کد خبر: ۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷
رئیس «فراکسیون پاسخگو» :
یک نماینده مجلس با اشاره به موفقیت‌ها و دستاوردهای دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد که فضای مجلس به سمت استیضاح ظریف نیست و اکثریت نمایندگان ، حامی و پشتیبان وزیر امور خارجه هستند.

اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص وجود پولشویی در کشور و منافعی که برخی در به تصویب نرسیدن CFT و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF دارند، موجب شد که بعضی افراد و گروه‌ها، موجی از انتقاد و هجمه را متوجه وزیر خارجه کنند، در این  شرایط تعدادی از نمایندگان مجلس در تدارک طرح استیضاح ظریف هستند، ‌استدلال این گروه از نمایندگان آن است که چون وزیرخارجه مدارک و مستندات خود درباره پولشویی را به مجلس ارائه نکرده، او را استیضاح خواهند کردند.

در حالی که صحبت‌هایی درباره استیضاح شنیده می‌شود، علی بختیار، از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: جو مجلس به سمت استیضاح ظریف نیست و اکثریت نمایندگان، با قدرت پشت دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه ایستاده‌اند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس ادامه داد: امروز دستگاه دیپلماسی کشورمان با چالش‌هایی مانند خروج آمریکا از برجام و مساله‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و عربستان مواجه است بنابراین نه تنها نباید به وزیر خارجه انگ بزنیم، بلکه باید حمایت جدی و همه‌جانبه‌ای از وی داشته باشیم که برنامه‌های مدنظرش را پیش ببرد.

بختیار در ادامه افزود: امروز دنیا به سمتی رفته که تقریبا آمریکایی‌ها در مقابل ایران تنها مانده‌اند و شاید برای اولین بار است که چنین اتفاقی در حوزه روابط بین‌الملل رقم خورده است و این از دستاوردهای حوزه دیپلماسی و وزارت امور خارجه است و باید از این موضوع به درستی بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه در ادوار پس از انقلاب، وزیری که به اندازه ظریف در حوزه دیپلماسی موفق باشد و به وظایفش آشنا باشد، نداشته‌ایم گفت: در سال‌های گذشته به رغم موفقیت‌های ظریف، برخی از افراد و گروه‌ها به ایشان حمله کرده‌اند و متاسفانه از زمانی که ظریف واقعیاتی را در رابطه با موضوع CFT و پولشویی و اینکه برخی افراد منافعی در این قضایا دارند مطرح کرد، هجمه‌ها بیشتر شد.

بختیار با اشاره به سخنان وزیر خارجه در خصوص وجود پولشویی در کشور اظهار داشت: ظریف در هیچ بخش از صحبت‌های خود اشاره‌ای به این موضوع نکرد که صرفا مخالفان الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا نهاد خاصی اقدام به پولشویی می‌کنند بلکه به درستی و با شفافیت، موضوعاتی که در داخل کشور و به خصوص در حوزه پولشویی وجود دارد را بیان کرد و وجود پولشویی را کتمان نکرد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تاکید کرد: قطعا پول حجم گسترده مواد مخدری که در داخل کشور توزیع می‌شود، از طریق چمدانی جابجا نمی‌شود و حتما از طریق نظام بانکی جابجا می‌شود و این موضوع در مورد سایر پول‌های کثیف هم صدق می‌کند. بنابراین واقعیت این است که پولشویی در کشور وجود دارد و ما باید به سمت نظام شفافیت برویم و تا زمانی که استانداردهای شفافیت را نپذیریم با مشکلی به نام فساد و پولشویی مواجه خواهیم بود.

بختیار با بیان اینکه به جای کتمان پولشویی و فساد باید به سمت مقابله با آن برویم، گفت: اگر فساد و پولشویی در کشور ما وجود دارد، نباید آن را پنهان کنیم، بلکه باید حتما با آن مقابله کنیم و برای آن ساز و کار و مکانیزم لازم را در نظر بگیریم.

رییس« فراکسیون پاسخگو» در مجلس، با تاکید بر اینکه کشورمان همواره در صف مبارزه با تروریسم بوده و هست، گفت: حتی زمانی که آمریکایی ها با طالبان و القاعده دچار مشکل نبودند، ما پرچم مقابله با این گروه‌ها را بالا گرفتیم. در حال حاضر هم که FATF فقط چهار گروه طالبان، القاعده، داعش و النصره را به عنوان تروریست به رسمیت می‌شناسد، نه تنها از پیوستن به این گونه معاهدات و کنوانسیون‌ها وحشتی نداریم بلکه آمادگی هم داریم.

بختیار خاطرنشان کرد: در این زمینه، وزیر امور خارجه با جدیت جلو آمده و مجلس هم لوایح چهارگانه را به تصویب رسانده و با تعاملاتی که با شورای نگهبان انجام می‌شود، ایرادات و اشکالات این شورا به CFT هم برطرف خواهد شد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: