کد خبر: ۸۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶
خبر باخت عمدی علیرضا کریمی آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی به کشتی‌گیر روس به دلیل هم‌گروه شدن با نماینده رژیم صهیونیستی، این روزها نقل محافل خبری است؛ اتفاقی که باعث شد این ورزشکار که بخت نخست کسب مدال طلای جهان بود از دور رقابت‌ها حذف شود و ایران نیز به جای قرار گرفتن بر سکوی سوم تیمی به عنوان هشتمی رضایت دهد.
علیرضا کریمی

این اتفاق برای ورزش ایران جدید نیست و بارها شاهد انصراف ایرانی‌ها از رقابت با ورزشکاران رژیم صهیونیستی یا تلاش آنان برای عدم رویارویی با نمایندگان اسرائیل بوده‌ایم. اما دقیقا از چه زمانی قرار شد که با ورزشکاران رژیم صهیونیستی مسابقه ندهیم؟

روابط ایران و رژیم صهیونیستی از زمان تولد این رژیم تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ هرگز به صورت رسمی و دیپلماتیک نبوده‌ است اما روابط غیرسیاسی هم پس از انقلاب اسلامی به طور کلی به حالت تعلیق درآمد.

پیش از انقلاب، ایران و رژیم صهیونیستی به رقابت ورزشی با یکدیگر می‌پرداختند و مثلا در رشته فوتبال، پنج بازی رسمی با یکدیگر داشتند که آخرین بازی با اسرائیل نیز برد شیرینی را برای ایران در پی داشت و همچنان نیز پس از گذشت سال‌ها، برخی مسئولان و ورزش‌دوستان با افتخار از این برد شیرین یاد می‌کنند. اما پس از انقلاب اسلامی و در سال ۱۹۸۳ «بیژن سیف‌خانی» فرنگی‌کار کشورمان حریف خود از تیم اسرائیل به نام «رابینسون کوناشویلی» را در رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان در کی‌یف اوکراین شکست داد. BBC در این زمینه مدعی است وقتی خبر پیروزی سیف‌خانی در رسانه‌های ایران منتشر شد، علی‌اکبر ولایتی وزیر وقت امور خارجه دستور بازگشت کاروان ایران به کشور را صادر کرد و این مسابقه، آخرین رقابت دو حریف در مسابقات ورزشی پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و ورزشکاران ایرانی به نوعی از مسابقه با اسرائیل منع شدند. البته ادعای این منبع خبری به صورت دقیق و رسمی لااقل در منابع خبری داخلی تایید نشده است.

با وجود ممنوعیت رقابت با ورزشکاران اسرائیلی که مبنای آن به رسمیت‌نشناختن اسرائیل به عنوان یک کشور است، در سال ۱۳۷۹ مهرداد میناوند وقتی پیراهن «اشتروم گراتس» را می‌پوشید، وادار شد مقابل «هاپوئل» اسرائیل بازی کند. میناوند در این خصوص گفته که مدیریت باشگاه وی را مجبور به حضور در زمین در بازی رفت کرده ولی در بازی برگشت، با کمک سرمربی از سفر به اسرائیل اجتناب کرده است. میناوند اظهار کرده که به فدراسیون فوتبال مراجعه کرده و شرایط را توضیح داده است.

همچنین در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن، محمدرضا مینوکده رئیس وقت کمیته داوران فدراسیون جودوی ایران، قضاوت مبارزه جودوکاری از اسرائیل با «روسلان کیشهاکف» از روسیه را برعهده گرفت که نتیجه رقابت به نفع ورزشکار اسرائیلی بود. فدراسیون جودوی ایران پس از اطلاع از این موضوع، مینوکده را از همه سمت‌هایش برکنار کرد.

ماجرا به اینجا ختم نشد و وقتی مسعود اشرفی دبیر وقت کمیته ملی پارالمپیک هم در مراسم توزیع مدال‌های مسابقات بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۰۸ به گردن ورزشکار اسرائیلی مدال آویخت و با وی دست داد، چندی بعد از سمت خود استعفا کرد.

در سال ۱۳۸۸ نیز به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی، فدراسیون فوتبال ایران ایمیل تبریکی را به رئیس فدراسیون فوتبال اسرائیل فرستاد و سخنگو و رئیس فدراسیون اسرائیل پاسخی به پبام تبریک دادند و گفتند: «سال نو میلادی بر مردم خوب ایران هم مبارک.» پس از این رویداد نیز محمدمنصور عظیم‌زاده اردبیلی رئیس بخش روابط خارجی فدراسیون فوتبال ایران استعفا کرد.

همچنین در سال ۱۳۹۶ مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی در رقابت های پلی‌آف لیگ فوتبال اروپا در ترکیب تیم «پانیونیوس» یونان مقابل تیم مکابی اسرائیل به میدان رفتند. در پی جنجال‌هایی که بابت این موضوع به‌پا شد، محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: «به دلیل اینکه شجاعی و حاج صفی خط قرمز نظام را زیر پا گذاشتند، دیگر جایی در تیم ملی فوتبال ایران ندارند.» بعد از درخواست توضیح فیفا از فدراسیون فوتبال و کش و قوس‌های فراوان، احسان حاج‌صفی بعد از عذرخواهی به تیم ملی دعوت شد ولی مسعود شجاعی که تا آن زمان کاپیتان تیم ملی بود، از تیم خط خورد. موج حمایت‌های مردمی و بازتاب‌های خبری این محرومیت‌ها موجب شد که مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، خواستار تعیین تکلیف برای رویارویی غیرمستقیم در برخی رشته‌های ورزشی با ورزشکاران اسرائیل شود.

در این میان تعداد زیادی ورزشکار هم بوده‌اند که برای رقابت ورزشی با رژیم صهیونیستی تمایلی نشان نداده‌اند و از مسابقه انصراف داده‌اند.

ورزشکارانی که حاضر به رقابت با رژیم صهیونیستی نشدند
تاریخنام ورزشکاررشته ورزشینام رقابت‌ها

۱۳۸۰

صالح میرزائیشطرنجمسابقات بین‌المللی شطرنج نونهالان

۱۳۸۲

تیم فوتسال دانشجویانفوتسالمسابقات جهانی دانشجویان

۱۳۸۳

آرش میراسماعیلیجودوالمپیک آتن

۱۳۸۶

فرخنده سلیمانیتنیس روی میزتورنمنت تنیس روی میز
۱۳۸۵عباسعلی اکبریطناب‌کشیمسابقات جهانی طناب‌کشی
۱۳۸۵غلامحسین ذوالقدرتکواندوتورنمنت کرواسی

۱۳۸۲

تیم ملی گلبال نابینایانگلبالتورنمنت بین‌المللی

۱۳۸۷

محمدرضا علیرضاییشنا (صد متر قورباغه)المپیک پکن

۱۳۸۸

محمد خمسهتکواندوجام جهانی نوجوانان

۱۳۸۹

حامد صداقتیشمشیربازیرقابت‌های جهانی فرانسه، اسلحه اپه

۱۳۸۹

سیدحسین عابدیشمشیربازیرقابت‌های جهانی فرانسه، اسلحه اپه

۱۳۸۹

محمدحسین ابراهیمیشمشیربازیرقابت‌های جهانی فرانسه، اسلحه فلوره

۱۳۸۹

حامد سیاد قنبریشمشیربازیرقابت‌های جهانی فرانسه، اسلحه فلوره

۱۳۹۰

پیمان یاراحمدیکشتیمسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در مجارستان

۱۳۹۲

علیرضا کریمیکشتیمسابقات قهرمانی جوانان جهان در بلغارستان

۱۳۹۲

امیر قاسمی‌نژادجودورقابت‌های بین‌المللی جایزه بزرگ تفلیس

۱۳۹۴

احسان قائم‌مقامیشطرنجمسابقات بین المللی شطرنج آزاد بازل سوئیس

۱۳۹۵

علیرضا خجستهجودوالمپیک ریو

۱۳۹۵

عرفان آیینیکشتیمسابقات قهرمانی آزاد جوانان جهان در فرانسه

۱۳۹۵

سیدمهدی هاشمیکشتیمسابقات قهرمانی آزاد نوجوانان جهان در گرجستان

۱۳۹۵

علیرضا خجستهجودومسابقات جایزه بزرگ باکو

۱۳۹۶

علی پاکدامنشمشیربازیمسابقات جام جهانی شمشیربازی مادرید

۱۳۹۶

احسان قائم‌مقامیشطرنجمسابقات جهانی شطرنج کورسیکای فرانسه

۱۳۹۶

افشین نوروزی و امین احمدیانتنیس روی میزمسابقات پینگ پنگ قهرمانی جهان در آلمان

۱۳۹۶

تیم فوتبال کارگری کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر خوزستانفوتبالمسابقات جهانی کارگری در لتونی

۱۳۹۶

علیرضا کریمیکشتیمسابقات قهرمانی امیدهای جهان در لهستان

خبر باخت مصلحتی علیرضا کریمی از حریف روسیه برای قرار نگرفتن مقابل حریفی از اسرائیل که منجر به کسب مدال برنز توسط ورزشکار اسرائیلی شد، طی چند روز اخیر به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. بر همین اساس و به دلیل فریادهای مربی علیرضا کریمی که با وجود برتری این ورزشکار بر حریف روس به او می‌گفت «باید ببازی»، هشتگ #باید_ببازی طی روزهای اخیر تبدیل به یکی از ترندهای توییتر شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: