کد خبر: ۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶
گفت‌وگو با سرمربی که گفت که «باید ببازی»
حتما این روزها در فضای مجازی با هشتگ «#باید_ببازی» روبه‌رو شده‌اید. اتفاقی که در مسابقات جهانی کشتی آزاد زیر ٢٣‌ سال جهان رخ داد، باعث شد تا چنین هشتگی در فضای مجازی دست به دست شود.
 این جمله از دهان علیرضا رضایی، سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد امید خارج شده بود که در شرایطی سخت و به‌ناچار مجبور شد از شاگردش بخواهد تا کشتی را مقابل حریف روسی ببازد. در شرایطی که برخی انتقادات متوجه سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد شده، او خودش را در این مسأله بی‌تقصیر دانسته است.

به گزارش قلم نیوز، «شهروند» با این مقدمه، گفت‌وگوی خود با علیرضا رضایی را منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

نتایجی که در مسابقات کشتی آزاد زیر ٢٣‌سال جهان گرفتید، تحت‌تأثیر اتفاقی که برای علیرضا کریمی رخ داد، قرار گرفت.

بله، دقیقا همین‌طور است. با این‌که ما با تیم آماده‌ای به مسابقات جهانی اعزام شده بودیم و امید داشتیم که با مدال‌های رنگارنگ برگردیم، در روز نخست مسابقات اتفاقی افتاد که تمام تیم را تحت‌تأثیر خود قرار داد. بعد از شکست‌خوردن علیرضا کریمی برابر حریف روس، همه کشتی‌گیران مات و مبهوت بودند که چه اتفاقی برای او رخ داده است. همچنین برخی از نفرات ما می‌خواستند به او روحیه بدهند و به همین دلیل در مجموع این شکست روی روحیه سایر کشتی‌گیران هم تأثیر منفی گذاشت.

حالا با وجود اتفاقاتی که افتاد، از نتیجه‌ای که گرفتید، راضی هستید؟

من در مجموع راضی هستم. با وجود این‌که از چند ملی‌پوش توقع بیشتری داشتیم اما گرفتن یک طلا و ٢برنز در ٧وزن نتیجه بدی نبود. من می‌گویم، ٧وزن چون در یکی از اوزان علیرضا کریمی اگر می‌خواست کشتی بگیرد، قطعا شانس نخست رسیدن به مدال طلا بود. او از حریف روس پیش بود، درحالی‌ که کشتی‌گیر مقابلش اصلا نای ایستادن هم نداشت و می‌توانست امتیازات بیشتری هم بگیرد. اگر کریمی یک مدال طلا به کارنامه ایران در این مسابقات اضافه می‌کرد، ما با ٢ طلا و ٢ برنز عملکرد قابل قبولی داشتیم و حداقل سوم جهان می‌شدیم.

به ماجرای کشتی علیرضا کریمی با حریف روس برسیم. دقیقا توضیح می‌دهید چه اتفاقی رخ داد؟

وقتی شب قبل از مسابقه فهمیدیم که برنده کشتی کریمی با حریف روس به برنده نمایندگان آمریکا و اسراییل برخورد می‌کند، اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم که کشتی‌گیر آمریکایی در این مصاف شکست بخورد. ٢مسابقه این وزن تقریبا به صورت همزمان آغاز شد و کریمی هم با انگیزه بالا و جنگندگی خودش تا آستانه شکست حریف روس پیش رفت. تقریبا ٥دقیقه از زمان کشتی سپری شده بود که به من اطلاع دادند، کشتی‌گیر اسراییلی برنده شده است. در آن شرایط بهترین تصمیم این بود که کریمی بازنده شود تا از رویارویی او با نماینده رژیم صهیونیستی جلوگیری کنیم.

شما به کشتی‌گیر خودتان گفتید که باید ببازی و این جمله که در فیلم منتشر شده هم به گوش می‌رسید، به هشتگی برای حمایت از کریمی تبدیل شده است؟

بهترین تصمیم ممکن در آن شرایط شکست علیرضا مقابل نماینده روس بود. لحظه اول به خود من هم شوک وارد شد اما سریعا تصمیم گرفتم که به کریمی بگویم نتیجه را واگذار کند. اگر کشتی‌گیر ما در این مسابقه برنده می‌شد و در دور بعدی طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران مقابل نماینده رژیم صهیونیستی به روی تشک نمی‌رفت، اتفاقات خیلی بدی برای کشتی ما رخ می‌داد. در آن صورت کشتی‌گیر روس حذف می‌شد و آنها به دنبال این می‌افتادند تا با استفاده از قدرت خود کشتی ایران و علیرضا کریمی را با محرومیت سنگین روبه‌رو کنند.

اما در روزهای اخیر برخی از کادرفنی تیم‌ملی به‌ویژه شما انتقاد کردند که چرا کشتی‌گیر خودی را وادار به شکست کردید؟

اگر من نمی‌گفتم، بباز چه کسی باید می‌گفت؟ مگر راه دیگری هم داشتیم؟ همان‌طور که گفتم، اگر این کار را نمی‌کردیم، برای ما تبعات سنگینی داشت. باور کنید برای من از همه سخت‌تر بود که چنین اتفاقی رخ دهد. افرادی که از این تصمیم انتقاد می‌کنند، چیزی از ورزش نمی‌دانند و تخصصی ندارند. من برای همه دوستان احترام قایل هستم اما بهتر است تحت‌تأثیر احساسات قرار نگیریم و کمی منطقی فکر کنیم. مثلا اگر کریمی آن مسابقه را می‌برد و بعدا محروم می‌شد، همه‌ چیز خوب بود؟ برای کشتی‌گیر ما فرقی نمی‌کرد، چون در هرصورت یا باید در دور اول حذف می‌شد یا در دور دوم. تنها تفاوت این بود که این مسیر باعث شد محروم نشویم.

علیرضا کریمی یک‌بار هم با این بدشانسی روبه‌رو شده بود. شما چه درخواستی از مسئولان برای حمایت از او دارید؟

تنها کاری که ما می‌توانستیم برای این کشتی‌گیر کنیم، این بود که نگذاریم محروم شود. به زحمت و بعد از چند ساعت کلنجاررفتن توانستیم گواهی پزشکی برای او بگیریم تا با استفاده از آن مجوز کشتی‌نگرفتن مقابل کشتی‌گیر اسراییلی را داشته باشد. کریمی زحمات زیادی در سال‌های اخیر کشیده و با بدشانسی مواجه شده است. امیدوارم مسئولان ورزش کشور تقدیر ویژه‌ای از این جوان داشته باشند تا انگیزه خود را برای آینده حفظ کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: