کد خبر: ۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
خبری که بارها به صورت شایعه و حرف‌وحدیث فراوان درباره عیسی شریفی، «شهردار در سایه» ١٢سال گذشته تهران به گوش می‌رسید و مدیران مدیریت شهری قبلی علاقه‌ای به اعلام رسمی آن نداشتند، بالاخره حدود دو هفته پس از آخرین شایعات، از سوی سخنگوی قوه قضائیه تأیید شد.
محسنی‌اژه‌ای روز گذشته اعلام کرد: «اصل دستگیری عیسی شریفی درست است و اتهام ایشان مالی است، از جزئیات خبر ندارم، اگر داشتم هم از بیان آن معذور بودم». همین تأیید از این مرجع رسمی کفایت می‌کند تا با وجود فضای تاریک و پرغباری که عیسی شریفی برای خود در این سال‌ها درست کرده و برایش درست کرده‌اند، تمام شایعاتی که تاکنون درباره این مرد نظامی و مدیرِ مدیران شهری وجود داشته است.

عیسی شریفی، مدیر محمدباقر قالیباف بود که از روز اول همانند سایر مدیران نظامی با او به شهرداری تهران آمد و در بالاترین مسئولیت نشست و تا سال گذشته در مقام قائم‌مقامی شهردار و معاون امور مناطق باقی ماند. او بعد از فرهاد یعقوبی رکورددار عدم تغییر در معاونت خود بود؛ تنها مدیر ١٢ساله قالیباف که هیچ‌گاه با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگویی حتی چنددقیقه‌ای نداشت و تقریبا از سال ٩١ به‌بعد (روزهای قبل از انتخابات ٩٢) دیگر در برنامه‌های خبری که در سایت‌های رسمی شهرداری تهران هم منتشر می‌شد، حضوری نداشت. از سال ٨٤ به‌بعد بسیاری از افتتاح‌های شهری و خبرهای مهم را عیسی شریفی، آن‌هم فقط در گفت‌وگو با رسانه‌های متعلق به شهرداری خبری می‌کرد، در مراسم‌های افتتاح حضور دائم داشت و حتی برای ارائه گزارش عملکرد شهرداری‌های مناطق به شورای شهر تهران، در صحن علنی شورا هم حاضر می‌شد، اما این حضور به شکلی کاملا محسوس از سال ٩٢ قطع شد. از همان زمان بود که شایعاتی از عدم حضور و رهاکردن مسئولیت در شهرداری و شورا پیچید، اما کسی این موضوع را تأیید نکرد.
شهردار در سایه شهر تهران در حلقه مشهدی‌های مقیم بهشت نبود، اما به‌واسطه اتصالات قوی‌ای که با شهردار داشت، در جایگاهی که «می‌باید» قرار داشت. مسئولیت قائم‌مقامی شهردار تهران، مسئولیتی مهم است که اتفاقا در برخی از برهه‌های زمانی خاص همانند زمان انتخابات که شهردار تهران ممکن است برای ریاست‌جمهوری برود و برگشت او به شهرداری آمد و نیامد دارد، بیشتر خودش را نشان می‌دهد. شریفی در سه دوره‌ای که محمدباقر قالیباف برای ریاست‌جمهوری خیز برداشت، هربار حدود یک ماه قائم‌مقام سرپرست شهرداری تهران بود. قائم‌مقام شهردار تهران که اولین مقام بعد از شهردار تهران است، درعین‌حال معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران هم هست. شهرداری‌های مناطق یعنی همان مجموعه‌هایی که قالیباف و این معاون او همانند پازل‌هایی مهم، هر چندوقت یک‌بار یک‌نفره یا ١٦نفره جابه‌جایشان می‌کردند؛ شهرداران مناطق همان‌هایی هستند که قالیباف در سال‌های پایان دوره کاری خود اقرار کرد در نهایت نتوانسته آن‌طور که می‌خواسته آنها را کنترل و هدایت کند و در نهایت معاونت امور مناطق همان معاونتی است که معدود گزارش‌هایی را به شورا و رسانه‌ها می‌داد. نمونه این عدم رضایت شورا و پاسخ‌گویی محدود این معاونت به شورای شهر را می‌توان در جلسه علنی ٢٩ دی ١٣٨٨ دید.
قائم‌مقام و معاون امور مناطق شهردار سابق تهران که می‌توان خود او و معاونتش را جعبه‌سیاه شهرداری تهران خواند، به دلایلی که هیچ‌گاه گفته نشد، اما شایعات می‌گفت «اختلاف با شهردار تهران و تیم مدیران مشهدی»، است در سال ٩٢ مسئولیت و پست مهم  خود را ترک کرد. معاونان قالیباف این موضوع را تکذیب کردند و همه‌چیز دوباره در سکوت فرورفت تا اینکه خردادماه امسال برخی از اعضای شورای چهارم در جلسه علنی ٣٤٨ خود، با اشاره به اتمام انتخابات و نتایج آن و معلق‌بودن بسیاری از امور شهری در نبود معاونان شهردار تهران و برخی از مدیران، نسبت به این شرایط هشدار دادند و درعین‌حال موضوع غیبت قائم‌مقام شهردار تهران هم مطرح شد. 
ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران، خبر کناره‌گیری و استعفای عیسی شریفی را رسما اعلام کرد. او از پذیرش استعفای معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران به دلیل بیماری فرزندش خبر داد و گفت: معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در سال گذشته درخواست استعفا کرده بود که این استعفا به دلیل بیماری فرزندش بود که با درخواست شهردار تهران این موضوع به بعد از انتخابات موکول شد. در همان جلسه، برخی از اعضای اصولگرا از اینکه چنین شایعاتی پشت‌سر معاون شهردار- که چنین مشکل خانوادگی دارد- است، گلایه کردند و این موضوع را ناشی از عدم اطلاع‌رسانی درست از سوی روابط‌عمومی شهرداری تهران دانستند.
اعضای شورا چند روز بعد در جلسه‌ای که آن را رسانه‌ای هم کردند، با شریفی دیدار کردند تا خیال همه راحت باشد که او در تهران است. 
جدا از تعریف‌وتمجیدهای معمولی که اعضای شورای چهارم و مدیران شهرداری از قائم‌مقام استعفاداده شهردار تهران داشتند، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری پایتخت، شریفی را مردی توانمند، رئوف و پرتلاش معرفی کرد.قدرت گودرزی با اشاره به بداخلاقی‌ها و هجمه‌های سیاسی اخیر اظهار کرد: شریفی اواسط اسفندماه به دلیل درمان دخترش درخواست مرخصی کرد، اما شهردار تهران از ایشان خواست این مرخصی را به تعویق بیندازد. امروز نیز با وجود اینکه دخترش در بستر بیماری است، در محل کار خود حاضر شده.

ناصر امانی هم گفت: «بار اصلی فعالیت‌های اجرائی به‌عنوان قائم‌مقام پس از دکتر قالیباف در راهبری پروژه‌های کلان بر دوش آقای شریفی بوده است. پیش‌بینی می‌شد بلایی که بر سر اغلب نیروهای کارآمد می‌آورند و مورد تخریب و آماج قرار می‌دهند، روزی بر سر فردی مانند شریفی که محور اجرائی مدیریت شهری بوده است، هم آورده شود. در هیچ‌یک از پروژه‌ها و افتتاحیه‌های یک دهه اخیر مدیریت شهری چهره شریفی دیده نشده و رسانه‌ای نشده است؛ اما فضای نامطلوب رسانه‌ای کشور با اهداف سیاسی تصویر این مرد عمل را تخریب کرد. متأسفانه فضای سیاسی حاکم بر جامعه به گونه‌ای ناسالم و مسموم شده است که در حق مردان جنگ و جبهه؛ همانانی که جان‌شان را بر طبق اخلاص گذاشته‌اند، هم به‌راحتی بی‌انصافی می‌شود و مورد هجمه و آماج سیاسی قرار می‌گیرند».
این‌گونه بود که در مراسم خداحافظی شورای چهارم که شهردار ١٢ساله تهران و معاونان او به جز شریفی حاضر بودند، شورای چهارم لوح تقدیری را هم برای عیسی شریفی در نظر گرفت که ناصر امانی به جای او دریافت کرد تا به دستش برساند. قائم‌مقام شهردار تهران که سابقه درخورتوجهی در جنگ تحمیلی دارد و نامش در میان فرماندهان وجود داشته و دارد، بیشترین حضورش در ماجرای پلاسکو بود. او در روزهای آواربرداری با ظاهری متفاوت در کنار شهردار تهران بود؛ اما در این زمان هم کمترین پوشش خبری و مصاحبه را داشت. تغییر در ظاهر شریفی به واسطه موی رنگ‌شده و محاسن از ته تراشیده‌شده که او را متفاوت و جوان‌تر کرده بود، در چند مراسم ازجمله در مسجدی که مراسم یادبود شهدای آتش‌نشان پلاسکو برگزار شد، مشهود بود.
برای این معاون باسابقه که سال‌ها با ظاهری جدی، خشک و چهره‌ای که محاسن در آن نقش اصلی را دارد، این تغییر در ظاهر عجیب به نظر می‌آمد؛ اما آن زمان جای سؤال وجود نداشت و حالا با تأیید خبر اتهام مالی او، می‌توان برخی ربط‌ها را به این تغییرات نسبت داد. حالا او بازداشت شده است و باید دید در روزهای آینده از جزئیات پرونده مالی او چه چیزی منتشر می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: