کد خبر: ۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۷
سودهای کلان در معاملات کاغذی
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر اعلام کرد که دلالان میلیاردی بازار سکه و طلا، افراد عادی نیستند و پشتوانه‌های خاصی دارند؛ از آنجا که این افراد دیگر نمی‌توانند آزادانه در بازار ارز داد و ستد داشته باشند و رصد می‌شوند، به بازار سکه و طلا آن هم نه مصنوعات، بلکه طلای آب شده آمده‌اند و سرمایه‌شان را به سکه و طلای آب شده تبدیل و از کشور خارج می‌کنند.
 در نوسانات اخیر بازار طلا و ارز عده ای نیز اخبارشان به گوش می رسید که با یک تن سکه طلا بازداشت شده‌اند یا یک جوان سی و چند ساله بیش از ۵۳ میلیارد تومان سکه طلا خریده است. حال سوال اینجاست که آیا این‌ها افرادی عادی هستند که با این گونه تقاضای کاذب می‌توانند، بازار را بهم بریزند. همچنین مسئولان و ناظران باید برای کنترل بازار چه کنند.

در این زمینه ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از آنکه دولت اعلام کرد که "اجازه نمی‌دهد در بازار ارز دلالی و نوسان قیمت ادامه پیدا کند" و نظارت ها بر بازار ارز شدت گرفت، دلالان پول‌های خود را برای اینکه سود بیشتری ببرند یا آنکه بتوانند راحت‌تر بتوانند سرمایه‌شان را از کشور خارج کنند، آن را به بازار سکه وارد کردند.

وی افزود: این دلالان کلان بازار طلا و سکه سرمایه‌شان را از این طریق به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند و عده دیگری نیز در این میان هستند که معاملات میلیاردی کرده و تنها سودشان را به جیب می زنند، چرا که در این معاملات کالا و سکه‌ای رد و بدل نمی‌شود و تنها آن‌ها مابه‌التفاوت معامله‌ای که انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند.

محمدولی تصریح کرد: این رفتارها در بازار به زیان صنعت بوده و باید با آن‌ها برخورد شود که با اقدامات انجام شده به نظر می رسد اوضاع و شرایط بازار طلا و سکه آرام‌تر و بهتر می‌شود و بهتر است که در این میان بخش خصوصی و تشکل‌ها را نیز دخیل کنند تا بتوان مدیریت بهتری بر بازار اعمال کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با اشاره به تاثیر اوراق سکه بر شرایط موجود اظهار کرد: در این ثبت‌نام‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند. در غیر این صورت اثر منفی و روانی بر بازار و ذهن مردم می‌گذارد. این موضوع از دید بازار و اقتصاد، نتوانسته اثر مطلوبی تاکنون بگذارد. البته شاید مقطعی موثر بوده اما در درازمدت اثر مثبتی نگذاشته و روند کندی داشته است. امیدواریم با سیاست‌های مناسب اثر مطلوبی در بازار اقتصاد و کسب و کار بگذارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: