کد خبر: ۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
تفاهم نامه تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی با قزاقستان در دیدار رئیس شرکت دولتی حمل ونقل جمهوری قزاقستان با محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
ایران و قزاقستان تفاهم نامه تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی امضا کردند

به گزارش روز شنبه از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار هیات قزاقستانی علاقمندی خود را برای استفاده و بهره برداری از موقعیت منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه « CIS » از طریق کریدور شمال ـ جنوب اعلام کرد.
طرفین با امضای این تفاهم نامه ضمن پیگیری مفاد تفاهم نامه های قبلی، با تاسیس شرکت مشترک جهت سرمایه گذاری و توسعه بندر خشک اینچه برون، ترمینال بندری در بندرعباس و همچنین بندر آکتائو در قزاقستان موافقت کردند و مقرر شد تهیه نقشه راه و تدوین چارچوب تاسیس شرکت مشترک تا نیمه دوم اسفندماه امسال نهایی شود.
در ادامه این نشست، «ما مین» رئیس شرکت دولتی حمل و نقل جمهوری قزاقستان، به برنامه های آن کشور در توسعه تجارت با چین و کشورهای منطقه در تبادل تجاری و ترانزیت کالا اشاره کرد و گفت: شرکت دولتی حمل ونقل قزاقستان آماده است امکانات و تجهیزات خود را در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. 
بر اساس این گزارش، با تاسیس این شرکت مشترک پیش بینی می شود صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای CIS وهمچنین صادرات محصولات آن کشورها به جمهوری اسلامی ایران و دریاهای آزاد از طریق بندرعباس افزایش یابد.
بر اساس آمار منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان مبادله تجاری دو کشور در سال 1393 معادل 354 میلیون دلار بوده که میزان صادرات و واردات ایران به این کشور به ترتیب 187 و 167 میلیون دلار بوده است.
عمده محصولات صادراتی ایران به قزاقستان شامل انواع خشکبار، پسته، خرما، سیمان، محصولات پتروشیمی، انواع مصالح ساختمانی، میوه و صیفی جات، مواد شوینده، انواع رنگ ها و محصولات لاستیکی و پلاستیکی است.
عمده ترین اقلام وارداتی ایران از قزاقستان نیز شامل گندم، جو، آهن آلات و فولاد، دانه های روغنی مانند آفتابگردان و کلزا، قراضه باتری و سایر محصولات غیرفولادی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: