کد خبر: ۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶
"محمد ایوب" استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا، محمد بن سلمان را با یزید بن معاویه مقایسه کرده و اقدامات و سیاست های او را قمار بزرگی برای دولت سعودی توصیف کرده است.
یک ماهنامه تخصصی سیاست خارجی در آمریکا در مطلبی به قلم یکی از اساتید برجسته روابط بین الملل در دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا، سیاست ها و اقدامات محمد بن سلمان ولیعهد دولت عربستان سعودی را با اقدامات یزید بن معاویه در دوران صدر اسلام مقایسه کرده و هدف هر دو را نابودی شیعیان در منطقه عنوان کرد.

به گزارش عصر ایران، وب سایت ماهنامه "نشنال اینترست" در مطلبی تحت عنوان "قمار بزرگ عربستان سعودی" به قلم" محمد ایوب" استاد روابط بین الملل در دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا، محمد بن سلمان را یزید جدید منطقه خاورمیانه توصیف کرده و اقدامات و سیاست های او را یک قمار بزرگ توصیف کرد.

محمد ایوب در این مطلب نوشته است: " در سال 680 میلادی کمتر از پنجاه سال پس از درگذشت پیامبر اسلام، لشکر یزید بن معاویه خلیفه 33 ساله اموی با بیش از 30 هزار نیرو در برابر گروه 72 نفره تحت رهبری حسین بن علی نوه پیامبر اسلام صف آرایی کرد. حسین بن علی مشروعیت خلافت موروثی امویان را زیر سوال برده و آن را غیر اسلامی می خواند.  در نتیجه نبردی که در دشت کربلا در حاشیه رود فرات در عراق کنونی روی داد، لشکر یزید، حسین بن علی و یاران اندکش را به قتل (شهادت) رساند. پس از جنگ خانواده حسین بن علی به اسارت به شام برده شدند و اموال آنها به غنیمت در آمد، اما این اتفاق سنگ بنای تحکیم هویت شیعه را در تاریخ اسلام گذاشت..."

محمد ایوب استاد 75 ساله دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا

ماهنامه آمریکایی: محمد بن سلمان

محمد ایوب با ذکر این مثال تاریخی در ادامه نوشته است: "محمد بن سلمان ولیعهد تندرو و بی پروای عربستان سعودی وارث و جانشین کنونی یزید بن معاویه محسوب می شود. او نیز اکنون همچون یزید در 33 سالگی سودای نابودی و تارومار کردن شیعیان را در خاورمیانه دارد و برای نخستین قدم در این راه قصد دارد گروه حزب الله را به عنوان بخشی از نیروهای شیعه منطقه به رهبری ایران، از سر راه بردارد... به نظر می رسد او می خواهد داستان کربلا را با نابودی حزب الله لبنان تکرار کند، درست همان طور که یزید در قرن هفتم میلادی گروه کوچکی از شیعیان را که هوادار حسین بن علی بودند در صحرای کربلا به خاک و خون کشید.

ماجرای استعفای نابهنگام و ناگهانی سعد حریری در شهر ریاض نخستین قدم در راستای این سناریوی عربستان سعودی و محمد بن سلمان است. نخستین گناه حریری از چشم مقامات سعودی این است که در حالی که آنها حزب الله را دشمن قسم خورده خود می دانند حریری آنها را در دولت وحدت ملی خود در لبنان شریک کرده است."

"محمد ایوب" در ادامه، درگیری های عربستان سعودی با دیگر نیروی شیعه منطقه یعنی زیدیان حوثی در یمن را مورد توجه قرار داده و نوشته است: جنگ عربستان سعودی با حوثیهای زیدیه در یمن نیز به شکست کشیده شده است. این جنگ که مهر حمایت آمریکا را نیز دارد، تا کنون نتوانسته تغییری در وضعیت کنترل حوثی ها بر بخش وسیعی از یمن ایجاد کند...سرانجام اینکه علی رغم هزینه های وسیع، عربستان سعودی قادر به جذب متحدان وفادار و بلندمدت منطقه ای چه از منظر ایدئولوژیک و چه از زاویه قدرت نرم خود، نشده است.

 محمد بن سلمان ولیعهد سعودی

ماهنامه آمریکایی: محمد بن سلمان

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: