کد خبر: ۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
نشست فعالان اقتصادی در اتاق ایران؛
رئیس جمهوری سوئیس با بیان اینکه علاقه مندی متقابل میان ایران و سوئیس برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد، تاکید کرد: این روابط پیش از تحریم ها خوب بود اما اکنون باید درپساتحریم گسترش یابد.
رئیس جمهوری سوئیس: روابط اقتصادی ما با ایران باید گسترش یابد

«یوهان اشتایدر امان»، امروز(شنبه) در نشست فعالان اقتصادی ایران و سوئیس در محل اتاق بازرگانی، افزود: در دیدار با رئیس جمهوری شما گفتم ایران کشوری 80 میلیون نفری و ما کشوری هشت میلیون نفری هستیم؛ من با 40 شرکت به نمایندگی از هشت میلیون سوئیسی آمده ام؛ شما باید 400 شرکت را در سفر به کشور ما به همراه داشته باشید.
وی گفت: 140 سال است که تهران و برن رابطه خوبی دارند و شراکت آنها در روزهای دشوار حفظ شد و سوئیس در ایران باقی ماند.
وی با تبریک موفقیت در توافق برجام، افزود: سوئیس همیشه به دنبال راه حل های دیپلماتیک بوده و امیدواریم اجرای برجام و لغو تحریم ها به ایران امکان توسعه مبادلات سیاسی و اقتصادی را بدهد.
رئیس جمهوری سوئیس افزود: در این سفر 40 شرکت فعال در زمینه های صنایع، ساعت سازی، توریسم و طیف گسترده ای از حوزه های مختلف اقتصادی همراه ما هستند؛ حضور این نمایندگان می تواند برای این دو کشور اهمیت داشته باشد.
اشتایندر امان، با بیان اینکه در روابط دو کشور مساله اعتماد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: اگر روابط بر مبنای اعتماد نباشد، سرمایه گذار بالقوه عقب نشینی می کند.
وی با استقبال از ورود ایران به سازمان جهانی تجارت گفت: البته ورود به این سازمان شرایط فنی و سیاسی لازم دارد که ما حمایت می کنیم تا این امر به زودی انجام شود.
رئیس جمهوری سوئیس در ارتباط با همکاری دو کشور در حوزه بانکی و فاینانس (تامین منابع مالی) نیز، گفت: ما به دنبال این هستیم که بانک ها و موسسه های تامین مالی سوئیس در ایران کار کنند؛ البته مسائل سختی در این زمینه وجود دارد که به تحریم های اولیه آمریکا در مورد بانک های بین المللی برمی گردد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این نشست گفت: ظرفیت های تخصصی و علمی شرکت های سوئیس بسیار بالاست، به طوری که 3.5 درصد تولید ناخالص ملی سوئیس به بخش تحقیق مربوط می شود.
محمدرضا نعمت زاده با یادآوری جمعیت فعال جوان و تحصیل کرده در ایران گفت: این ظرفیت را می توان در کنار نیروهای با تجربه سوئیس گذاشت و یک نوع هم افزایی ایجاد کرد.
وی افزود: در دیدارهای دوجانبه، در مورد توسعه روابط بانکی تاکید شده و سوئیسی ها این مساله را قبول دارند؛ امیدواریم به تدریج روابط بانکی دو کشور به روال عادی برگردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: