کد خبر: ۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶
رفتار دیروز پلیس اسپانیا با بخشی از شهروندانش فرق چندانی با رفتار سرکوبگرایانه دولت های اقتدارگرا و دیکتاتوری نداشت.
 انتشار تصاویر رفتار خشن پلیس اسپانیا با مردم منطقه کاتالان در شمال شرق اسپانیا توجه رسانه های جهانی را به خود جلب کرد، و بسیاری از رسانه ها و ناظران را در بهت و شوک قرار داد.

رفتار پلیس کشوری عضو مجموعه ای تحت عنوان " اتحادیه اروپا" که "دموکراسی" را زیر بنا و "خشونت و سرکوب" را خط قرمز رفتار کشورهای عضو خود می داند، به طور قطع و یقین نمی توانست و نمی تواند همانند رفتار دیروز پلیس اسپانیا با مردم خواهان استقلال در منطقه کاتالونیا باشد.

کشیدن موهای زنان، باتوم زدن و به زنان و مردان سالمند و شکستن و زخمی کردن و ایجاد جراحت روی بدن دهها شهروند اسپانیا و شلیک گلوله های پلاستیکی و بیرون کردن مردم از حوزه های رای گیری با کتک و اجبار و در نهایت ممانعت از ورود مردم به حوزه های رای گیری از رفتارهای خشن و شوکه آور پلیس اسپانیا در روز برگزاری همه پرسی منطقه کاتالونیا بود.

با این حال همه پرسی استقلال این منطقه از اسپانیا که بالای 7 میلیون جمعیت دارد دیروز با حضور 40 درصد واجدان رای، برگزار شد و بر اساس اعلام مقامات محلی بیش از 90 درصد از رای دهندگان به استقلال منطقه کاتالونیا از دولت اسپانیا رای داده اند.

با وجودی که دولت مادرید اعلام کرده همه پرسی مذکور غیر قانونی بوده و فاقد اعتبار و مشروعیت است، اما برگزاری همه پرسی با رفتار خشن دولت مادرید با مردم منطقه کاتالونیا بدون تردید یک شکست آشکار برای دولت مادرید است و شکاف های بین دولت مادرید و منطقه کاتالونیا و شهر بارسلونا را بیشتر از گذشته خواهد کرد.

از آن گذشته دولت اسپانیا که رفتارهای آن زیر ذره بین نهادهای ناظر اتحادیه اروپا باید نسبت به رفتار خشن پلیس خود با مردم کاتالونیا به نهادهای این اتحادیه پاسخگو باشد؛ چون رفتار دیروز پلیس اسپانیا با بخشی از شهروندانش فرق چندانی با رفتار سرکوبگرایانه دولت های اقتدارگرا و دیکتاتوری نداشت.

اسپانیا از کشورهایی است که در واپسین موج های پیوستن کشورهای غربی به دموکراسی به آزادی و حکومت دموکراتیک پیوسته است و پیش از آن با مشت های آهنین یک دیکتاتور نظامی به نام "ژنرال فرانکو" اداره می شد؛ ژنرالی که تنها مرگ او در واپسین روزهای سال 1975 زمینه ای برای حرکت کشور اسپانیا به سمت دموکراسی ایجاد کرد و موجب برقراری نظام دموکراتیک و یک دولت غیر نظامی در اسپانیا شد.

رفتار سرکوبگرانه پلیس اسپانیا تفاوت پایین و بالا بودن عیار دموکراسی را حتی در میان مجموعه کشورهای دارای نظام دموکراتیک در مغرب زمین عیان ساخت و نشان داد رفتار دولت ها و نهادهای امنیتی و نظامی آنها با مردم تا چه میزان می تواند با عیار دموکراسی آنها متفاوت باشد!

تصاویر زیر بخشی از تصاویر سرکوب خشن مردم خواهان استقلال منطقه کاتالونیا از اسپانیا در روز برگزاری همه پرسی است.


سرکوب مردم کاتالونیا در روز همه پرسی
سرکوب مردم کاتالونیا در روز همه پرسی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: