کد خبر: ۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۴ - ۱۸ تير ۱۳۹۷
لاوروف:
شبکه خبری راشاتودی روز دوشنبه به نقل از وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد که فرانسه، آلمان و انگلیس، سه قدرت بزرگ اروپایی عضو توافق هسته ای (برجام) تصمیم گرفته اند روابط تجاری خود را با تهران بدون کاربرد دلار آمریکا، ادامه دهند.

این شبکه خبری روسیه به نقل از سرکئی لاوروف افزود: این تصمیم به ویژه به شرکت های کوچک و متوسط مربوط می شود و کشورهای عضو توافق هسته ای با دست زدن به اقداماتی برای حفاظت از فعالیت های بازرگانی شرکت های کشورهایشان در برابر تحریم های واشنگتن، به توافق دست یافته اند. 
به گفته لاوروف، هر چند همه اعضای برجام بر این باورند که تحریم های ایالات متحده، سیاستی کاملا نامشروع و غیرقابل پذیرشی است، اما به سختی قابل تغییر است و تنش کافی در حوزه های بازرگانی، اقتصادی و سیاسی وجود خواهد داشت.
این سخنان لاوروف درخصوص توافق سه قدرت اروپایی برای تجارت غیردلاری با ایران، سه روز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام به میزبانی وین مطرح شده است.
برای نخستین بار از زمان خروج آمریکا، وزیران خارجه کشورهای عضو برجام برای بررسی راه حل‌ها و پیشنهادهای مطرح شده با هدف تداوم تعاملات با تهران، روز جمعه گذشته در نشست کمیسیون مشترک گرد هم آمدند.
بیانیه پایانی نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام با ذکر یازده مورد از تعهدات طرف ها، از جمله تداوم صادرات نفت ایران، ترسیم کننده دورنمایی از اقدامات عملی برای حفظ این توافق است.
دیپلمات‌های ارشد چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس به ایران اطمینان خاطر داده‌اند که راغب به حفظ این توافقِ تاریخیِ مورد غضب آمریکا هستند.
ظریف هم در صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست وین، به این موضوع اشاره کرد و گفت: به صورت کلی، آنچه که من در این جلسه برداشت کردم، این است که تمام اعضای برجام که لااقل سه عضو آن از متحدین نزدیک آمریکا هستند، اراده سیاسی دارند تا در مقابل اقدام آمریکا بایستند. شاید این اولین باری است که چنین اقدامی در این سطح صورت می گیرد.
وزیر خارجه کشورمان یادآور شد که با این وجود، «جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خودش محفوظ نگه داشته تا در برابر تخلف رسمی و بزرگ آمریکا، اقداماتی که در برجام آمده را تعویق بیندازد تا اینکه مطمئن شود منافع مردم ایران تضمین می شود».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: