کد خبر: ۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
اگر لکه‌ها و خطوط به صورت شناور در برابر چشم‌ دیده شود و جرقه‌های نور و سایر اختلالات بینایی نیز موجود باشد باید فرد فورا تحت مراقبت‌های ویژه تخصصی قرار گیرد.
مگس پران شایع‌ترین عارضه‌ چشمی که با افزایش سن بروز می‌یابد و به صورت اشکال گوناگون در برابر چشم‌ها دیده می‌شود. 

یک متخصص اپتومتریست در خصوص مگس‌پران چشم گفت: حرکت مگس پران عموما به ذرات و لکه‌ها و خطوطی اطلاق می‌شود که در میدان بینایی فرد به صورت معلق و شناور مشاهده می‌شود. 
 
محمد کی‌پور ادامه داد: مگس‌پران چشم از شایع‌ترین حالاتی است که عموما با افزایش سن بروز می‌یابد. به این ترتیب که از نقاط ماده‌ی ژله مانند داخل چشم کاسته شده و به حالت مایع تبدیل می‌شود و در نتیجه بخش‌های ژله مانند و حل نشده در پیرامون قسمت مایع و زجاجیه به حالت شناور در آمده و به صورت اشکال گوناگون در برابر چشم‌ها و پلک‌ها دیده می‌شود. 
 
کی‌پور تصریح کرد: مگس‌پران‌های عادی با اینکه ممکن است به حدی آزار دهنده باشد ولی علامت هشدار دهنده و مخاطره آمیزی به شمار نمی‌آید، در صورتی که افراد به صفحات رایانه و رنگ‌های با زمینه‌ی روشن و شفاف نگاه کنند حرکات مگس‌پران با وضوح و شدت بیشتری قابل تشخیص و رویت هستند و با حرکات چشم‌ها نیز جابه جا می‌شوند.  
 
این اپتومتریست خاطر نشان کرد: در صورتی که حرکات مگس‌ پران با جرقه‌های نور همراه باشد از موارد اورژانسی به شمار می‌رود و باید حتما تحت درمان و مراقبت‌های ویژه تخصصی قرار گیرند،‌ در این موارد احتمال جدایی زجاجیه و یا عارضه‌‌ی شبکیه وجود دارد که انجام عمل‌های جراحی مبتدی ضرورت دارد.  
 
وی در خصوص روش لیزر درمانی برای درمان مگس پران چشم خاطر نشان کرد: لیزر درمانی از موثرترین تدابیر درمانی نوین در جهت رفع حرکت‌های مگس پران به شمار می‌رود که بر مبنای سن فرد و محل و شکل حرکات در فرد دیده می‌شود. 
 
وی عنوان کرد: اصولا اگر لکه‌ها و خطوط به صورت شناور در برابر چشم‌ دیده شود و جرقه‌های نور و سایر اختلالات بینایی نیز موجود باشد باید فرد فورا تحت مراقبت‌های ویژه تخصصی قرار گیرد.  
 
کی‌پور اظهار داشت: گاهی افرادی که دارای عیوب انکساری بالا و نزدیک‌ بینی شدید باشند و یا جراحی‌های لیزری چشم و عمل آب مروارید را پشت سر گذاشته‌اند نیز با حرکات مگس پران مواجه می‌شوند. در برخی از عفونتهای چشمی نیز امکان بروز این وضعیت و تغییر حالت ماده‌‌ی زجاجیه چشم وجود دارد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: