کد خبر: ۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶
عنایت‌الله رحیمی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تلاش کرد تا اعضای این شورا را ترغیب کند که به تغییر کاربری ۳۱۲ هکتار از باغات قصردشت رای دهند اما شورای برنامه‌ریزی با تغییر کاربری مخالفت کرد.

در نشست شورای برنامه‌ریزی که شنبه ۲۹ مهر و با حضور اسماعیل تبادار استاندار فارس و شماری از مدیران در استانداری فارس برگزار شد، مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان ۱۱ پرونده درخواست تغییر کاربری باغات قصردشت را که از سوی شهرداری شیراز ارائه شده بود، به بحث گذاشتند.

در این نشست اعلام شد که باغات شیراز با ۱۳۹۴ هکتار به ۵ گروه تقسیم شده‌اند.

  • گروه یک: باغات قصردشت با ۹۸۶ هکتار
  • گروه دو: باغات حاشیه کوه دراک
  • گروه سه: باغات واقع در بافت‌های روستایی
  • گروه چهار: باغاتی از گروه یک که در آن‌ها به طور پراکنده ساخت و ساز انجام شده.
  • گروه پنج: باغات کم‌بازده و یا باغاتی که از بین رفته‌اند شامل کوه دراک، کوچه توت سیاه (کوچه ۲۸ مطهری) و سجادیه فرهنگ‌شهر

مسئولان اداره کل راه و شهرسازی در این نشست اعلام کردند که در گروه پنج باغات، شهرداری شیراز ۱۱ مورد درخواست تغییر کاربری از باغ به مسکونی، آموزشی و خدماتی را مطرح کرده است.

استاندار فارس در این خصوص گفت که یعنی بر سر باغات بلا بیاورند و بعد هم بخواهند تغییر کاربری دهند؟

آقای تبادار افزود: این نشان دادن راه به کسانی است که می‌خواهند باغات را از بین ببرند.

عنایت‌الله رحیمی در این خصوص گفت که این باغات دیگر وجود ندارند و نمی‌توان آن‌ها را احیا کرد اما شمار دیگری از مدیران با اشاره به اینکه هوای شیراز تنها با وجود باغات است که تقریبا سالم مانده، خواهان احیای این باغات شدند.

حیدرعلی کامیاب، مدیرکل ورزش و جوانان فارس نیز گفت که شهرداری شیراز باغات گروه پنج را خریداری و رها می‌کند تا از بین بروند و سپس تلاش می‌کند که تغییر کاربری دهد.

در این نشست پرونده تغییر کاربری ۱۱ باغ گروه ۵ به میزان ۳۱۲ هکتار به رای گذاشته شد که اکثریت اعضای شورای به آن رای مخالف دادند.

استاندار فارس پس از این رای‌گیری خواهان تجدیدنظر در گروه‌بندی باغات شیراز شد و افزود: از این پس هیچ درخواست تغییر کاربری باغات قصردشت به شورای برنامه‌ریزی ارائه نشود.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کارشناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

به گفته کارشناسان، افزون بر این، آپارتمان‌سازی‌هایی که در دامنه کوه دراک شیراز انجام شده و در حال توسعه است، در سال‌های آینده همچون یک دیوار جلوی ورود باد به شیراز را خواهد گرفت و باعث تغییر هوای شیراز می‌شود. این کارشناسان می‌گویند عدم جریان یافتن باد از سمت غرب به شیراز سبب خواهد شد که آلودگی‌ها در شهر حالت سکون پیدا کنند و شیراز که در بین کلان‌شهرها سالم‌ترین شهر به شمار می‌رود، به جمع شهرهای آلوده بپیوندد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: