کد خبر: ۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
در اختتامیه جشنواره تجسمی فجر
دبیر هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مهم‌ترین رویدادهای جشنواره‌ی امسال را تشریح کرد.
مهم‌ترین رویدادهای جشنواره تجسمی تشریح شد

مجتبی آقایی - دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر - در مراسم اختتامیه این جشنواره، توضیح داد: هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رویکردی تعاملی و با بهره‌مندی از قابلیت‌های توأمان تجسمی، عرصه وسیعی را گستراند که در آن، 10 هزار اثر از پنج‌هزار هنرمند ایرانی و همچنین از هنرمندان 40 کشور دیگر گرفتیم.

او با بیان این‌که اصالت بخشیدن به اندیشه، عرصه‌ای را برای حضور مدیاهای مختلف پدید آورد، اظهار کرد: نمایشگاه آثار این دوره با نمایش 205 اثر نهم بهمن‌ماه افتتاح شد و تا 17 اسفندماه در موسسه فرهنگی - هنری صبا ادامه دارد. در این نمایشگاه، آثار هنرمندان نام‌آور در کنار هنرمندان جوان قرار گرفته است.

وی افزود: 22 اثر برتر توسط گروه داوران شامل اصغر کفشچیان‌مقدم، جمشید حقیقت‌شناس، بهروز دارش، فرح اصولی و مصطفی احمد معرفی می‌شوند.

آقایی در ادامه توضیح داد: نمایشگاه «گنج رضوان» شامل آثار آستان قدس رضوی که در موزه فلسطین برگزار شد، از دیگر بخش‌های جشنواره بود. همچنین بخش «فجر و هنر ایرانی» با همکاری انجمن‌های خوشنویسان و نگارگران در فر هنگسرای نیاوران برپا شد که در هر رشته، سه اثر معرفی می‌شوند. همایش جهانی شدن هنر نیز با ارائه 51 مقاله برگزار شد.

او همچنین یادآوری کرد: در بخش فیلم‌های مستند نیز از بین 61 فیلم، 16 فیلم در بخش مسابقه و 9 فیلم در بخش جنبی به‌نمایش درآمدند و سه اثر برگزیده نیز معرفی خواهند شد. از دیگر برنامه‌های شاخص در این دوره، معرفی فعالان و حامیان هنرهای تجسمی بود که در مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر معرفی شدند.

آقایی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: برگزاری روز «هنر مکزیک» با همکاری سفارت مکزیک در ایران و دو ورک‌شاپ با حضور هنرمندانی از ایتالیا و جمهوری آذربایجانی، جزو بخش‌های بین‌الملل این دوره بود. در این دوره، برنامه‌های متعددی به اجرا درآمد، اما بدون اغراق، داشته‌های ما بیش از این است. امیدواریم با رفع کاستی‌ها، امکان به فعلیت‌ درآمدن ظرفیت‌ها به‌وجود بیاید.

در ادامه این مراسم، با حضور مجتبی آقایی و مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی - از «داور برقی نمینی» برای هشت‌بار ساخت «طوبای زرین» برای جشنواره هنرهای تجسمی فجر، تقدیر ویژه شد.

سپس مجید ملانوروزی در سخنانی اظهار کرد: ما به هشتمین منزل جشنواره هنرهای تجسمی فجر رسیدیم و سعی کردیم هر سال، آن را حرفه‌ای‌تر برگزار کنیم. همچنین سعی کردیم هنر معاصر ایران را در جغرافیای جهان نمایان کنیم. هرچند در همسایگی، رقبای زیادی داریم که از ظرفیت‌ هنرهای تجسمی ما استفاده کرده‌اند. کشورهایی مانند ترکیه که آرت‌فر و بی‌ینال برگزار می‌کنند که بخشی از آن‌ها، از ظرفیت هنرهای تجسمی ما تشکیل شده است.

دبیر شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با تأکید بر این‌که این ظرفیت در هنرهای تجسمی سنتی نیز وجود دارد، گفت: این کار فقط با برگزاری جشنواره فجر میسر نمی‌شود، بلکه ما به بی‌ینال و آرت‌فر هم احتیاج داریم. امیدواریم با کمک نهادهای مربوط، ظرفیت این فضا را بیشتر از آنچه هست، نشان دهیم.

ملانوروزی ادامه داد: ما با حمایت‌های بی‌دریغ وزیر و معاون او، قراردادهای خوبی را با موزه برلین آلمان و موزه مکزی ایتالیا بسته‌ایم و هفت موزه دیگر نیز در انتظار بستن قرارداد هستند.

او اضافه کرد: ما سال آینده در رویدادهای هنری چند کشور اروپایی شرکت می‌کنیم. همچنین در بی‌ینال معماری و سه سالانه دیزاین میلان حضور خواهیم داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: