کد خبر: ۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶
می‌خواهم نخست‌وزیر بمانم
نخست‌وزیر لبنان از حزب‌الله خواست ضمن خودداری از دخالت در درگیری‌های منطقه‌ای، با اتخاذ سیاستی بی‌طرفانه به بحران سیاسی لبنان پایان دهد.
 سعد حریری حضور حزب‌الله در کشورهایی از جمله سوریه و عراق را در ادامه تاثیرات ایران دانسته و گره‌گشایی از این مساله را به ارائه «راه‌حلی سیاسی در منطقه» منوط کرده است.

نخست وزیر لبنان همچنین از عدم تمایلش نسبت به دخالت احزاب سیاسی سهیم در دولت لبنان در امور کشورهای عرب علیه یکدیگر خبر داد.

حریری گفت: در انتظار تحقق سیاست بی‌طرفی مورد توافق در دولت هستم. نمی‌شود حرفی زد و عمل دیگری انجام داد.
او گفت که اگر حزب‌الله وفاداری به سیاست دولت لبنان را پذیرفته و از ناآرامی‌های منطقه‌ای کنار بکشد، در سمت نخست‌وزیری این کشور باقی خواهد ماند. اما اگر تغییر وضعیت کنونی را نپذیرد استعفا خواهد کرد.

نخست‎وزیر لبنان مدعی شد: حزب‌الله در امور همه کشورهای عربی دخالت دارد و ما خواستار بی‏‎طرفی آن در درگیری‌های منطقه هستیم.

سعد حریری اضافه کرد: من دوست دارم به عنوان نخست‎وزیر باقی بمانم و آنچه بر من در عربستان گذشت، پیش خود نگه خواهم داشت.

نخست‌وزیر لبنان تصریح کرد: شوک ایجاد شده پس از استعفای من مثبت بود.

حریری در اولین مصاحبه بعد از بازگشتش به لبنان با شبکه CNEWS فرانسه گفت: "توازن دولتی" بنا بر رایزنی‌های آینده احتمالا تغییر کند. من آماده انتخابات پارلمانی زودهنگام هستم. 

وی افزود: حزب‌الله با ما وارد مذاکره جدی مثبت می‌شود و مساله آن مرتبط به حل سیاسی منطقه‌ای است. من نمی‌خواهم حزبی سیاسی در دولت من در امور کشورهای عربی علیه دیگر کشورهای عربی مداخله کند.

حریری ادامه داد: می‌خواهم ثبات لبنان اولویت همه باشد و ما در حال حاضر در مرحله حل مشکلات هستیم و تمایل دارم در نخست وزیری بمانم.

وی تاکید کرد: در دورانی که در ریاض بودم همه چیز خوب بود.

حریری تصریح کرد: لبنانی‌ها نیاز به کسی دارند که آنها را جمع کند. من در طول یک سال گذشته این کار را کردم و وظیفه من بر من القا می‌کند که ثبات لبنان را محقق کنم.

حرف‌های سید حسن نصرالله را باور می‌کنم

وی درباره اوضاع یمن گفت: حرف‌های سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را درباره حضور نداشتن اعضای این حزب‌ در یمن را باور می‌کنم.

حریری، محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان را "اصلاح‌گر بزرگ" خواند و افزود: او شخصی است که می‌داند از کشورش چه می‌خواهد و می‌خواهد جوانان نماینده کشورش باشند و "اسلام میانه‌رو" را برقرار کند.

نخست وزیر لبنان فاش کرد، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه مارس آینده به لبنان سفر می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: