کد خبر: ۹۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۶
باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا به روسای جمهوری توصیه کرد: مراقب رفتارتان باشید چون دیگران مراقبتان بوده و از شما الگو می گیرند.
سایت آمریکایی «پولیتیکو» نوشت: پاییز سال گذشته اوباما با «دیوید لترمن» مجری تلویزیونی گفت و گویی انجام داده بود که روز جمعه در برنامه جدید نتفلیکس پخش شد. اوباما با اشاره به همسر خود میشل اوباما گفت یکی از چیزهایی که میشل سریعتر از من فهمید این بود که بخشی از توانایی برای رهبری کشور نباید کاری با قانون و مقررات داشته باشد، باید نگرش ها و فرهنگ را شکل دهد و آگاهی را بالا ببرد. 
این گفت و گو در پایان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 انجام شد. زمانی که لترمن مستقیما سعی داشت اوباما را برانگیزد تا در مورد ترامپ اظهار نظر کند، اوباما مستقیما هیچ صحبتی در مورد ترامپ نکرد. لترمن گفت اجازه دهید بگوییم یک دموکراسی وجود دارد و فرآیند رای گیری مورد دخالت کشورهای خارجی قرار گرفته است اما اوباما بلافاصله آن را به صورت طعنه آمیز 'فرضیه ای' توصیف کرد.
لترمن ادامه داد: چیزی که بیشتر به این دموکراسی آسیب میزند چیست؟ آیا توسط ریاست دموکراسی از بین می رود یا شخصی هست که فرآیند رای گیری واقعی را به مسخره گرفته است؟
اوباما با اشاره به صحت تولید اطلاعات گفت: چیزی که روس ها از آن بهره برداری می کنند، ما به صورت متفاوت آن را به کار می گیریم. اگر فاکس نیوز را تماشا کنید و بعد به «ان پی آر» گوش دهید، گویی در سیاره ای متفاوت زندگی می کنید.
وی با اشاره به عدم موفقیت خود در برخی زمینه ها در دوره ریاست جمهوری اش افزود: زمانی که سمت رئیس جمهوری را بر عهده می گیری و وارد دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید می شوی احساس می کنی؛ خب حالا باید مثل رئیس جمهور عمل کنم. ما راهی را که برای آن به آنجا رفته بودیم ، گم کردیم.
جان لوییس نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در مصاحبه با مجری این برنامه، ترامپ را ' یک تهدید برای این سیاره' توصیف کرد و به لترمن گفت: این یک مانع بزرگ برای امیدها، خواسته ها و رویاهای مردم نه فقط آفریقایی-آمریکایی ها بلکه تمام آمریکایی ها است.
لوییس اشاره کرد که مطمئنم ترامپ مغلوب خواهد شد و ما روح تازه ای به آمریکا خواهیم دمید.
اوباما با اشاره به سوال لترمن در مورد اهمیت حق رای گفت: ما تنها دموکراسی پیشرفته هستیم که عمدا مردم را نسبت به رای دادن دلسرد می کنیم.
اوباما اعلام کرد: برخی مردم در عصر حقوق مدنی که احتمالا بهتر می دانستند، ساکت بودند و اجازه می دادند اوضاع به روند خود ادامه پیدا کند. موضوع جالب این است که همه چیز به عقب بر می گردد چون ما موجودات اجتماعی هستیم.
لترمن در طول این مصاحبه چندین بار اوباما را تحسین کرد و گفت که آرزو دارد او هنوز رئیس جمهوری آمریکا بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: