کد خبر: ۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
مرکز پژوهش های مجلس گزارش داد؛
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به ابهامات مربوط به درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۸ پرداخت.
به گزارش قلم نیوز- مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور ۶. شفافیت بودجه»، به بررسی برخی از ابهامات لایحه بودجه سال آینده در حوزه‌های مختلف پرداخت و خواستار شفاف سازی آن توسط دولت شد.بخشی از این گزارش به ابهامات در حوزه «درآمدهای مالیاتی» اختصاص دارد. 

در این گزارش آمده است: درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۳۸ درصد از منابع عمومب را تشکیل می دهد. شفافیت  در ارقام منابع مالیاتی گذشته از آنکه با توجه به سهم آن در منابع عمومی حایز اهمیت است، مورد توجه همه  فعالان اقتصادی نیز قرار دارد. در ادامه به برخی از مصادیق عدم شفافیت در این خصوص اشاره شده است. 

عدم تعیین سهم کوشش مالیاتی از رشد در نظر گرفته شده برای درآمدهای مالیاتی نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷.

میزان رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و  پیشبینی عملکرد آن به ترتیب ۸ و ۱۹ درصد است. اینکه این میزان رشد در نظر گرفته شده برای رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به سال ۱۳۹۷ در نتیجه افزایش کوشش مالیاتی یعنی افزایش گسترش چتر مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد بود یا در نتیجه فشار بیشتر بر مؤدیان شناسانامه دار و شناخته شده، به همراه لایحه بودجه گزارشی منتشر نشده است. 

-در بند ج تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده است که دستگاه های اجرایی موظفند معافیت ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی- خرجی در حساب های مربوط به خود ثبت کنند. این حکم به شفاف شدن میزان معافیت های اعطا شده در قوانین مختلف کمک خواهد کرد. این در حالی است که میزان این معافیت های مالیاتی در ردیف ۱۱۰۲۰۶ جدول ۵ عدد یک درج شده است.  

-براساس اجازه مقام معظم رهبری، شرکت ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی مکلف به پرداخت مالیات مستقیم به صورت جمعی - خرجی هستند. به این معنا که مالیات عملکرد آنها پس از واریز به خزانه به آستان برخواهد گشت. به رغم آنکه میزان این رقم در ردیف ۱۱۰۱۱۱ جدول ۵ در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ میزان ۳۰۰ میلیارد ریال درج شده بود ولی در این ردیف در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، عدد ۱ درج شده است. این موضوع به این مفهوم است که دولت اطلاعی از میزان سرمایه گذاری آستان قدس رضوی در شرکت ها و مؤسسات نداشته و لذا از میزان فعالیت های اقتصادی این شرکت ها و مؤسسات و میزان مالیات قابل پرداخت آنها نیز اطلاعاتی در اختیار ندارد. بنابراین پیشبینی چنین ردیفی در فرایند مالیات ستانی به این مفهوم خواهد بود که هر میزان مالیات دریافتی از شرکت ها و مؤسسات مذکور، عیناً به آستان مقدس رضوی مسترد خواهد شد. بنابراین تعداد شرکت های آستان و میزان واقعی مالیات های قابل درج در این ردیف از شفافیت کامل برخوردار نیست.  

-در ردیف ۱۱۰۱۰۴ مالیات نهادها و بنیادهای انقالب اسلامی درج شده است. طبق ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی۱۳۹۴/۴/۳۱ بنیادها و نهادهای انقالب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی ره و مقام معظم رهبری، از مالیات معاف هستند. اما در لایحه بودجه و در ردیف ۱۱۰۱۰۴، مالیات این نهادها ۱۶۵ میلیارد ریال درج شده که به صورت جمعی - خرجی است و در ردیف ۵-۵۳۰۰۰۰ (جدول ۹) به آنها استرداد می شود. این ابهام وجود دارد که ماهیت این رقم چیست؟ با توجه به آنکه فعالیت های اقتصادی بنیادها و نهادها از طریق شرکتها و مؤسسات آنها صورت می گیرد، بنابراین ردیف مذکور به چه دلیل در قانون بودجه پیشبینی شده است؟ آیا مربوط به ستاد این بنیادها و نهادهاست یا به شرکت های زیرمجموعه آنها نیز تعلق دارد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: