کد خبر: ۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶
سفیر انگلیس در تهران:
در موضع‌گیری‌ها و حتی کلماتی که قرار است با آنها مواضع کشورش را بیان کند محتاط، دقیق و متعادل است. هیچ حرفی که تعادل را در روابط ایران و انگلیس، انگلیس و آمریکا یا انگلیس و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر هم زند بر زبان نمی‌آورد. با وقار و خونگرم است و در قامت یک دیپلمات با تجربه به نسبت جوان است. با فرهنگ معاشرت ایرانیان به ویژه در برخورد با خانم‌ها آشناست و در این کار نیز تبحر یافته و درست مثل یک ایرانی به ما خوش‌آمد می‌گوید.

ساختمان قدیمی سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تاریخی دراز از روابط ایران و بریتانیا را به دوش می‌کشد اما به محض ورود به این مجموعه معماری اصیل ایرانی خودنمایی می‌کند و جز زیبایی چیز دیگری نیست.

آثار هجوم دانشجویان به سفارت در سال 1390 بر روی تابلویی که بر دیوار است و نیز بر دیوار و مبلمان داخل اتاق‌ها بدون هیچ تغییری با توجه به این‌که وسایل قدیمی هستند حفظ شده است.

سفیر انگلیس در تهران که پس از یک دوره تنش و قطع روابط مسوول گشایش روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران شده است، پس از حدود دو سال که از ماموریتش در تهران می‌گذرد ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های انجام شده در گسترش روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور گفت از زمان برقراری روابط حجم روابط اقتصادی دو برابر شده است.

او تاکید کرد که دولت انگلیس به طور کامل و قوی متعهد به اجرای موفقیت‌آمیز برجام است، چراکه باور دارد این گزینه بهترین راه برقراری صلح و ثبات در منطقه است و تاکید می‌کند که برجام می‌تواند زیربنایی برای گسترش روابط دو کشور باشد.

هاپتون گفت که سیاست انگلیس این است که برجام پیش رود و در این مسیر به گفت‌وگو و ترغیب تمام طرف‌ها برای پایبندی کامل به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

این دیپلمات انگلیسی درباره کندی تعاملات اقتصادی و بانکی به ویژه در چارچوب برجام تایید می‌کند که روند تعاملات بیش‌تر از آنچه که دوست داریم زمان برده است.

نیکلاس هاپتون در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که سیاست انگلیس به طور مشخص در برابر کشورهایی که نقض کننده برجام هستند چیست؟ گفت: برجام توافقی است که میان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، اتحادیه اروپا و ایران به دست آمده است. این توافقی است که از مذاکره تمام این طرف‌ها به دست آمد و از حمایت گسترده‌ای میان دیگر کشورها برخوردار است. از این رو بریتانیا به همکاری با تمام شرکای خود که متعهد به اجرای موفقیت‌آمیز برجام هستند، ادامه خواهد داد.

به طور کامل و قوی از اجرای برجام حمایت می‌کنیم

به گفت‌وگو و ترغیب تمام طرف‌ها برای پایبندی کامل به توافق ادامه می‌دهیم

وی افزود: ما به گفت‌وگو با تمام طرف‌ها و ترغیب‌شان به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای سال 2015 و شروط آن، که به طور شفاف مشخص شده‌اند، ادامه خواهیم داد.

این دیپلمات برجسته انگلیسی در پاسخ به این‌ پرسش که رییس‌جمهور آمریکا هر روز به تکرار اظهارات و مواضعش علیه توافق هسته‌ای می‌پردازد، فکر نمی‌کنید این رویکرد از سوی یکی از طرف‌های توافق به روح و متن برجام آسیب جدی می‌زند؟ با تاکید بر این‌که "من نمی‌توانم درباره مواضع دولت آمریکا صحبت کنم" اظهار کرد: آن‌چه می‌توانم درباره موضع انگلیس در قبال این توافق بگویم این است که ما به طور کامل و قوی از اجرای برجام حمایت می‌کنیم. ما به شدت با شرکای خود در این توافق همکاری جدی داریم تا این توافق موفقیت‌آمیز باشد، هم‌چنین  به بخش مالی و اقتصادی (درباره این توافق) اطمینان داده می‌شود، به گونه‌ای که رشد اقتصادی می‌تواند قابل مشاهده باشد و دولت ایران، رئیس‌جمهور روحانی بتواند منافع حاصل از برجام را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.

سفیر انگلیس در ایران با تاکید بر این‌که "دولت انگلیس به طور کامل و قوی متعهد به اجرای موفقیت‌آمیز برجام است" خاطرنشان کرد: انگلیس باور دارد این گزینه برای برقراری صلح، ثبات، امنیت و رفاه برای منطقه و ایجاد روابط بهتر با دولت ایران است تا این کشور بتواند به جایگاهی سازنده‌تر و عادی در میان جامعه بین‌الملل بازگردد.

رشد تجاری ایران و انگلیس دو برابر شده است

هاپتون در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که دو سال از برقراری روابط سیاسی و اقتصادی ایران و انگلیس می‌گذرد به طور دقیق حجم روابط دو کشور تا کنون چقدر است؟ گفت: روابط ایران و انگلیس در دو سال گذشته از زمان بازگشایی سفارت‌ها پیشرفت خوبی داشته است. نکته مهم این است از روزی که سفارت بازگشایی شده تمرکز ما روی توسعه این همکاری اقتصادی هر جا که ممکن بوده، قرار گرفته است. در پی لغو تحریم‌ها پس از اجرای برجام در ژانویه 2016، سفارت ما تلاش بسیار سختی داشته تا تجارت میان دو کشور افزایش پیدا کند. از این رو باعث افتخار است که بگویم رشد روابط اقتصادی در طول این مدت بسیار سریع بوده است، قراردادهای مهم زیادی بین شرکت‌های انگلیسی و ایرانی بسته شده و مذاکرات با بسیاری دیگر نیز در جریان است.

وی خاطرنشان کرد: میزان دقیق این همکاری را نمی‌توان به راحتی تخمین زد اما اطمینان داریم این رشد تجاری میان دو کشور دست کم اگر نگوییم سه برابر، دو برابر شده است؛ همان‌طور که با دیگر کشورهای اروپایی چنین بوده است. این یک رویداد مهم است و دولت بریتانیا در حمایت از برجام تاکید دارد و برای افزایش تجارت در آینده تلاش می‌کند.

این دیپلمات انگلیسی درباره اولویت سرمایه‌گذاری انگلیس در بخش‌های تجاری، گردشگری، نفت و گاز ایران با اشاره به این‌که روابط میان کشورهای ما تاریخی است و در طول این سالیان ارتباطات زیادی وجود داشته است، افزود: ما تجربه طولانی مشترکی داریم که در برخی مواقع شرایط پیچیده بوده، اما لحظات مثبت بسیاری در روابط دو جانبه میان ایران و انگلیس وجود داشته است. در حال حاضر اولویت‌ ما حمایت از اجرای برجام است که روابط میان دو کشور را تعمیق می‌کند.

هاپتون با بیان این‌که "برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک بود که در تابستان 2015 به امضا رسید" تصریح کرد: به عنوان بخشی از حمایت از برجام و موفق ساختن این توافق، تیم من در سفارت بیش‌ترین تلاش‌مان را می‌کنیم تا هر جایی که ممکن است، نه فقط در تهران بلکه در تمام ایران وارد تعامل و تجارت با نهادهای مختلف از جمله اتاق‌های بازرگانی شویم.

وی ادامه داد: من به تازگی از استان‌های گلستان و گرگان بازدید کردم و در این منطقه با فرماندار و رئیس اتاق بازرگانی نیز دیدار داشتم. من به تبریز، رشت و شیراز رفتم. بنا بر این ما تلاش می‌کنیم تا به طور گسترده تعامل داشته باشیم و فهم مشترک برای روابط تجاری میان دو کشور را ایجاد کنیم که برجام را قوی‌تر می‌سازد و نشان خواهد داد که این یک موفقیت بوده است.

برقراری روابط تجاری ایران و انگلیس بیش‌ از پیش زمان برده است

سفیر انگلیس در ایران در پاسخ به این‌ پرسش که یکی از نتایج برجام برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بوده است و کشورهای زیادی برای تعامل با ایران در حوزه‌های مختلف وارد عمل شدند، اما هنوز از شرکت‌های انگلیسی در بخش‌های مختلف و به طور خاص در حوزه نفت و بانک خبری نیست. با توجه به تدوین قراردادهای جدید نفتی در ایران و امضای اولین قرارداد با شرکت توتال فرانسه فکر نمی‌کنید شرایط برای همکاری و ورود شرکت‌های بزرگ انگلیسی در این زمینه فراهم شده است؟ گفت: این یک حقیقت است که برقراری روابط تجاری میان ایران و شرکت‌های اروپایی و به ویژه انگلیس ساده نبوده است. دو سال است که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از ژانویه 2016 برداشته شده است. برخی انتظار داشتند که در روابط اقتصادی نتایج خیلی فوری مشاهده شود، اما این تحولات برای به وقوع پیوستن به زمان نیاز دارد، همان‌طور که شاهد بودیم روابط بانکی میان ایران و غرب برای ایجاد اعتماد و اطمینان زمان می‌برد. برخی بانک‌ها و موسسات مالی در حال حاضر در تعامل هستند و شرکت‌های بریتانیایی نیز از این امکانات استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که این روند بیش‌تر از آن‌چه که دوست داریم زمان برده است.

نیکلاس هاپتون: ما به گفت‌وگو با تمام طرف‌ها و ترغیب‌شان به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای سال 2015 و شروط آن، که به طور شفاف مشخص شده‌اند، ادامه خواهیم داد.وی تاکید کرد که دولت انگلیس به شدت تلاش می‌کند تا به بخش اقتصادی اطمینان دهد، به گونه‌ای که قراردادها راحت‌تر در هر دو مسیر پیش بروند.

هاپتون اضافه کرد: شرکت‌های بریتانیایی هم اکنون وارد تعامل شده‌اند. باعث خرسندی است که شرکت‌هایی بزرگی مثل شل، روالز رویس، خطوط هوایی بریتیش و به علاوه همان‌طور که می‌دانید انگلیس یکی از بخش‌های بزرگ ایرباس هست، تمامی این شرکت‌ها در حال تعامل و داد و ستدهای مهم با ایران هستند و این به طور قطع به تقویت روابط دو کشور کمک می‌کند. از این رو من اطمینان دارم که هم‌زمان با ادامه برجام و در حالی که دولت ما به حمایت خود از این توافق ادامه می‌دهد و برای ساختن روابط‌مان تلاش می‌کند، ما شاهد قراردادهای بیش‌تر باشیم و حجم روابط در بسیاری از زمینه‌ها، نه فقط نفت و گاز در سال‌های پیش رو افزایش خواهد یافت.

او در پاسخ به این پرسش که بانک‌های انگلستان و کشورهای اروپایی عمدتا وارد همکاری با ایران نشدند و هنوز با گذشت دو سال از اجرای برجام نشانه‌ روشنی از این همکاری‌ها دیده نمی‌شود، می‌توانید این قول را بدهید یا این امیدواری که در آینده نزدیک شاهد برقراری و گسترش این همکاری‌ها باشیم؟ گفت: چالشی که در بخش بانک‌داری با آن مواجهیم چیزی است که هم بریتانیا و هم دیگر طرف‌های اروپایی توافق، به علاوه ایران باید برای حل آن کار کنند که این مشکل به دو بخش تقسیم می‌شود. از یک طرف بانک‌ها و موسسات مالی بریتانیایی که اغلب در لندن مستقر هستند، در این لحظه اعتماد کافی برای ورود کامل به تجارت با ایران ندارند تا از داد و ستدها پشتیبانی کنند. این اعتماد در طول زمان هم‌زمان که روابط دو جانبه افزایش پیدا می‌کند و به تدریج ایران وارد اقتصاد بین‌المللی می‌شود، به وجود می‌آید.

این دیپلمات انگلیسی افزود: از طرف دیگر نیازمند اقدام و اصلاحات بیش‌تر در نظام بانک‌داری ایران هستیم. این روند آغاز شده و من بسیار خرسندم که FATF در آخرین نشست مهم خود اعلام کرد که ایران در خصوص رسیدن به استانداردهای مورد درخواست پیشرفت خوبی حاصل کرده است.

هاپتون گفت: به طور قطع در دهه‌ای که ایران هدف تحریم‌ها قرار داشت و نمی‌توانست در نظام مالی بین‌المللی حضور داشته باشد، جهان به جلو حرکت کرده است، قوانین توسعه‌یافته و اکنون شرایط متفاوت شده است. بنا بر این این‌که بانک‌های ایرانی به سطح مورد نیاز استانداردهای بین‌المللی دست پیدا کنند و بتوانند با بانک‌های بین‌المللی و بریتانیایی داد و ستد زمان می‌برد. در عین حال اطمینان دارم همان‌طور که گفتم اگر در ایران، در انگلیس و به طور کلی در اروپا روی این موضع کار کنیم که این کار را در اولویت قرار دادیم، این پیشرفت حاصل خواهد شد و اکنون نیز به دست آمده و در نتیجه سیستم ارتقا خواهد یافت و تجارت کردن میان دو کشور بسیار آسان‌تر خواهد شد.

برجام بهترین راه برقراری امنیت، ‌صلح، ثبات و رفاه نه فقط برای ایران، بلکه برای منطقه است

سفیر انگلیس در ایران در پاسخ به این پرسش که اعتماد نداشتن بانک‌های بزرگ اروپایی و به طور خاص انگستان به ایران چه علت است. آیا به خاطر فشارهای آمریکا و فضای بی‌اعتمادی است که ایجاد کرده یا شاید دولت انگلستان به بانک‌هایش این اطمینان را برای وارد شدن به همکاری با ایران نمی‌دهد؟ گفت: نخست‌وزیر انگلستان و رییس‌جمهوری ایران اخیرا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند. آن‌ها گفت‌وگوهایی شفاف درباره مسائل مختلف در زمینه روابط دو جانبه و چندجانبه داشتند. واضح است که بخشی از آن، بخش اصلی آن به گفت‌وگو درباره برجام اختصاص داشت. نخست‌وزیر انگلیس به روشنی مشخص کرد که بریتانیا به طور قوی از توافق هسته‌ای دفاع می‌کند و برای موفقیت آن با همه طرف‌های توافق همکاری نزدیک دارد؛ این سیاست انگلیس است و هر آن‌چه برای دیگر طرف‌ها اتفاق بیفتد، ما به روشنی می‌گوییم که برجام پیش رو است و بهترین راه برای برقراری امنیت، ‌صلح، ثبات و رفاه بیش‌تر برای نه فقط ایران، بلکه دیگر طرف‌های این توافق و در مجموع برای منطقه است.

وی افزود: برای پاسخ به سوال شما درباره این‌که چرا بانک‌های انگلیس به طور کامل برای داد و ستد با ایران هنوز اطمینان کامل ندارند، باید بگویم که این یک جاده دو طرفه است. دولت انگلیس برای این‌که به بانک‌ها و موسسات مالی بریتانیا اطمینان دهد که تعامل مجدد با ایران پس از رفع تحریم‌ها کار درستی است هر تلاشی را به کار می‌گیرد. در عین حال باید گفت که این تصمیم خودشان است. آن‌ها بانک‌های خصوصی هستند و تصمیمات خود را مستقل از دولت می‌گیرند. به طور قطع همگان متوجه این مساله می‌شوند.

سفیر انگلیس در ایران:دولت انگلیس به طور کامل و قوی متعهد به اجرای موفقیت‌آمیز برجام است. انگلیس باور دارد این گزینه برای برقراری صلح، ثبات، امنیت و رفاه برای منطقه و ایجاد روابط بهتر با دولت ایران است تا این کشور بتواند به جایگاهی سازنده‌تر و عادی در میان جامعه بین‌الملل بازگردد.این دیپلمات انگلیسی گفت: برخی از این بانک‌ها به دلیل باقی ماندن تحریم‌های اولیه آمریکا مشکلاتی دارند از جمله این‌که موسسات مالی که با دلار تجارت می‌کنند برای تعامل با ایران محدود می‌شوند و اتباع آمریکایی نیز با این محدودیت مواجهند. به طور قطع در انگلیس موسسات مالی وجود دارند که اغلب در آن‌ها اتباع آمریکایی زیادی کار می‌کنند و موسسات مالی نیز به میزان قابل توجهی از دلار استفاده می‌کنند. این‌ها مسائلی هستند که امکان بانک‌های بزرگ بین‌المللی شامل بانک‌های بریتانیایی را برای تعامل کامل با ایران کاهش می‌دهند، اما من امیدوارم در آینده اطمینان افزایش می‌یابد و این موسسات مالی قادر خواهند بود به گونه‌ای که برجام اجازه می‌دهد، مجدد با ایران وارد تعامل شوند و آن را به یک موفقیت تبدیل می‌کنند.

در آینده نزدیک شمار ویزاها بسیار بیش‌تر خواهد بود

هاپتون در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که در بحث صدور ویزا مشکلات و مسایلی از جمله وجود دلال‌ها و واسطه‌ها وجود دارد که موجب سوء‌استفاده آنها و ناراحتی مردم ایران شده است، آخرین تمهیدات سفارت شما برای حل این مساله چه بوده است؟ با تاکید بر این‌که "بخشی از دلیل بازگرداندن روابط میان دو کشور و عادی سازی این روابط تضمین این مساله بود که شهروندان و بازرگانان هر دو کشور بتوانند آزادانه‌تر به ایران یا انگلیس سفر کنند" افزود: از زمانی‌که ما بخش ویزا را در تهران در فوریه 2016 بلافاصله پس از رفع تحریم‌ها بازگشایی کردیم، دولت بریتانیا بسیار تلاش کرد تا میزان خدمات ویزا و اعطای آن به ایرانی‌هایی که می‌خواهند به انگلیس سفر کنند را افزایش دهد. ما از تعداد بسیار کمی شروع کردیم، چراکه این چیزها برای راه‌اندازی و عملکرد درست به زمان نیاز دارند. این سفارت در پی ماجرای سال 2011 به مدت چهار سال تعطیل بود و بازسازی روابط و بازگرداندن خدماتی همچون ویزا زمان می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: باعث خرسندی است که بگویم در این مساله در حال پیشرفت هستیم و در آینده نزدیک در دفتر این سفارت شمار ویزاها بسیار بیش‌تر خواهد بود. هر چند تعداد آن‌ها در حال حاضر در مقایسه با میزان در خواست‌های شهروندان ایرانی که مایل به سفر به انگلیس هستند، بسیار پایین است.

سفیر انگلیس در ایران ادامه داد: من کار روی این مساله را در اولویت قرار داده‌ام، زیرا بسیار مهم است که شهروندان ایرانی راحت‌تر بتوانند به انگلیس سفر کنند و این کار را بدون مزاحمت بخش خصوصی یا افراد و مجرمانی که می‌خواهند از این سیستم سوء‌استفاده کنند انجام دهیم. ما بسیار تلاش می‌کنیم تا هرگونه فرصت برای سوء‌استفاده از سیستم را کاهش بدهیم.

ایران برای تسهیل صدور ویزا کار بیش‌تری انجام دهد

وی هم‌چنین گفت: ایران باید برای تسهیل در این مساله کار بیش‌تری انجام دهد. از جمله این‌که باید همکاری نزدیک و کمک بیش‌تری بکند تا تضمین داده شود که آن دسته از شهروندان ایرانی که به طور غیر قانونی وارد انگلیس شده یا به طور غیرقانونی باقی مانده‌اند، به ایران بازگردانده شوند. این یک بخش بسیار مهم از مساله ویزاها در روابط میان دو کشور است.

هاپتون ادامه داد: گفت‌وگوهایی که میان مقامات ایرانی و مقامات بریتانیایی در حال انجام است، پیشرفت خوبی داشته و هر دو طرف یک وجه مشترک از این‌که چه کارهایی باید انجام شود، در اختیار دارند. باعث خوشحالی است که این گفت‌وگوها در جریان و در حال پیشرفت است. اگر ما به همین روند ادامه دهیم، شاهد پیشرفتی قابل توجه در بخش خدمات ویزا برای کسانی خواهیم بود که مایل به سفر به انگلیس هستند و مردم در تهران به زودی می‌توانند شاهد این پیشرفت‌ها باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: گزینه دیگری که همیشه در دسترس سیستم‌های ایرانی‌ که می‌خواهند به انگلیس سفر کنند وجود دارد، این است که درخواست‌های خود را به همان طریق معمول ارائه دهند و سپس ویزای خود را از یک پایتخت در منطقه در یک کشور نزدیک به عنوان مثال ترکیه یا امارات متحده عربی دریافت کنند؛ این در حالی است که بخواهند ویزای خود را از یک روش ساده‌تر دریافت کنند. البته من درک می‌کنم که این ایده‌آل نیست و هدف این است به شرایطی برسیم که شهروندان ایرانی بیش‌تری ویزا دریافت کنند و روندهای مربوطه را در همین جا یعنی تهران انجام دهند.

سفیر انگلیس در ایران در پاسخ به این‌ که مذاکرات کنسولی ایران و انگلیس مشابه مذاکراتی است که میان ایران و استرالیا انجام شده است و به حل مسایل انجامید؟ با بیان این‌که "من نمی‌خواهم در مورد استرالیا صحبت کنم" افزود: مطلعم که استرالیا پیشرفت خوبی در خصوص مذاکرات کنسولی‌اش با ایران داشته است. بدیهی است که مذاکرات میان انگلیس و ایران روی موضوعاتی که برای دو طرف مهم است تمرکز دارد و همان‌طور که گفتم رایزنی‌ها ادامه دارد و در حال پیشرفت است.

هاپتون تاکید کرد: ما مذاکرات کنسولی با ایران را از همان اوایل سال 2016 آغاز کردیم و این مذاکرات همچنان ادامه دارد و خوشبختانه به تدریج در حال نتیجه دادن است.

دوستی با کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) تناقضی با این که ما خواهان تجدید روابط با ایران هستیم، ندارد

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که خانم تراز می در سفری که دو سال قبل به منطقه داشتند صحبت‌هایی داشتند که علیه ایران بود، آیا باید انتظار داشته باشیم که انگلستان تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد کشورهای حاشیه خلیج فارس بگذارد یا بین ایران و دیگر کشورها تعادل ایجاد می‌کند، اظهار کرد: بریتانیا روابط قدیمی با کشورهای بسیاری در منطقه و خاورمیانه دارد. ما همکاری نزدیکی با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) داریم و این بخش مهمی از سیاست خارجی انگلیس است. به طور هم‌زمان ما دارای یک رابطه قدیمی تاریخی با ایران هستیم و پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها انگلیس مایل است بار دیگر این روابط را توسعه دهد و از برجام برای برقراری صلح، ثبات و رفاه به طور کلی در منطقه استفاده کند.

سفیر انگلیس در ایران که در کارنامه خود فعالیت در قطر و یمن را دارد، افزود: دولت انگلیس هیچ تناقضی میان برقراری روابط با هر دو طرف کشورهای خلیج (فارس) نمی‌بیند. ما می‌توانیم با تمام شرکای خود به طرق مختلف همکاری کنیم و دوستی و رابطه نزدیک با کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) هیچ تناقضی با این حقیقت که ما خواهان تجدید روابط با ایران هستیم ندارد. هرجا که امکان داشته باشد یکدیگر را بهتر درک می‌کنیم تا اختلافات و مسائل سیاسی که در خاورمیانه با آن مواجه می‌شویم را به گونه‌ای که به نفع روابط دو جانبه میان دو کشور باشد، کاهش دهیم.

خرید آن حجم کیک زرد از قزاقستان در تناقض با برجام بود

هاپتون در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که چرا انگلستان با خرید کیک زرد از سوی ایران از قزاقستان مخالفت کرد در حالی که همه کشورهای دیگر با این درخواست موافق بودند، مخالفت شما دلیل فنی داشت یا سیاسی؟ اظهار کرد: برجام به طور دقیق تمام محدودیت‌های فنی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سلاح هسته‌ای را مشخص کرده است و بخشی از آن مربوط به میزان کیک زردی است که ایران می‌تواند خریداری و ذخیره کند. این یک مساله بسیار فنی است، اما در اصل دلیل مخالفت انگلیس در کمیسیون مشترک این بود که لندن قانع نشده بود که ایران لازم است این حجم زیاد از کیک زرد را از قزاقستان خریداری کنند و این در تناقض با شروط برجام است.

وی اضافه کرد: کمیسیون مشترک به طور منظم برگزار می‌شود و دیدگاه‌های اعضای آن به طور صریح مورد بحث قرار می‌گیرند. کار درستی نیست که من در مورد جزئیات این مباحث صحبت کنم. اما باید بگویم که از نظر من موضع بریتانیا کاملا در راستای حمایت قوی این کشور از اجرای موفقیت‌آمیز برجام است.

سفیر انگلیس در پاسخ به این پرسش که تا الان در جریان مذاکراتی که داشتید ابهامات و سوالات فنی‌تان با توجه به پاسخ‌هایی که ایران در این‌باره داده، رفع نشده است؟ گفت: ما گفت‌وگوهای شفاف و سازنده‌ای با ایران بدون اعضای دیگر کمیسیون مشترک داشتیم و موضوعات به طور کاملا شفاف مورد بحث قرار گرفته است و ما پاسخ‌های روشنی از ایرانیان دریافت کرده‌ایم. باعث خرسندی است که این یکی از زمینه‌های همکاری است که رو به پیشرفت قرار دارد.

این دیپلمات انگلیسی در پاسخ به این‌که انگلستان به طور کامل با خرید این محموله از سوی ایران مخالف است یا در آینده امکان تغییر نظر وجود دارد؟ تصریح کرد: به طور قطع مسائل می‌تواند بسیار بهتر از این باشد و ما به تلاش‌های خود برای درک رایزنی‌ها میان دو کشور ادامه خواهیم داد. مساله خرید کیک زرد یکی از موضوعات متعدد و بسیار فنی است که در نشست‌های منظم کمیسیون مشترک مطرح می‌شود و من اطمینان دارم که مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت و طرف‌ها به ارائه دیدگاه‌هایشان ادامه خواهند داد و این روشی است که در این فرآیند انجام می‌شود.

هاپتون خاطرنشان کرد: ایران این توانایی را دارد که موضوعاتی مثل این را مطرح و درخواست کند، اما به طور مشابه دیگر طرف‌های توافق نیز طبق متن برجام این حق را دارند که دیدگاه‌هایشان را چه موافق باشند و چه مخالف بیان کنند. این همان دلیل اهمیت کمیسیون مشترک است که انگلیس به ایفای کامل نقش خود در آن ادامه خواهد داد.

می‌توانیم از برجام به عنوان زیربنایی برای موفقیت‌آمیز بودن روابط دو جانبه استفاده کنیم

سفیر انگلیس در ایران در ادامه درباره حس و حالش در زمان بازگشایی سفارت دو کشور و رویکرد دیپلمات‌های ایرانی نسبت به این مساله به ایسنا گفت: من از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور در سپتامبر 2016 بسیار خرسند شدم و هر دو طرف از این گام مهم حمایت کردند تا از آن برای ایجاد و پیشبرد روابط دو جانبه و همکاری میان دو کشور و حرکت دادن آن به سمت مرحله جدید استفاده شود و این در حال روی دادن است.

وی افزود: من با همتای خود در لندن، حمید بعیدی‌نژاد همکاری بسیار نزدیکی دارم که به نمایندگی از جمهوری اسلامی به خوبی کار می‌کند تا دیدگاه‌های شما را ارائه دهد و جایگاه ایران در انگلیس را ارتقا دهد. جمعیت ایرانیانی که در انگلیس زندگی می‌کنند، بسیار زیاد است و من فکر می‌کنم که وی به خوبی از آنها و منافع‌شان حمایت می‌کند. از منظر دولت بریتانیا ما به طور کامل متعهد هستیم که روابط جدید خود با ایران را در این مرحله جدید موفق سازیم و از برجام به عنوان زیربنایی برای این روابط دو جانبه استفاده کنیم. بنا بر این ما می‌توانیم همکاری‌مان را در بخش‌های مختلف افزایش دهیم و در موضوعاتی هم که اختلاف‌نظر جدی وجود دارد، البته که اختلافاتی هم هست، از جمله در خصوص دیدگاه‌هایمان در مناقشات منطقه‌ای و این‌که چگونه باید حل‌شان کنیم، دست کم باید گفت‌وگوهای بیش‌تری داشته باشیم و تلاش کنیم درک بهتری از موضع یکدیگر داشته باشیم و همکاری کنیم تا این مسائل دشوار از طریق سیاسی حل شود.

به توانایی دیپلماتیک ظریف احترام می‌گذارم

هاپتون درباره محمد جواد ظریف به عنوان یکی از دیپلمات‌های مطرح در دنیا اظهار کرد: من با آقای ظریف ملاقات داشتم. نقش آقای ظریف در مذاکرات هسته‌ای بسیار مهم است. او نشان داد که چه اندازه دیپلمات ماهری است. وی تجربه طولانی در عرصه روابط بین‌الملل به ویژه از زمان فعالیتش در سازمان ملل در نیویورک دارد. من این افتخار را داشتم که با آقای ظریف چندین بار ملاقات کنم و گفت‌وگوهای خوبی با او داشتم. من به توانایی دیپلماتیک وی احترام می‌گذارم و تعامل با وی را بسیار سازنده می‌دانم.

توافق هسته‌ای یک دستاورد بزرگ و دیپلماتیک بود

سفیر انگلیس در ایران در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مقامات آمریکایی از جمله آقای اوباما و کری توافق هسته‌ای را توافقی "تاریخی" خواندند، شما چه نظری دارید؟ گفت: همان‌طور که نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ مان به روشنی گفته‌اند، انگلیس نیز توافق هسته‌ای را یک "دستاورد بزرگ" می‌داند. این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جدید دیپلماتیک است. بریتانیا کماکان به طور کامل به آن متعهد است و دولت خود را متعهد می‌داند آن را به یک موفقیت تبدیل کند.

وی در پاسخ به این‌که در اخبار بود که شما در تمرین تیم پرسپولیس به همراه دو پسرتون شرکت داشتید، آیا علاقمند به فوتبال هستید؟ اظهار کرد: من بسیار به فوتبال علاقه‌مندم. بسیار خوشحال شدم که پسرم توانست در جلسه تمرین یکی از تیم‌های فوتبال در تهران شرکت کند. من بازی‌های فوتبال ایران را تماشا می‌کنم و باعث خرسندی من است که تیم ملی شما به خوبی عمل می کند و به دلیل راه یافتن شما به جام جهانی در روسیه به شما تبریک می‌گویم. با اشتیاق منتظر بازی‌های ایران و انگلیس در روسیه در سال آینده هستم.

هاپتون درباره بازیکن مورد علاقه‌اش در ایران و انگلیس پاسخ دقیقی نداد و گفت: من فکر نمی‌کنم که درست باشد نام شخص خاصی را ببرم، اما بازیکنان فوتبالی که در این موقعیت پیچیده در این سطح بازی می‌کنند را بسیار تحسین می‌کنم. زمانی که ایران در چین بود، رفتم و بازی را تماشا کردم. تیم ایران بسیار خوب کار کرد. جو بسیار خوبی بود و بازیکنان بسیار خوبی دارید. من از فوتبال لذت می‌برم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: