کد خبر: ۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
محققان رصدخانه جنوب اروپا (ESO) توانسته اند تصویر بسیار دقیقی از جهان واقع در ورای این موانع تهیه کنند.

محققان موفق شدند دقیقترین تصویر از کهکشان راه شیری را با وضوح 178 میلیون پیکسل تهیه کنند.

انتشار دقیق ترین نقشه کهکشان راه شیری

هنگامی که به آسمان نگاه می کنید، آلودگی نوری، ابرها و سایر موانع موجب می شوند، تنها نقاطی از آنچه را که واقعا در مقابل چشمان شما قرار دارد، ببینید. اما محققان رصدخانه جنوب اروپا (ESO) توانسته اند تصویر بسیار دقیقی از جهان واقع در ورای این موانع تهیه کنند. این تصویر دقیق از کهکشان راه شیری، حداقل چهار برابر بزرگتر از تصاویر مشابهی است که تاکنون از کهکشان ما تهیه شده است.

محققان در جریان یک پروژه نقشه برداری از کهکشان موسوم به ATLASGAL تصویر جدیدی از کهکشان راه شیری به دست آوردند. این تصویر با استفاده از تلسکوپ APEX تهیه شده است که در ارتفاع 5100 از سطح دریا و در کشور شیلی قرار دارد. طول این تصویر 140 درجه و عرض آن 3 درجه را پوشش می دهد و اطلاعات موجود در آن در قالب بیش از 70 مقاله و طرح پژوهشی، تشریح شده است. علاوه بر این، محققان از تجهیزات بسیار حساس مانندLABOCA که میزان تشعشعات فضایی را از طریق ثبت افزایش دمای حاصل از آن ها در آشکارسازها اندازه گیری می کند، بهره گرفتند تا بتوانند از غبار سرد و تاریکی که بخش ناچیزی از تشعشعات کهکشان را منعکس می کند، تصویربرداری کنند.

این تحقیقات برای اولین بار صفحه کهکشانی را که محل وقوع بخش عمده جرم کهکشان است، براساس طول موج های کوچکتر از میلیمتر پوشش داده و امکان تصویربرداری از ابرهای غبار و گاز را که دارای دمایی بسیار نزدیک به صفر مطلق هستند، برای محققان فراهم کرده است.

نتیجه حاصل از این مشاهدات با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماهواره پلانک متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA)، تقویت شد.

این تصویر امکان مطالعه دقیق تر فضای متراکم میان ستاره ای در کهکشان راه شیری را فراهم می کند تا راه اکتشاف در فضا بیش از پیش هموار شود. با توجه به این که در پروژهATLASGAL امکان تصویربرداری از ابرهای بسیار سرد فراهم شده است، این پروژه امکان مطالعه دقیق تر ستارگان در حال شکل گیری را نیز فراهم می کند.

با وجود سرعت بسیار زیاد نور، به دلیل فاصله فوق العاده زیادی که بین کره زمین و سایر سیارات و اجرام موجود در کهکشان راه شیری وجود دارد، تصاویر به دست آمده از کهکشان مربوط به گذشته ای دور هستند و حتی جدیدترین تصاویر نیز احتمالا اجرامی را در فضا نشان می دهند که در حال حاضردیگر وجود ندارند.

صرفنظر از این که پروژه ATLASGAL تصاویر قدیمی یا جدید از کهکشان را در اختیار می گذارد، این پروژه امکان مطالعه عملکرد و جنس مواد تشکیل دهنده کهکشان را برای تمام محققان فراهم می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: