کد خبر: ۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۶
معاون فنی سازمان نظام پزشکی اردبیل گفت: میانگین مصرف دارو در کشور سه برابر آمار جهانی است به طوری که کشورمان جزو 20 کشور پرمصرف دارو در دنیاست.

مجید محمد غریبانی، اظهار کرد: این میزان مصرف دارو در کشورمان معادل کشور چین است در حالی که جمعیت ایران با چین قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه 20 درصد داروها مصرف خودسرانه دارند، خاطرنشان کرد: در بحث تجویز دارو و ارائه آزاد دارو به بیماران و مراجعین باید تجدیدنظر شود تا با یک فرهنگسازی منطقی بتوانیم مشکلات و معایب ناشی از این امر را به حداقل برسانیم.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه تنها 25 درصد سلامت جامعه در اختیار جامعه پزشکی است و 80 درصد مربوط به خودمراقبتی‌هاست، بیان کرد: جالب است صدا و سیما برای تبلیغ پفک نمکی وقت می‌گذارد اما در ترویج مصرف صحیح دارو هیچ اقدامی با رویکرد فرهنگسازی انجام نمی‌دهد.

غریبانی با یادآوری اینکه در قالب طرح تحول سلامت می‌توان ارائه و عرضه دارو در کشور را نظام‌مند کرد، افزود: قطعا در این موضوع دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی آمادگی همکاری جدی دارند.

وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بعد از فارغ‌التحصیلی باید به صورت رسمی مجوز فعالیت بگیرند و تائید مدارک تحصیلکردگان خارج از کشور نیز باید از طریق وزارت بهداشت انجام شود.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: بدون تائید وزارت بهداشت امکان ارائه شماره نظام پزشکی و مجوز فعالیت امکانپذیر نیست و قطعا تمام مدارک فارغ‌التحصیلان داخلی و خارجی باید به تائید وزارت بهداشت رسیده و مجوز فعالیت از طریق آنها فراهم آید.

غریبانی در مورد ابعاد اجرای طرح تحول سلامت و مشکلات پیش‌آمده در این زمینه بیان کرد: در اجرای این طرح و در صرف هزینه‌ها اصولی نگاه نشده است و در هیچ جای دنیا مراجعات پزشکی به شکل بی حد و حساب انجام نمی‌شود.

وی ضرورت اجرایی شدن نظام ارجاع را در اجرای منطقی طرح تحول سلامت در ادامه راه خاطرنشان کرد و گفت: طرح تحول سلامت یک طرح فوق‌العاده ارزشمند در حمایت از اقشار مختلف جامعه بود که به کاهش هزینه‌های مردم منجر شد اما از طرفی پزشکان و بیمه‌ها و مراکز بیمارستانی با مشکلاتی جدی روبرو شدند به طوری که در این چند سال اخیر با ایثار تمام جامعه پزشکی در این بخش سنگ تمام گذاشتند به رغم آنکه بدهی‌هایی نیز در حوزه بیمه‌ها و بیمارستان‌ها به وجود آمد.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی اردبیل ضرورت تامین اعتبار در این حوزه برای پرداخت بدهی‌ها را یادآور شد و اظهار کرد: جامعه پزشکی با ایثار تمام و گاه بدون اینکه حتی دستمزدی را بگیرد در این عرصه با جدیت و تلاشی فراگیر در سنگر خدمت‌رسانی حاضر است به طوری که در یک سال اخیر بدون اینکه پولی دریافت کنند به رغم سختی کار در سنگر خدمت‌رسانی حاضر هستند.

غریبانی به نبود آمار دقیق از بیکاران جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: آمار دقیقی در این زمینه احصاء نشده اما قطعا در بین پزشکان عمومی و ماماها ما با ببشترین نرخ بیکاری روبرو هستیم به طوری که سالانه 8 هزار نفر به تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در این رشته افزوده می‌شود.

وی در مورد تعامل مناسب نظام پزشکی با نظام پرستاری نیز بیان کرد: پرستاران قشر زحمتکشی هستند که قطعا حمایت از حق و حقوق آنها را در کنار نظام پرستاری دنبال می‌کنیم و بر این باوریم با کدگذاری خدمات آنها مشکلات پرداختی پرستاران برطرف خواهد شد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اذعان کرد: به هیچ وجه ادغام سازمان نظام پرستاری با سازمان نظام پزشکی در سطح کشور مطرح نیست چرا که چنین ادغامی منطقی نیز به نظر نمی‌رسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: