کد خبر: ۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
ترامپ:
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که معتقد است می‌تواند با کره شمالی به توافقی دست یابد که برای جهان "بسیار خوب" خواهد بود.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه شب در توئیتی در واکنش به تحولات اخیر مربوط به کره شمالی گفت: توافق با کره شمالی تا حد زیادی در شرف تحقق بوده و اگر که نهایی شود یک توافق خیلی خوب برای جهان خواهد بود.

او با این حال در توئیت خود گفت: زمان و مکان یک نشست برنامه‌ریزی شده هنوز تعیین نشده است.

ترامپ در متن این توئیت خود نوشته است: توافق با کره شمالی تا حد زیادی در حال تحقق بوده و اگر که تکمیل شود برای جهان یک توافق خیلی خوب خواهد بود. زمان و مکان در آینده تعیین می‌شود.

این در حالی است که پیشتر اعلام شد رئیس‌جمهور آمریکا قبول کرده تا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای یک اجلاس رودرروی تاریخی دیدار کند.

مقام‌های کره‌ جنوبی که اخیرا با کیم جونگ اون، رهبر این کشور دیدار کردند به همتایانشان در کاخ سفید گفتند رهبر کره شمالی مشتاق به دیدار با ترامپ است.

ترامپ بعد از آن قبول کرد که با رهبران کره شمالی مذاکره داشته باشد که یک هیات کره‌ جنوبی روز دوشنبه با کیم جونگ اون دیدار کرده و دعوت شخصی وی از رئیس‌جمهور آمریکا برای شرکت در مذاکرات را به وی تحویل داد.

با این حال کاخ سفید اعلام کرد: پیش از آنکه هرگونه توافقی بین این دو کشور به دست آید یا تحریم‌ها برداشته شوند، واشنگتن، پیونگ یانگ را ملزم خواهد کرد که "اقدامی ملموس و قابل بررسی" در راستای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره صورت دهد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت: این نشست بدون اقدامات ملموس مطابق با قول‌های مطرح شده از سوی کره شمالی اتفاق نخواهد افتاد.

چونگ اوی یونگ، مشاور امنیت ملی کره‌ جنوبی به هنگام اعلام این تحول اساسی در مناقشه شبه جزیره کره در کاخ سفید خاطرنشان کرد: کیم جونگ اون "متعهد به خلع سلاح هسته‌ای" بوده و "وعده داده" تا از هرگونه آزمایش موشکی و هسته‌ای بیشتر تا زمانی که مذاکرات با ترامپ اتفاق بیفتد، خودداری کند.

این در حالی است که به گفته این مقام کیم جونگ اون در اقدامی شگفت‌انگیز نوعی از درک را در قبال مساله رزمایش‌های مشترک آمریکا – کره‌ جنوبی که یکی از اصلی‌ترین عوامل تنش‌های جاری در منطقه بوده، از خود نشان داده است.

با وجود آنکه کره شمالی تمایل خود را برای این دیپلماسی نشان داده اما آمریکا هنوز هیچ امتیاز یا وعده‌ای از جانب خود مطرح نکرده است.

سندرز گفت: آمریکا هیچ امتیازی را مطرح نکرده اما کره شمالی وعده‌هایی را مطرح کرده است.

وی افزود: برای نخستین بار در یک زمان طولانی آمریکا عملا در حال انجام گفت‌وگویی از موضع قدرت است نه از موضع ضعفی مثل موضعی که کره شمالی خودش را در آن یافته است.

سندرز ادامه داد: من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور آمریکا دقیقا دارد چیزی را دریافت می‌کند که می‌خواسته. او دارد فرصتی را به دست می‌آورد که عملا کره شمالی را خلع سلاح هسته‌ای کند.

سندرز در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: رئیس‌جمهور آمریکا چنین نشستی را بدون آنکه شاهد اقدام و گام‌هایی ملموس از سوی کره شمالی باشد برگزار نخواهد کرد. بنابراین رئیس‌جمهور عملا چیزی را به دست خواهد آورد.

این در حالی است که کاخ سفید همچنین اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین گفت‌وگویی درباره تحولات کره شمالی داشته‌اند.

کاخ سفید گفته که ترامپ و شی جینپینگ روز جمعه بعد از آنکه ترامپ قبول کرد با رهبر کره شمالی دیدار داشته باشد با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

طبق اعلام کاخ سفید ترامپ و شی جینپینگ از دورنمای گفت‌وگو میان آمریکا و کره شمالی استقبال کردند.

آنها همچنین تعهدشان را برای حفظ فشارها و تحریم‌ها علیه کره شمالی تا زمانی که کره شمالی دست به گام‌های ملموس به سمت "خلع سلاح هسته‌ای کامل، قابل بررسی و غیرقابل بازگشت" بزند، ادامه دهد.

ترامپ اظهار امیدواری کرد که رهبر کره شمالی یک مسیر درخشان‌تر را برای کشورش انتخاب کند.

همچنین ترامپ از همتای چینی خود خواسته است تا به اعمال فشار بر کره شمالی به هدف آنکه این کشور برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد کمک کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: