کد خبر: ۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، گیلان و مشهد به عنوان دانشگاه های پیشرو در طرح ملی پایلوت غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال معرفی شدند.
به گزارش قلم نیوز- "مریم حضرتی" ضمن اعلام انجام موفقیت آمیز پایلوت طرح ملی غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از ۲۲ تا ۲۶ دی ماه سال جاری، از پایان رسیدن مدت انجام این طرح در دانشگاه ها  خبر داد و اظهار داشت: این طرح با هدف تعیین وضعیت بزرگسالان ایرانی از لحاظ فشارخون، وزن، قد، شاخص توده بدنی و نسبت اندازه دور کمر به دور باسن انجام شد.  

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تجزیه تحلیل مقدماتی داده های طرح ملی غربالگری سلامت ایرانیان، گفت: تعداد افراد غربالگری شده در سراسر کشور در این طرح ملی ۱۳۰ هزار نفر است که  توسط ۳۵۱۳  نفر از گروه های پرستاری در قالب ۸۳۳  تیم انجام شد.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با غربالگری ۱۱۳۰۹ نفر و دو دانشگاه  گیلان و مشهد به ترتیب  با۹۳۸۱ و ۸۴۳۸  نفر در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

 حضرتی در ادامه، بیان کرد: مراقبت های پرستاری با هدف ارتقای سلامت و آموزش سبک زندگی سالم در عرصه های مختلف قابل ارائه است. با توجه به اینکه جامعه یکی از مهمترین این عرصه ها محسوب می شود، لذا آموزش های مبتنی بر جامعه، از موثرترین راهبردها در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در سطوح مختلف تلقی می شود.  

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پرفشاری خون، اضافه وزن و چاقی به عنوان عوامل خطر بسیاری از بیماری های غیر واگیر نظیر بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن کلیوی و سکته مغزی، مطرح است، شناسایی افراد پرخطر و ارجاع آن ها به مراکز بهداشتی درمانی به منظور بررسی بیشتر و پیگیری درمان، اهمیت به سزایی دارد. از این رو برنامه غربالگری و پایش سلامت با سه هدف غربالگری موارد پرفشاری خون و اضافه وزن، ارجاع موارد پرخطر به مراکز ذیربط و آموزش عمومی اجرا شد که این آموزش ها در سه موضوع آموزش سبک زندگی سالم، آموزش مدیریت پرفشاری خون و آموزش مدیریت اضافه وزن و چاقی از طریق آموزش چهره به چهره و استفاده از پمفلت آموزشی توسط پرستاران ارائه شد.

 حضرتی همچنین ضمن قدردانی از همکاری معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، عنوان کرد: افرادی که بعد از غربالگری مشکل داشتند، به مراکز بهداشتی ارجاع داده شدند و پزشکان مراکز بهداشتی نیز، همکاری قابل قبولی در این طرح داشتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پایان، اعلام کرد: سامانه غربالگری سلامت در پایان وقت اداری  ۶ بهمن ماه بسته خواهد شد و امکان افزودن داده جدید در سامانه وجود نخواهد داشت و نتایج این طرح ملی جهت بهره برداری و برنامه ریزی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور  در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: