کد خبر: ۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۴ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
در فرد مبتلا به سل در هنگام سرفه و عطسه قطرات تنفسی حاوی باسیل پخش می شوند که با استنشاق این ذرات، افراد سالم را نیز مبتلا می کند.
محققان آزمایش خون ساده ای معرفی کرده اند که می تواند روند تشخیص سل فعال را تسهیل کند. 
 
به گزارش یونایتدپرس، سل بیماری است که توسط میکروب میکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد شده و از طریق هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. 

سل اغلب ریه ها را درگیر می کند ولی سایر قسمت های بدن نظیر مغز، کلیه ها و مهره ها نیز درگیر می شوند. 

در فرد مبتلا به سل در هنگام سرفه و عطسه قطرات تنفسی حاوی باسیل پخش می شوند که با استنشاق این ذرات، افراد سالم را نیز مبتلا می کند. 

به واقع، همه افراد آلوده شده به باکتری سل بیمار نمی شوند. دو مرحله سل نهفته و سل فعال در بیماری سل دیده می شود. 

در سل نهفته بیمار احساس ناخوشی ندارد و هیچ علامتی نیز ندارد، این افراد آلوده به باسیل هستند ولی سل فعال ندارند. 

در بعضی افراد باسیل سل بر سیستم ایمنی افراد غلبه می کند و باسیل شروع به تکثیر می کند و سل نهفته به سل فعال تبدیل می شود. 

آزمایش جدیدی که توسط محققان دانشگاه استنفورد ابداع و در مطالعه ای در مجله Lancet Respiratory Medicine منتشر شد، علامت مشخصه یک بیان ژنی که نشان دهنده سل فعال است، تشخیص داده می شود و به این ترتیب دیگر نیازی به جمع آوری نمونه های خلط حاصل از سرفه بیمار نیست. 

در سال 2014، سازمان جهانی بهداشت از دانشمندان خواست تا آزمایش های بهتری را برای تشخیص سل فعال ابداع کنند. 

'پوروش خاطری' از دانشگاه استنفورد و سرپرست تیم تحقیق گفت: این بیماری 240 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می کند. 

آزمایش خاطری 86 درصد ضریب موفقیت در کودکان دارد و تشخیص عفونت های سل در بیماران مبتلا به اچ.آی.وی نیز از دیگر قابلیت های این آزمایش است. 

این آزمایش در مورد اغلب مبتلایان به سل نهفته و یا افرادی که واکسن سل زده اند، نتیجه مثبت اشتباه ندارد و به گفته محققان، روند تشخیص و درمان سل را متحول می کند زیرا در مورد بیمارانی نیز که در حال سپری کردن دوران نقاهت هستند، دقیق است و به پزشکان کمک می کند که تاثیر درمان های خود را رصد و کنترل کنند. 

محققان خاطرنشان کردند که انجام این آزمایش نسبتا ساده است و می تواند در مکان های روستایی و دورافتاده نیز انجام شود. 

گرچه روش فعلی گردآوری خلط بیماران مشکوک در تشخیص این بیماری کمک می کند، اما تداوم نظارت ها در این زمینه با بهبودی بیماران دشوار می شود. 

در این مطالعه جدید، سه ژن انسانی شناسایی شدند که نحوه تغییر بیان آنها، حضور سل فعال را نشان می دهد. محققان کارآیی این آزمایش را از طریق بررسی هزار و 400 نمونه خون انسان راستی آزمایی کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: