کد خبر: ۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
یک متخصص تغذیه در مطلبی که از سوی شبکه مجازی آستان انتشار یافت با دادن هشدار جدی در باره سوء تغذیه مدرن آورده است: سوءتغذیه در عصر جدید خطرناکتر از گذشته است و بیماری های مختلفی را شامل می شود و پایه گذار اصلی بسیاری از بیماری های دیگر به شمار می رود.
یک متخصص تغذیه در مطلبی که از سوی شبکه مجازی آستان انتشار یافت با دادن هشدار جدی در باره سوء تغذیه مدرن آورده است: سوءتغذیه در عصر جدید خطرناکتر از گذشته است و بیماری های مختلفی را شامل می شود و پایه گذار اصلی بسیاری از بیماری های دیگر به شمار می رود. 
 
در گذشته بیماری سوءتغذیه ناشی از کمبود برخی مواد غذایی بود که این مواد غذایی برای رشد اندام ها و داشتن جسم و بدنی سالم ضروری به شمار می آمد و اغلب افرادی که وعده های غذایی شان کامل نبود، دچار این نوع بیماری می شدند. 

امروزه در زندگی ما نوع جدیدی از این بیماری ظهور پیدا کرده است که بیشتر در افراد چاق یا دارای اضافه وزن دیده می شود که از سبک زندگی امروزی و تمایل به مصرف فست فودها ناشی شده است. سوءتغذیه در عصر جدید خطرناک تر بوده و بیماری های مختلفی را شامل می شود و پایه گذار اصلی بسیاری از بیماری های دیگر به شمار می رود. 

در متن دکتر سعید حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و متخصص تغذیه در خصوص علل این بیماری عصر جدید آمده است: 

مشکلات ناشی از سوء تغذیه چقدر در جامعه رو به افزایش است؟ 


در گذشته مردم تصور دیگری از مشکلات ناشی از سوء تغذیه داشتند و در آن زمان سوء تغذیه ناشی از کمبود انرژی و مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین بود.خوشبختانه با پیشرفت علم و خیلی مسایل از این دست دیگر در کشورها به ویژه در ایران خبری از آن نوع سوء تغذیه در دست نیست حتی اگر هم آمارهای ضعیفی در این خصوص وجود داشته باشد در مکان ها و مناطق دوردست و دور افتاده وجود دارد. 

امروزه سوء تغذیه به شکل دیگری وجود دارد و ناشی از اضافه وزن است . سوء تغذیه در سبک زندگی امروز به شکل چاقی است و معمولا کودکان و افراد چاق دچار سوء تغذیه هستند. 

آمار این بیماری در ایران چقدر بالا است؟ 


شیوع این بیماری در کشور بالا است اما آمار دقیقی در دست نداریم که بتوانیم طبق آن افراد را در گروه های سنی مختلف دسته بندی کنیم . علت اصلی پیدایش این بیماری و تبعات منفی آن گسترش زندگی شهر نشینی و مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ است . همچنین انتخاب سبک زندگی غربی و کاهش فعالیت های بدنی باعث افزایش سوء تغذیه در گروه های سنی مختلف شده است. 

با توجه به اینکه محیط زندگی کوچکتر شده است و افراد در خانه های آپارتمانی زندگی می کنند با مشکلات فزاینده ای رو به رو هستیم . سبک زندگی که در گذشته وجود داشت غیر قابل بازگشت است و شرایط گذشته دیگر برنمی گردد . این اتفاق فقط در یک صورت امکان پذیر است اما نه به طور کامل و اینکه افراد تصمیم به تغییر در روش زندگی خود گیرند. 

در حالیکه سبک زندگی امروزی دیکته ای و اجباری شده است و افراد با روی آوردن به شهرها با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند که تحت تاثیر این مشکلات با مسائلی دشوار رو به رو بوده و کمتر فرصتی را برای استراحت و رسیدگی به تغذیه سالم دارند. 

با چه راهکارهایی می توان گذشته را احیا کرد؟ 


این زندگی که همه افراد به شیوه اش عادت کرده اند خیلی راه گریز ندارد و با توجه به اینکه افراد دچار این مشکل شده اند رفته رفته این معضل گریبانگیر اغلب خانواده ها شده است در حالیکه اگر افراد خطاهایی را که در زندگی تجربه کرده اند ، اصلاح کنند و اجازه ندهند مشکلات ریشه ای و عمیق شود بهتر می توان با این بیماری عصر جدید که شکل سازمان یافته تری نسبت به قبل پیدا کرده است مواجه شد و آن را حل کرد. 

در زمان هایی که خودرو برای راحتی زندگی بشر اختراع و ساخته شد و تصادفات و تلفات جانی گسترش پیدا کرد کم کم فکر ایجاد امکانات و وسایل جانبی برای نجات جان آمار تلفات آغاز شد بنابراین کمربند ایمنی و ایربک تعبیه شد از این رو در بحث خوراک ، تغذیه و ... نیز سبک زندگی شهری در جامعه شهری باعث شده است تا افراد با کمبود وقت مواجه شوند و به مصرف بیش از حد فست فودها روی بیاورند بنابراین با فست فودهایی رو به رو هستیم که سرشار از چربی است در حالیکه می توان برای صرفه جویی در وقت از همین غذاهای آماده استفاده کرد اما با کیفیتی سالم که فقط سرعت عمل در آن رعایت شده باشد . 

نقش فعالیت در از بین بردن این سوء تغذیه مدرن چقدر است؟ 


فعالیت بدنی باعث کاهش این معضل می شود در برخی کشورها برای اصلاح سبک زندگی و پیروی از زندگی سالم فرهنگ دوچرخه سواری را برای مسیرهای کوتاه در نظر گرفته اند و مردم به سمت استفاده از این وسایل تشویق شده اند . بهتر است فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری رایج شود و افراد به فعالیت های فیزیکی تشویق شوند زیرا در خانه های کوچک امروزی نمی توان فعالیت خاصی داشت . 

برای دور ماندن از بیماری های احتمالی مانند سوء تغذیه ناشی از اضافه وزن باید در مکان های عمومی بیشتر به فعالیت پرداخت و با گسترش پارک ها و مجهز کردن این مراکز به وسایل ورزشی قابل استفاده مردم تشویق می شوند که وقت بیشتری را به فراغت و ورزش بپردازند. 

آمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در ایران چقدر است؟ 


متاسفانه آمار چاقی و اضافه وزن در کودکان هر سال نسبت به سال های گذشته بالا می رود در حقیقت در علم پزشکی بیماری ها قابل شناسایی هستند و بعد از شناخت آن درمان مورد نیاز انجام می شود، اما در بحث اضافه وزن و چاقی فقط بحث پزشک مطرح نیست، بلکه خود شخص نیز نقش عمده ای در این مسئله به عهده دارد که معمولا با این مشکل مواجه هستیم برخی از افراد خوردن را لذت و نوعی تفریح می دانند و برخی دیگر نیز به چشم تجارت به آن نگاه می کنند که این مسائل کار درمان را با مشکل مواجه می سازد. نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مردم و متخصصان با این معضل رو به رو هستند . 

این نوع سوء تغذیه چه بیماری های دیگری را به دنبال دارد؟ 


سوء تغذیه ناشی از اضافه وزن پایه بسیاری از بیماری ها است که مردم را نگران می کند و تحت عنوان بیماری های غیر واگیر مطرح است . انواع سرطان ها ، مشکلات قلب و عروق، دیابت، فشار خون ، کبد چرب و .... ناشی از این نوع سوء تغذیه است که خانواده ها را با چالش هایی رو به رو ساخته است. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: