کد خبر: ۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶
سفیر ایران در ایروان تشریح کرد؛
ارمنستان، یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر ایرانی‌هاست، کشوری که امسال ۲۵۰ هزار نفر از کشورمان به آن مسافرت کرده‌اند و گردشگری در آن بی‌دردسر نبوده، از کلاهبرداری گرفته تا درگیری‌های قانونی که برای مسافران ایرانی پیش آمده است.
 طبق آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ابتدای سال تا کنون ۲۵۰ هزار ایرانی به ارمنستان سفر کرده‌اند و سفیر ایران در این کشور نیز پیش‌بینی کرده تا آخر سال این تعداد به ۳۰۰ هزار تن برسد. نزدیکی مرز خاکی ارمنستان به ایران و نبود موانعی چون ویزا در عین حال که این کشور را بعد از ترکیه، عراق، امارات و جمهوری آذربایجان در دسترس بیشتر مردم قرار داده و آن را به پنجمین مقصد پرسفر ایرانی‌ها تبدیل کرده، کانونی برای فرصت‌طلبی نیز شده است.

از زمانی که ایرانی‌ها متوجه امکان سفر ارزان و با محدودیت کم به این کشور شده‌اند، گزارش‌های پراکنده‌، اما متعددی از کلاهبرداری و مال‌باختگی مسافران ارمنستان منتشر شده که به اطلاع سفارت ایران در این کشور نیز رسیده است.

سیدکاظم سجادی ـ سفیر ایرانی در ارمنستان ـ در این‌باره با بیان این‌که برخی گزارش‌های کلاهبرداری از مسافران ایرانی و گرفتاری‌های آن‌ها در این کشور به سفارتخانه نیز رسیده است، به ایسنا گفت: به منظور  پیشگیری از این موارد هر سال این سفارت جلسات متعددی با رؤسای سازمان‌های گردشگری دو کشور و بویژه آژانس‌های توریستی ایرانی می‌گذارد که مسافران خود را نسبت به رعایت حقوق گردشگران و همچنین قوانین "کشور متوقف فیه" آگاه کنند، به دلیل تعدد آژانس‌های گردشگری و رقابت شدیدی که بین آن‌ها برای جذب مسافر وجود دارد و قیمت‌های پایینی که دریافت می‌کنند در پاره‌ای از مواقع مشکلاتی بین مسافران و آژانس‌های گردشگری بوجود می‌آید که متاسفانه از ارائه خدمات مطلوب و در شأن مسافران ایرانی خودداری می‌کنند.

او برای پیشگیری از ادامه این وضعیت، توصیه کرد؛ به تبلیغات شرکت‌ها و آژانس‌های توریستی که رزومه خوبی از آن‌ها وجود، ندارد توجه نکرده و از  خدمات شرکت‌هایی استفاده شود که سابقه خوبی دارند.

سفیر ایران در ایروان همچنین معتقد است: لغو رژیم روادید بین دو کشور و حذف ویزا تسهیلات قابل توجهی برای سفر اتباع ایرانی و ارمنی به کشورهای یکدیگر توسط شرکت‌های مسافرتی ایرانی و ارمنی فراهم کرد که باعث شد تعداد زیادی از گردشگران ایرانی به صورت زمینی و یا هوایی به ارمنستان سفر کنند و در ادامه گفت: تعداد زیادی از هموطنان ایرانی با خودروهای شخصی خود به این کشور سفر می‌کنند که به دلیل ناآشنایی با قوانین و مقررات ارمنستان بعضا قوانین این کشور بویژه در حوزه‌های راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند و این باعث گرفتار شدن آن‌ها و حتی جریمه‌های سنگینی در این زمینه می‌شود.

سجادی در مقابل بدتعهدی کارگزاران سفر در ارمنستان و ارائه خدمات بی کیفیت و مال‌باختگی برخی مسافران و نقض ناآگاهانه قوانین و گرفتاری متعاقب آن، سفارتخانه را بهترین مأمن دانست و یادآور شد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در هر کشور خارجی، خانه امید همه هموطنان ایرانی در خارج از کشور است، بدون شک سفارت ایران در ایروان و بویژه بخش کنسولی سفارت همواره حامی همه ایرانیانی خواهد بود که به هر مناسبت به نمایندگی مراجعه کنند. بدون شک هر گونه شکواییه‌ای که آنها داشته باشند و چنانچه حقی از آنها تضییع شده باشد توسط سفارت رسیدگی و به حقوق خودشان دست خواهند یافت.

سفیر ایران در ارمنستان که همزمان با سفر وزیر امور خارجه به این کشور، وضعیت مسافران ایرانی را تشریح کرد، درباره تاثیر لغو روادید دوسویه بر جذب بیشتر گردشگر از ارمنستان به ایران، گفت: پس از لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان میزان سفر اتباع دو کشور به کشورهای یکدیگر افزایش قابل توجهی داشته، این تغییرات بویژه در دو سال گذشته به طور شاخصی، بروز کرده است، به گونه‌ای که در تعطیلات نوروز و تابستان تعداد زیادی از ایرانی‌ها به ارمنستان سفر می‌کنند.

او با این‌که تایید کرد سیر سفر گردشگران در سال‌های اخیر به دلیل جمعیت قابل توجه، وضعیت مناسب معیشت مردم ایران و افزایش تسهیلات فراهم‌شده توسط ساختارهای گردشگری ارمنستان برای جذب گردشگر، مسیر یک‌سویه‌ای داشته و این اتباع ایرانی بوده‌اند که از جاذبه‌های تاریخی، باستانی و فرهنگی از ارمنستان بازدید کرده‌اند، اما از سفر متقابل ۲۵۰ هزار ایرانی و ارمنی خبر داد.

وی افزود: تاکنون آمار رسمی از تعداد گردشگران دو کشور توسط دستگاه‌های رسمی ایران و ارمنستان ارائه نشده، ولی با برآوردهای صورت گرفته تا کنون امسال حدود ۲۵۰ هزار نفر گردشگر ایرانی و ارمنی به کشورهای یکدیگر سفر کرده‌اند که با توجه به چهار ماه باقی تا پایان سال احتمال رسیدن این آمار به حدود ۳۰۰ هزار نفر وجود دارد.

سجادی بیان کرد: بدون شک در آینده‌ی نزدیک با رفع موانع سفر اتباع ارمنی به خصوص مشکل سفر زمینی با ماشین‌های شخصی می‌توانیم شاهد حضور گردشگران ارمنی در ایران باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: