کد خبر: ۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
انواع کیسه و جعبه های دارویی از قرص های رنگارنگ گرفته تا سرنگ های بدون استفاده به مقدار کم یا زیاد در هر خانه ای یافت می شود و اکنون در آستانه نوروز به ویژه خانم های خانه دار هنگام خانه تکانی بهتر است به خانه تکانی داروها هم توجه کنند.
انواع کیسه و جعبه های دارویی از قرص های رنگارنگ گرفته تا سرنگ های بدون استفاده به مقدار کم یا زیاد در هر خانه ای یافت می شود و اکنون در آستانه نوروز به ویژه خانم های خانه دار هنگام خانه تکانی بهتر است به خانه تکانی داروها هم توجه کنند. 
 
عوامل زیادی وجود دارد که داروها در خانه های ایرانی به مدت طولانی ذخیره شود زیرا ایرانی ها برای هر بیماری از جمله سردرد و سرماخوردگی از داروهای بدون نسخه پزشک به وفور استفاده می کنند. 
این درحالی است که به عنوان نمونه بیش از 70 تا 80 درصد موارد سرماخوردگی ها ویروسی است و اصلا نباید برای آنها دارویی مصرف شود. 

از سوی دیگر طبق مطالعات انجام شده، مصرف آنتی بیوتیک در ایران بیشتر از میانگین جهانی است و همچنین میانگین تجویز و مصرف داروهای تزریقی در کشور در مقایسه با کشورهای هم رده از نظر سطح سلامت و همچنین در مقایسه با آمارهای استاندارد سازمان جهانی بهداشت بالا است. 

تمام این عوامل در کنار هم موجب شده است تا تقریبا هر خانواده ایرانی یک مجموعه کامل از انواع داروها با استفاده برای بیماری های ساده تا پیچیده را داشته باشد. 
 
**چرا باید داروها را خانه تکانی کرد؟ 


اگر داروها به مدت طولانی در خانه باقی بمانند ممکن است بطور سهوی و اشتباهی از سوی افراد به ویژه کودکان استفاده شوند؛ در برخی موارد نیز این داروها عامدانه مصرف می شوند. 

مصرف بی رویه داروها موجب ایجاد مقاومت دارویی و آنتی بیوتیکی در بدن می شود و هنگام بیماری، دیگر مصرف این داروها ، پاسخگو نخواهد بود. 

جالب است که بدانید داروها، نخستین عامل مسمومیت در کشور به شمار می روند که متاسفانه اغلب در این موارد به صورت عامدانه مصرف می شوند.آمار نشان می دهد که بر اثر مسمومیت های دارویی در سال 93 ، 778 تن ؛ در سال 92 ، 747 تن؛، در سال 91، 599 تن ؛ در سال 90، 627 تن و در سال 89 ، 551 تن، جان خود را از دست دادند. 

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که هرچه داروهای بیشتری در خانه نگهداری شوند به همان نسبت، میزان احتمال مصرف آنها نیز بیشتر می شود و هرچه میزان مصرف دارو در یک جامعه بیشتر باشد به همان اندازه فرهنگ جامعه پزشکی پایین تر است. 
 
**چه داروهایی را باید خانه تکانی کرد؟ 


تجویز دارو از سوی پزشک به معنای نگهداری آن تا ابد نیست و لازم است که هر از گاهی آنها را خانه تکانی کرد.داروهای دارای برچسب های ناخوانا و داروهایی با بسته بندی دچار خراش را باید دور انداخت.اگر داروها تغییر رنگ یافته یا بد بو شده اند هم باید از دست آنها خلاص شد. 

داروهایی که با مصرف آن دچار عوارض شده اید و داروهای تاریخ گذشته را نیز باید دور انداخت؛ در مصرف دارو حتما باید به تاریخ انقضای آن توجه کرده زیرا مصرف اینگونه داروها عوارض خاص خود را به همراه دارد. بطور مثال اگر سرپوش قطره های چشمی بیش از یک ماه باز مانده باشد، خاصیت استریل بودن خود را از دست داده است. 

کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سامان دادن به قفسه های دارویی به مردم توصیه می کنند که داروهای تاریخ انقضا گذشته را از بسته بندی اصلی خارج کنند و آنها را داخل نایلون زباله بیندازند یا در چاه فاضلاب معدوم کنند. 

به گفته مسوولان بهداشتی، داروهایی که تاریخ انقضای آنها فرا نرسیده است اما استفاده ای در منزل ندارند هم قابل اهدا به مراکز منتخب جمعیت هلال احمر است. 
 
** توصیه رئیس سازمان غذا و دارو به مردم در خصوص نگهداری داروها 


رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در این باره به مردم توصیه می کند که فقط داروهای فوریتی و OTC ( داروهایی که بدون نسخه پزشک می توان از داروخانه تهیه کرد) را در خانه نگهداری کرد و غیر از این داروها ، داروی دیگری نگهداری نشود. 

دیناروند می گوید: داروهای بدون نسخه عموما برای تسکین درد یا برطرف کردن علائم سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و حساسیت کاربرد دارد. 

وی تاکید می کند: نگهداری آنتی بیوتیک، داروهای نسخه ای و داروهای ممنوع در خانه، خطرناک است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: