کد خبر: ۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
ابتکار مطرح کرد؛
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، گفت: در حوزه ورزش زنان نیز تحولات بسیار مطلوبی داشته ایم و پیش بینی می‌شود در مسابقات جهانی آینده بیش از نیمی از شرکت کنندگان را زنان تشکیل دهند. در مشارکت سیاسی نیز زنان از انقلاب ۵۸ تا به امروز بسیار رشد کرده است اما میزان مشارکت زنان در مجلس هنوز جای پیشرفت دارد.

به گزارش قلم نیوز- "معصومه ابتکار" صبح امروز (شنبه) در نشستی که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: دستاوردهای چهل ساله انقلاب در حوزه زنان و دیگر حوزه حاصل فداکاری های شهدا و خانواده های آنان و مسئولین بوده است.

وی با اشاره به گزارش تحولات حوزه زنان و خانواده که درانتهای جلسه بررسی شد، عنوان کرد: در کنار این گزارش، گزارش تحلیلی دیگری از عملکرد تحولات زنان برای مدیران تدوین خواهیم کرد و گزارش فعلی نشان دهنده پیشرفت های زنان در حوزه های مختلف است.

وی ادامه داد: اما این آمارها به معنی عدم وجود مشکل نیست. همچنان مواردی از جمله نقص قانون داریم. در زمینه آموزش پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما همچنان موضوع مدیریت زنان در آموزش و پرورش، دختران بازمانده از تحصیل و مدیریت زنان در آموزش عالی از مواردی است که نیاز به کار بیشتر دارد.

ابتکار افزود: در حوزه بهداشت زنان فعالیت های خوبی داشته ایم اما همچنان مشکلاتی در حوزه آموزش های بهداشتی و بهداشت های باروری داریم و نیاز به کار داریم. در موضوع تامین اجتماعی زنان نیز تحولات خوبی داشته ایم اما کمبود هایی در این زمینه به ویژه بیمه زنان خانوار هنوز وجود دارد.

این مقام مسوول در حوزه ورزش زنان نیز، عنوان کرد: در این حوزه نیز تحولات بسیار مطلوبی داشته ایم و پیش بینی می‌شود در مسابقات جهانی آینده بیش از نیمی از شرکت کنندگان را زنان تشکیل دهند. در مشارکت سیاسی نیز زنان از انقلاب ۵۸ تا به امروز بسیار رشد کرده است اما میزان مشارکت زنان در مجلس هنوز جای پیشرفت دارد. در عرصه فرهنگ و هنر نیز زنان فعال در سینما، تلویزیون و موسیقی شاهد رشد زنان بوده ایم هرچند که هنوز کافی نیست.

وی تصریح کرد: هرچند زنان پیشرفت های فراوانی را طی سال‌های اخیر داشته‌اند اما منکر مشکلات و کمبودهای حوزه زنان و خانواده نمی‌شویم.

در ادامه این نشست، به برخی تحولات حوزه زنان از دوران پس از انقلاب نیز اشاره شد.

افزایش نرخ با سوادی زنان، تامین اجتماعی زنان، رفع محرومیت، تامین بیمه و قوانین حمایتی از زنان و مادران از جمله موارد ذکر شده در این خصوص بود.
میزان امید به زندگی زنان موضوع دیگری بود که با مسائل زیر شاخه ای مورد بررسی قرار گرفت.

بحث آمار زنان شاغل نیز موضوع دیگری بود که بر اساس میزان بیمه هایتانبن اجتماعی در سال ۶۵ برابر ۱۲.۵ درصد بوده و در سال ۸۵ به ۷۷ درصد رسیده است.
در بخش خانواده نیز به تحولات ۴۰ سال گذشته اشاره شد. بر اساس این بررسی و آمار، عمومیت ازدواج در کشور نزذیک به ۹۷ درصد است.

زنان دارای همسر نیز سال ۵۵ برابر با ۵۸.۸ درصد بوده و سال ۹۵ به رقم ۶۴.۴ رسیده است. ضریب نفوذ بیمه تامین اجتماعی نیز میان زنان خانه دار نیز دارای رشد بوده است.

به علاوه از سال ۵۵ تا ۹۵ شاهد رشد ۱۱ درصدی در استفاوه از تلفن همراه در خانواده ها و زنان بوده ایم.

در زمینه مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری نیز در آخرین دوره انتخابات برابر ۵۰.۵ درصد بوده که رشد داشته است.
در حضور زنان در فعالیت های خیریه و داوطلبانه نیز رشد ۴۹.۵ برابری را داشته است.

شاخص ورزش و تربیت بدنی زنان نیز شاهد رشد زیادی بوده به طوری که در سال ۵۹ یک فدراسیون فعال زنان داشتیم و سال ۹۷ این تعدا به ۴۹ فدراسیون رسیده است.

فعالیت زنان در حوزه فرهنگ و ارتباطات نیزار دیگر شاخص های مورد بررسی در این نشست بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: