کد خبر: ۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
در دومین دوره جشنواره زنجیره ارزش؛
جشنواره زنجیره ارزش با همراهی هنرمندانی چون محسن چاووشی در حمایت از کودکان کار برگزار می شود.


به گزارش قلم نیوز، در ابتدای نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل موسسه سورنا برگزار شد، زهرا سادات حسینی مدیرعامل موسسه خیریه قلب سفید، گفت: موسسه ما در منطقه ۱۸ به کودکان کار می اندیشد. در این منطقه نوع کودکان کار متفاوت از مناطقی مانند شوش است و اصطلاحا خانواده دار هستند به این معنی که دلیل فقر خانواده، تنبلی و یا سوء رفتار یا استفاده نیست بلکه عموما به دلیل نا آگاهی در چنین موقعیتی گرفتار شده اند.

وی افزود: ما نمی دانیم چرا همه فکر می کنند که کودکان کار عضو یا بازیچه یک باند سواستفاده‌گر هستند در حالیکه بسیاری از آنها برای تامین مایحتاج خانواده واقعا کارهای سختی همچون کشاورزی یا مکانیکی می کنند.

حسینی گفت: در سازمان های جهانی کار کودک به کاری گفته می شود که به رشد جسمی و ذهنی بچه ها آسیب می زند. ما برای جلوگیری از این آسیب ها کلاس های موسیقی، تئاتر، پاپیه ماشه و نهضت سوادآموزی داریم و به بچه ها کمک می کنیم تا به توانایی برسند که بتوانند با همسالان خود در کلاس درس حاضر شوند.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم کار را از آنها بگیریم بلکه آنها را توانا می کنیم، گفت: ما به این کودکان و خانواده آنها یاد می دهیم که بجای آنکه خود را تحقیر کنید باید بتوانید به خود افتخار کنید و بنابراین بجای دریافت کمک نقدی و اهدای پول با شرایط اقساط وسایل و خدمات را به صورت مشارکتی به آنها می دهیم. این موضوع حس خوبی به کودکان نسبت به والدینشان می دهد و آنها را مسئول می بینند.

حسینی گفت: ما برای این خانواده ها کلاس حقوقی و انگیزشی برگزار می کنیم چرا که در بین افراد تحت پوشش خود خانواده ای داریم که بخاطر هفته ای پنج هزار تومان کار می کنند و از آن بدتر که در همین مقدار هم حق آنها را می خورند؛ ما با این کلاسها به آنها راه پیشگیری از تضییع یا احقاق حقوقشان را آموزش می دهیم. همین آموزشها باعث شده که آنها متقاضی سواد آموزی شده اند.

مدیر عامل جوان موسسه خیریه قلب سفید اظهار داشت: گرچه این مساله مهم است اما مهم تر از آن آموزش سبک صحیح زندگی است و ما شاهد رشد خوبی در طی دو سال فعالیت بر روی کودکان کار هستیم.

این فعال اجتماعی باز هم تاکید کرد: انگ عضویت در باندهای تبهکاری باعث شده که با کودکان کار سو رفتار بیشتری بشود.

وی در پایان سخنانش گفت: ما برای اولین بار ما تا هجده سال بچه ها را رها نمی کنیم و با موسسه آرا همکاری می کنیم که آنها به تحصیلات عالیه و اشتغال این کودکان فکر می کنند.

در بخش دیگر این مرجان فاضل‌زاده مسئول خیریه کارآفرینان آرا شمیران، در مورد فعالیت این موسسه گفت: هدف ما اشتغال جوانان هجده تا سی سال هستند که این گروه هدف از دو مسیر سازمان بهزیستی و موسسه خیریه قلب سفید، به موسسه ما معرفی می شوند. نکته‌ای که در مورد کار کودکان معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که آنها تا 18 سالگی مورد حمایت قرار گرفته و بعد از آن رها می‌شوند. این رهاشدگی به آنها آسیب‌های روحی زیادی وارد می‌کند و ممکن است آنها را در معرض خطرهای مختلف اجتماعی قرار بدهد. فعالیت بهزیستی به این شکل است که کودکان را اعم از دختر و پسر تا 18 سالگی حمایت می‌کند و بعد با مبالغ کمی که به آنها داده می‌شود، باید بروند زندگی مستقل خودشان را شروع کنند. شروع این زندگی مستقل برای اغلب این افراد سخت است و باید حق داد که در 18 سالگی نتوانند زندگی و کار مناسبی برای خودشان پیدا کنند، اینجاست که ما وارد می‌شویم و تلاش می‌کنیم از آنها حمایت کنیم.

وی با ذکر این نکته که متاسفانه ماهیت آسیب هایی که این بچه ها را تهدید می کند درک نشده است، افزود: ما در پاسخ به این معزل فعالیت خود را بر توانمند سازی آنها گذاشته ایم و در بخش های مختلفی برای آنها دوره های اموزشی برگزار می کنیم. بخش اول در زمینه آموزش روانشناسی و بخش دوم آموزش کسب و کار است. آموزشی که منجر به یک شغل شود و برای این منظور افراد تحت پوشش ما از یک فیلتر استعدادیابی جدی عبور می کنند و در نهایت در بیش از چهل رشته در فضای فنی حرفه ای یا کارورزی آموزش می بینند و پس از نه ماه با دریافت مدرک معتبر به سمت بازار کار هدایت می شوند. البته در این میان خدمات دیگر مددکاری و درمانی هم از ما دریافت می کنند.

فاضل زاده در ادامه به دومین جشنواره مشترک این دو خیریه اشاره کرد و گفت: ما در این دو موسسه زنجیره توانمند سازی انسانی را شکل دادیم و هیچ مقطع رها شده ای وجود ندارد و سعی می کنیم آنها را به جایی برسانیم که خودشان مولد و مربی کسانی همانتد خودشان شوند. در پایان این هفته هم، در یکی دیگر از فعالیت های مشترک ما، جشنواره سه روزه زنجیره ارزش با گرامی داشت روز جهانی خیریه ها شروع می شود که نمایش توانمندی های دو خیریه از مهمترین بخش های این جشنواره است.

وی  تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که ما نمی توانیم کار را از کودکان کار بگیریم اما تلاشمان بر این است که مشاغل مقطعی و کاذب را از آنها بگیریم و صاحب فن و توانایی دائمی شوند. بر همین اساس در این نمایشگاه در ۱۱ رشته محصولات اعضای این دو خیریه ارائه می شود و از محصولات برند زال که محصول کارگاه راه اندازی شده در این خیریه ها است در این جشنواره رونمایی می شود.

در ادامه زهرا سادات حسینی افزود: ما سعی کرده ایم که این جشنواره سه روزه برای عموم مردم جذاب باشد و بر همین اساس در این سه روز کارگاه های آموزشی رایگانی را توسط چهره های شناخته شده برگزار می کنیم به عنوان مثال بهروز فروتن موضوع عبور از بحران، صفری قهرمان کیک بوکسینگ دنیا و کارآفرین نمونه کشور باشگاه خیابانی با موضوع دفاع شخصی را خواهند گفت و کریم تفرشی مدیرعامل گلها، دیبا  ملقب به عقاب فروش  و اساتید دیگری هم حضور خواهند داشت. در عین حال کافه بازی هم با ما همکاری خواهد کرد و شش سفر طبیعت گردی لوکس هم به برندگانی از جمع بازدید کنندگان اهدا خواهد شد.

وی افزود در طول این سه روز هنرمندان و ورزشکاران مطرحی همچون امیر کاظمی، حسین علیزاده، رویا میر علمی، هوتن شکیبا، ستاره پسیانی، علی شادمان، مهلقا باقری، خاطره حاتمی، بهرام افشاری، سجاد افشاریان، مونا فرجاد، عباس جمشیدی، صابر ابر، حامد کمیلی ، الهام پاوه نژاد ، برومند و همسرش، علی قاضی نظام ، میثم معافی ، حسین خطیبی ، فرزاد فرخ ، حمید هیراد، ارشا اقدسی ، شهرام شکوهی ، رضا یزدانی ، علی اوجی ، نرگس محمدی ، حمیدحامی، کتایون ریاحی ، پرند زاهدی ، بابک صحرایی و  زهرا عاملی از این جشنواره بازدید خواهند کرد امیر آقایی، علی شادمان، الهام پاوه نژاد، حمید هیراد، شهرام شکوهی، از این جشنواره بازدید خواهند کرد.

مدیر عامل موسسه خیریه قلب سفید تاکید کرد: در این جشنواره همانند دوره قبلی آن صد آلبوم ابراهیم امضا شده محسن چاووشی به فروش همت عالی گذاشته می شود.

 

جشنواره زنجیره ارزش

زهرا سادات حسینی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص منابع مالی موسسه قلب سفید گفت: ما تنها شهرداری در یک تفاهم پنج ساله به ما فضا داده و ما کاملا مردمی هستیم. در آمد کمی از فعالیت هایی همچون جشنواره ها داریم و با کمک های مردمی فعالیت خود را ادامه می دهیم به عنوان مثال از بهمن سال گذشته  تا اردیبهشت ماه امسال هیچ درآمدی نداشتیم و فقط توانایی هیات مدیره موسسه بود که آن را فعال نگه داشت. نکته مهم برای ما این است که منابع مالی را با وسواس زیاد هزینه می کنیم و به نیت افراد وفاداریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نحوه تحت پوشش قرار دادن کودکان کار گفت: برای جلوگیری از هر نوع سوء استفاده، شناسایی بچه ها توسط خودمان انجام می شود و  یک پروسه دو ماهه را طی می کند.

حسینی در پاسخ به خبرنگار موج در مورد شفاف سازی فعالیت مالی موسسه قلب سفید گفت: ما به اداره مالیات و خیلی جاهای دیگر پاسخگو هستیم و تمام پرونده های ما شفاف سازی شده است و کلیه اسناد خدمات انجام شده در پرونده ها موجود است و در صورت تقاضای خیرین به آنها ارائه خواهد شد. ضمن اینکه اگر مددکار تایید کند خیر می تواند به هنگام هزینه و توزیع کمک ها ما را همراهی  و از نتیجه کار اطمینان حاصل کند.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: