کد خبر: ۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
گزارش از وضعیت پارکبانان
مازیار حسینی معاون سابق حمل‌ونقل شهرداری تهران هم از مردم خواسته بود به پارکبانان پول ندهند و حتی اعلام کرد اگر پارکبانی با قبض سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران به سراغ آنها بیاید کار غیرقانونی می‌کند و با هماهنگی معاون دادستان تهران باید در این زمینه برخورد حقوقی شود.
با وجود آنکه همه دستگاه ها اعم از پلیس و شهرداری فعالیت پارکبانان را غیر قانونی می دانند، این افراد همچنان به دریافت پول غیرقانونی از مردم اقدام می کنند.
 یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودروها انجام شد که نهایتا منجر به ایجاد پارکبان‌ها درمعابر تهران شد. این افراد در راستای ساماندهی پارک حاشیه‌ای خودروها و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.

مردم هم به تدریج به آنها عادت کردند؛ هرچند این پارکبانان تخلفاتی هم داشتند مثل گرفتن بهای بیشتر از خودروهایی که قصد پارک کردن در حاشیه خیابان را داشتند. شهرداری تهران هم قرار بود از عواید این طرح برای احداث پارکینگ هایی در سطح شهر استفاده کند که البته عملی نشد.

حال در حالی که قرارداد پارکبان ها دوسال است که به اتمام رسیده است و کارشان غیر قانونی اعلام شده است، همچنان شاهد فعالیت آنها در سطح شهر و اخاذی از مردم بابت جای پارک هستیم و معلوم نیست وجوه دریافتی توسط انها به جیب چه کسی و یا چه نهادی می رود و البته نیروی انتظامی به راحتی از کنار این موضوع می گذرند.

در حالی پارکبان‌ها از مردم بابت پارک حاشیه‌ای هزینه میگیرند که در دوسال گذشته، بارها پلیس اعلام کرده که نباید به پارکبان ها پولی داده شود! سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت در این باره اظهار کرده است: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم و مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.

برخی پارکبانان خود را نیروی شهرداری و یا پلیس معرفی میکنند که سردار محمد شرفی رییس پلیس پیشگیری ناجا اخیرا گفت: پارکبان‌ها نیروی پلیس محسوب نمی شوند و هیچ وابستگی مستقیم یا غیرمسقیم به نیروی انتظامی ندارند.

اقبال شاکری، عضو شورای چهارم اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه قرارداد پارکبان‌ها برای کنترل پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها دو سال است که به اتمام رسیده است،اعلام کرده بود: حضور پارکبان‌ها قانونی نیست و شهروندان به هیچ عنوان به این افراد وجهی پرداخت نکنند.

مازیار حسینی معاون سابق حمل‌ونقل شهرداری تهران هم از مردم خواسته بود به پارکبانان پول ندهند و حتی اعلام کرد اگر پارکبانی با قبض سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران به سراغ آنها بیاید کار غیرقانونی می‌کند و با هماهنگی معاون دادستان تهران باید در این زمینه برخورد حقوقی شود.

وی گفته بود: به هیچ عنوان به پارکبان‌ها وجهی پرداخت نکنند چراکه فعالیت این افراد غیرقانونی است و درخصوص جمع‌آوری این افراد باید پلیس راهور اهتمام بیشتری از خود نشان دهد تا این پدیده غیرقانونی حذف شود.

نصب پارکومتر یکی از راه های آسان جهت دریافت هزینه و ساماندهی پارک خودرو در حاشیه خیابان هاست. شهرداری تهران هم بنا داشت تا پایان سال 94 خیابان‌های تهران را به 30 هزار دستگاه پارکومتر مجهز کند اما این کار به دلیل نبود اعتبارات لازم به تعویق افتاد.

اما اخیرا محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از توقف نصب پارکومترها در تهران خبر داد و گفت: برای توسعه این سیستم مجدداً مناقصه‌ای برگزار شده و قرار بود 15 هزار پارکومتر جدید در تهران نصب شود. بنده دستور دادم مناقصه باطل شود و به سمتی برویم که از اپلیکشن‌ استفاده کنیم و به جای نصب پارکومتر به صورت نرم‌افزاری روی اپلیکیشن اقدامات صورت گیرد.

پارکومتر از ابتدایی‌ترین وسایل شهری است. بر روی پارکومترهای نصب‌شده در اروپا و آمریکا، ساعت مشخص نوشته شده است؛ به نحوی که توقف اتومبیل‌ها نمی‌تواند از ساعتی معین تجاوز کند. در حالی که در اینجا پارکبان هر قیمتی را که بخواهد ارائه می‌دهد و ساعت توقف هم بی‌حدوحصر است.

شهرداری تهران هم در حالی از ممنوعیت فعالیت پارکبانان و استفاده از پارکومترها سخن می‌گوید که هنوز به‌ اندازه کافی پارکومتر در شهر وجود ندارد. در برخی از خیابان‌های تهران فقط یک پارکومتر وجود دارد که فقط چند خودروی محدود را می‌تواند پشتیبانی کند و در این میان بسیاری از آنها خراب است. البته به نظر می رسد یکی از دلایل عدم توسعه طرح پارکومتر در شهر تهران اختلافات میان شهرداری و پلیس راهور است.

افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر تهران گفته است: گرفتن وجه توسط پارکبانان قطعا تخلف است و حتما با توجه به اعلام پلیس قابل پیگرد قانونی است. خصوصا در محل هایی که مشکل پارکینگ است برخی به بهانه پارکبانی در آن جا حضور پیدا می کنند و وجه دریافت می کنند و این امر تخلف است که حتما نیروی انتظامی و قوه قضائیه با جدیت برخورد می کنند و ما هم اعلام میکنیم که تخلف است.

بسی جای تعجب است که با اینکه همه اعم از پلیس، راهور و شهرداری بر غیرقانونی بودن دریافت وجه توسط پارکبانان تاکید دارند، هیچ گونه برخوردی با این افراد نمی شود و به سادگی از کنار تخلفات آشکار آنها می گذرند و لذا همچنان شاهد پارکبانانی در سطح شهر هستیم که به اخاذی از مردم مشغول هستند. دریافت وجه از سوی پارکبانان یک تخلف آشار محسوب می شود و نیازی به شاکی خصوصی ندارد و حال اینکه چرا با این تخلف آشکار برخورد نمی شود، جای تعجب دارد.

به نظر میرسد شهرداری با همکاری پلیس و راهور باید طرحی را برای سازماندهی پارک حاشیه ای خودروها در سطح شهر ایجاد و اجرایی کنند تا دیگر شاهد حضور پارکبانان بدون مجوز، که به دریافت پول زور از مردم می پردازند نباشیم، حالا چه پارکومتر باشد و چه هرچیز دیگر.

گزارش از شاهین شکوهی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: