کد خبر: ۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
توافق هسته ای و نتایج و فرصت های ناشی از آن زمینه ساز رشد و پویایی ظرفیت های اقتصادی و بروز چشم اندازهای روشن برای پیشرفت و توسعه شده است.
احسان مازندرانی :از زمان توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 مزیت های این توافق برای ایران از نگاه تحلیلگران و رسانه های عربی نیز دورنمانده و همواره در این رسانه ها گزارش و تحلیل هایی درباره دستاوردهای اقتصادی اجرای برجام منتشر شده است. این گزارش به برخی محورهای تحلیلی رسانه های عربی درباره دستاوردهای اقتصادی ایران پس از توافق هسته ای به ویژه در دومین سالگرد اجرایی سازی برجام می پردازد.
** ادامه توافق هسته ای و ناکامی کارشکنان
روزنامه های «العربی الجدید» چاپ لندن و صفحه عربی خبرگزاری «آکی» ایتالیا ادامه توافق هسته ای و ناکامی رئیس جمهوری آمریکا در مسیر برهم زدن این توافق مورد توجه قرار دادند. 
به نوشته روزنامه العربی الجدید، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در روز یکشنبه 24 آبان ماه(14 ژانویه) تاکید کرد توافق هسته ی ایران و کشورهای گروه 1+5 پیروزی بلندمدتی را برای ایران محقق ساخت و تلاش های آمریکا برای به شکست کشاندن این توافق با شکست روبرو شده است. او گفت همه جامعه بین الملل غیر از تعداد اندکی در برابر تلاش های آمریکا ایستاده اند و ایران به همه تعهدهای خود عمل کرده است و این پیروزی بزرگی برای اخلاق و حقوق به شمار می رود. ایران در این توافق دستاوردهایی داشته است که هرگز از بین نخواهد رفت و هیچ کسی نمی تواند آن را از بین ببرد. ایران برای همگان ثابت کرده است می توان سخت ترین مسائل را با گفت و گو حل کرد. در نتیجه توافق هسته ای درآمدهای ایران از نفت و مشتقات نفتی دو برابر شده و سرمایه گذاری خارجی در این کشور افزایش یافته است .
خبرگزاری اکی ایتالیا به نقل از «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: توافق هسته ای خوب پیش می رود و نتیجه ایده ال از این توافق به دست آمده است. این توافق درهای همکاری اقتصادی و بازرگانی میان طرف های بین المللی و ایران را گشوده است و این موضوع آثار مثبتی بر روی زندگی مردم به دنبال خواهد داشت. 
** ایجاد فضای جذب سرمایه های خارجی و رشد اقتصادی پس از برجام
صفحه های عربی تارنماهای «سوئیس اینفو»، «دویچه وله» آلمان و روزنامه های «الاهرام» مصر و «الحیات» چاپ لندن و شبکه خبری «العربیه» عربستان با اشاره به برخی قراردادهای ایران با کشورهای اروپایی پس از توافق هسته ای، بهبودی اوضاع اقتصادی ایران را مورد توجه قرار دادند. 
به نوشته تارنمای سوئیس اینفو، دیپلمات های اروپایی می گویند بسیاری از امور در پشت پرده رخ می دهد و روند توافق کشورهای اروپایی با ایران درباره تجهیزات صنایع، انرژی خورشیدی، کشاورزی و تولید لبنیات طی دو سال گذشته افزایش یافته است. این دیپلمات ها می گویند بسیاری از شرکت های اروپایی مبالغ بالایی در ایران سرمایه گذاری کرده اند که دیگر نمی توانند از آن چشم پوشی کنند و با بی توجهی به تصمیم های ترامپ برای ادامه همکاری با ایران تلاش می کنند. شرکت «توتال» فرانسه برای استخراج گاز در ایران قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار امضا کرده است. شرکت های خودروسازی پژو و رنو هم برای آغاز کار در ایران قراردادهایی را امضا کرده اند. ایتالیا هم اعلام کرده است به طرح های توسعه در ایران 6 میلیارد دلار وام خواهد داد. در این زمینه «فرید دهدیلانی» مشاور امور بین المللی سازمان خصوصی سازی ایران گفت شکاف میان اروپا و آمریکا در حال افزایش است و ترامپ یکسال است که برای از بین بردن توافق هسته ای تلاش می کند، اما او شکست خورده است. 
به نوشته تارنمای دویچه وله، از زمان برداشتن تحریم ها از ایران در آغاز سال 2016 میلادی تعامل اقتصادی با ایران افزایش یافت. پس از برداشتن تحریم ها ایران و دیگر کشورهای اروپایی به شکوفایی اقتصاد چشم دوخته اند. فرصت سرمایه گذاری در ایران افزایش یافته است به طوری که اتاق صنعت و تجارت آلمان(DIHK) پیش بینی کرده است تا آغاز سال 2025 میلادی سرمایه گذاری به حدود یک میلیارد دلار برسد. تولیدات خالص ایران در سال های اخیر رشد داشته است و این کشور در تولید نفت پیشرفت بالایی داشته است و در برخی از صنایع تبدیلی هم در ایران پیشرفت داشته اند. در این زمینه «کاتریونا بورفیلد» کارشناس صندوق بین المللی پول گفت پیشرفت ایران در دیگر بخش های غیر نفتی هم آغاز شده است و پیش بینی می شود تولید خالص ملی به 4.2 برسد. 
به نوشته روزنامه الاهرام، «بریگیته سیپریس» وزیر امور اقتصادی آلمان به آثار مثبت توافق هسته ای اشاره کرد و خواستار حمایت کشورهای غربی از ادامه توافق هسته ای شد. او گفت توافق هسته ای آثار مثبت اقتصادی به دنبال داشته است به عنوان مثال پس از این توافق روابط اقتصادی با ایران بهبود یافته است. این روند و بهبود سطح معیشت مردم نیاز به صبر دارد. بنابراین همه طرف های توافق هسته ای باید آن را تایید و برای اجرایی شدن آن ضمانت دهند. 
به نوشته شبکه العربیه، در ژانویه سال 2016 میلادی ایران و شرکت های ایتالیایی قراردادهایی به ارزش 17 میلیارد دلار امضا کردند. همچنین در دسامبر ایران برای خرید هواپیماهای ایرباس قرار دادی به ارزش 20 میلیارد دلار امضا کرد. همچنین در این ماه قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار برای خرید 20 هواپیمای«ATR» منعقد شد. در فوریه سال 2017 هم آلمان قرارداد صادرات تولیدات به ایران به ارزش430میلیون یورو را تضمین کرد. در ژانویه سال گذشته میلادی قراردادی به ارزش 2 میلیارد دلار با شرکت نفت فرانسوی توتال بسته شد. در آگوست هم قراردادی به ارزش 660 میلیون یورو با شرکت خودرو سازی رنو فرانسه منعقد شد. همچنین در سپتامبر هم قراردادی به ارزش 500میلیون یورو میان ایران شرکت انرژی خورشیدی کوئرکس انگلیس منعقد شد.
به نوشته روزنامه الحیات، ایران در نتیجه توافق هسته ای دستاورهای بسیاری داشته است. ادامه غنی سازی اورانیوم، حفظ سانتریفیوژها، ادامه فعالیت تحقیقاتی تاسیسات فردو، ادامه فعالیت چرخه سوخت هسته ای، ادامه فعالیت تاسیسات آب سنگین اراک، ادامه فعالیت تاسیسات بوشهر و راکتورهای تحقیقات و برداشتن تدریجی تحریم ها از جمله این دستاوردها است. همچنین این توافق زمینه را برای بازگشت ایران به منطقه به عنوان یک قدرت تاثیر گذار فراهم کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: