابان هایی است که معماری های ناهمگون در کنار هم قرار گرفتند. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: