کد خبر: ۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به ایرادات نخستین نطق سالانه رییس جمهور امریکا؛
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین نطق سالانه ۸۰ دقیقه‌ای خود اقتصادی تنومند را به تصویر کشید، دستورکاری جاه‌طلبانه ارائه کرد و پیشنهادهایی در امر سیاستگذاری داشت که بعید به نظر می‌رسد بتوان در یک کنگره به شدت اختلاف‌زده به آنها دست یافت. در سخنرانی او اما از نکات بسیاری چشم‌پوشی شد.

















قلم نیوز/ مهران کرمی:  لیست آرزوهای ترامپ، شامل یک بسته زیرساختی ۱.۵ تریلیون دلاری، اصلاحات مهاجرتی و اختیارات جدید برای ارتقا یا اخراج کارمندان فدرال است. اما آنچه بسیار قابل توجه است، مسائلی است که ترامپ به آنها اشاره‌ای نکرد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به هشت مساله بزرگی که سه‌شنبه شب در خطابه ترامپ از قلم افتاد.

جزئیات
ترامپ چهار ستون بسته اصلاحات مهاجرتی را مطرح کرد و گفت که باید هر دو طرف ملزم به رعایت یا حداقل تطبیق با آن شوند؛ از جمله راه برای شهروندی ۱.۸ میلیون مهاجر که به طور غیرقانونی در کودکی وارد این کشور شده‌اند، هموار می‌شود، یک دیوار در امتداد مرز جنوبی کشیده می‌شود، یک برنامه قرعه‌کشی ویزا لغو می‌شود و نهایتا به مهاجرت به اصطلاح زنجیره‌ای پایان داده می‌شود.

اما جدای از بحث مهاجرت، ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری که نشان داده است، تمایلی به ریز سیاستگذاری‌ها ندارد فقط چند مورد جزئیات ارائه کرد. خطابه‌های سالانه محل نمایش خط مشی‌های دقیق سیاسی هستند. اما سخنرانی او این ویژگی را نداشت. به عنوان مثال او گفت، بودجه فدرال باید با شراکت خصوصی-دولتی تقویت شود، اما جزئیاتی درباره اینکه کنگره چگونه باید اعتبارات آن را تامین کند، ارائه نکرد.  

بدهی و کسری
حزب جمهوری خواه در سال‌های حضور اوباما روی ملاحظات مالی و نظم متمرکز بود و شدیدا از دموکرات‌ها بابت هزینه‌های بیش از حد روی همه چیز از یک بسته تشویقی در عمق رکود گرفته تا قانون بهداشت و درمان انتقاد می‌کرد.

امروز اما جمهوری‌خواهان کنگره به نظر چندان تمایلی نداشتند تا پا روی این خط قرمز بگذارند. ترامپ حین نطق سالانه از واژه "بدهی" استفاده نکرد و اشاره‌ای هم نکرد که چگونه قرار است هزینه طرح زیرساختی عظیم را بدهد. بسته اصلاح مالیاتی کنگره که سال گذشته به تصویب رسید تنها به حساب‌های نسل‌های آتی خواهد افزود که باید پرداخت شود. برای جمهوری خواهان محافظه‌کار به لحاظ مالی، دوران بازگشت کسری‌های هنگفت فرا رسیده است.   

قانون مراقبت مقرون به صرفه
ترامپ با وعده لغو و جایگزینی "قانون مراقبت مقرون به صرفه" سلف خود وارد کاخ سفید شد اما با گذشت یکسال جمهوری‌خواهان نتوانستند اقدامی صورت دهند یا روی یک طرح جایگزین توافق کنند و ترامپ هم سه‌شنبه شب حتی یک اشاره هم به این موضوع نکرد.  

حملات به سیستم انتخاباتی و اف‌بی‌آی
یک سال بعد از آنکه جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسید که عوامل روسیه برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کردند و سعی داشتند تا سیستم‌های رای‌گیری را در ده‌ها ایالت هک کنند، ترامپ اصلا به مساله حملات سایبری اشاره‌ای نکرد. او فقط یکبار نامی از روسیه برد و گفت: در سراسر جهان، ما با رژیم‌های سرکش، گروه‌های تروریستی و رقبایی مانند روسیه و چین مواجهیم که منافع ما، اقتصاد ما و ارزش‌های ما را به چالش می‌کشند.  

او همچنین هیچ اشاره‌ای به اف‌بی‌آی نکرد؛ سازمانی که دولت ترامپ از همان روزهای نخست با آن درگیر شد. این بدین معنا نیست که رویارویی آن دو به پایان رسیده است. دوشنبه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به انتشار سندی جنجالی رای داد که نشان می‌دهد اف‌بی‌آی از اختیاراتش سوءاستفاده کرده است و همچنین انتظار می‌رود گزارش آتی بازرس کل شدیدا اقدامات این آژانس را پیش از انتخابات ۲۰۱۶ به باد انتقاد بگیرد.

دموکرات‌ها
روسای جمهوری آمریکا غالبا از نطق سالانه برای نام بردن از اعضای حزب رقیب استفاده می‌کنند؛ خصوصا در حوزه‌هایی که آنها با رئیس کاخ سفید موافق بوده باشند. مثلا باراک اوباما در آخرین نطقش نام پل راین، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا را برد و در سخنرانی‌های پیش از آن هم به نام‌های سناتور مارکو روبیو، سناتور جان مک‌کین و میت رامنی اشاره کرده بود.

ترامپ سه بار درباره دموکرات‌ها صحبت کرد و از کنگره خواست تا برای نشان دادن کل آمریکا متحد شود. او در سخنانش به دموکرات‌هایی اشاره کرد که از درخواست او برای پرداخت مرخصی با حقوق خانواده حمایت کردند اما اصلا به نام خاصی اشاره نکرد. البته این مساله چندان هم بی‌سابقه نیست زیرا اوباما هم یکبار در سال ۲۰۱۵ به نام هیچ جمهوری‌خواهی اشاره نکرد.

جمهوری‌خواهان
ترامپ در سخنانش اشاره‌ای ویژه به استیو اسکالیس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا کرد که تابستان گذشته از یک تیراندازی جان سالم به در برد اما او در سخنرانی‌اش دیگر نامی از هیچ‌کدام از اعضای کنگره نبرد. حتی او برای هم‌ حزبی‌های خودش هم ارزشی قائل نشد و در ادامه تنها از یک عضو کابینه خودش یاد کرد؛ جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا. او حتی از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که به او در نگارش این سخنرانی کمک کرده بود، هم تشکر نکرد.  

توهین‌ها و اسامی مستعار
ترامپ کمپین ریاست جمهوری خود را با قاتل و متجاوز نامیدن مهاجران مکزیکی آغاز کرده بود. او به یک خبرنگار معلول و پدر سربازی که در میدان نبرد کشته شده بود، حمله کرد. او در ادامه مخالفان و دشمنانش را با نام‌های مستعار خطاب می‌کرد؛ مثلا "مارکو روبیوی کوچک"، "هیلاری کج و کوله". اما این توهین‌ها جایشان در اظهارات ترامپ، حداقل برای یک شب خالی بود.

و چیزهای دیگر
بعد از تلاش برای اجرای یک ممنوعیت مسافرتی علیه کشورهای عمدتا مسلمان، ترامپ اصلا به کلمه "مسلمان" اشاره‌ای نکرد. او یکبار به آفریقایی-آمریکایی‌ها و آمریکایی-لاتین‌تبارها اشاره کرد و مفهوم صحبتش درباره نرخ بیکاری فوق‌العاده پایین بود. ترامپ خواستار توافق‌های تجاری "منصفانه و مهمتر از همه متقابل" شد، اما از "توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی" نام نبرد.

او به پورتوریکو و جزایر ویرجین آمریکا که هر دو شاهد توفان‌های سهمگین بودند اشاره کرد، اما به صدها هزار سکنه آنها که تا ماه‌ها بعد بدون برق مانده بودند، اشاره نکرد. از همه مهمتر، ترامپ به موضوع مورد علاقه‌اش اشاره نداشت: پیروزی شگفت‌انگیز در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶. شاید این موضوعات در توفان‌های توئیتری امروز (چهارشنبه) مطرح شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: