کد خبر: ۸۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
اشتباه محاسباتی ۴۵ میلیارد تومانی، چیزی نیست که بشود به آسانی باور کرد اما گویا این اتفاقی است که گریبان سازمان لیگ فوتبال ایران را گرفته و باعث شده حساب بانکی متولی فوتبال باشگاهی ایران مسدود شود.
 ماجرای مسدود شدن حساب‌های بانکی سازمان لیگ فوتبال همچنان ادامه‌ دارد و امروز اعداد و ارقامی به دست آمد که نشان می‌دهد کفه ترازو به نفع سازمان لیگ فوتبال سنگین‌تر است. سازمان امور مالیاتی پیش از آغاز سال ۹۶ به سازمان لیگ میزان بدهی مالیات بر ارزش افزوده‌اش را اعلام می‌کند. پس از آن سازمان لیگ دو مشاور مالیاتی استخدام می‌کند و با سازمان امور مالیاتی مکاتباتی انجام می‌دهد تا اعتراض‌شان را نسبت به مالیات بر ارزش افزوده‌ای که برایشان محاسبه شده، به آن‌ها برساند اما سازمان امور مالیاتی این اعتراض را وارد نمی‌داند تا حساب‌های سازمان لیگ مسدود شود.

ماجرا از این قرار است که سازمان لیگ فوتبال ایران، ادعا کرده سازمان امور مالیاتی، لزوم پرداخت ۴۵ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و ۱۳۱ میلیارد تومان دیرکرد در پرداخت مالیات را به سازمان لیگ ابلاغ کرده است. این میزان مالیات از سال ۸۷ برای سازمان لیگ محاسبه شده اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ورزش تا سال ۹۲ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده است.

در این ماجرا سازمان لیگ به چند نکته اعتراض دارد. نخست این که شرکت تبلیغات محیطی که طرف حساب سازمان لیگ است، پیش از آن‌ که مبلغی به حساب سازمان لیگ واریز کند، مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت کرده است. این شرکت در مقطعی ۳۳۰ میلیون تومان به سازمان لیگ بدهکار بوده که این مبلغ را در حسابی در بانک اقتصاد نوین واریز می‌کند. سازمان لیگ عنوان کرده که سازمان امور مالیاتی به اشتباه این حساب را یک ردیف جدید مالیاتی حساب کرده و در ادامه در یک اشتباه بزرگ‌تر برای ۳۳۰ میلیارد تومان مالیات محاسبه کرده است. این‌ در حالی است که شرکت تبلیغاتی پیش از این که بدهی‌اش را به حساب اقتصاد نوین سازمان لیگ واریز کند، مالیات این پول را پرداخت کرده بود.

همچنین سازمان لیگ ۱۰۰ میلیارد تومان از قرارداد ۱۶۰ میلیارد تومانی با شرکت ایران نوین کیش - که هنوز هم آن را وصول نکرده و حکم قضایی‌اش را دارد- و ۳۰ میلیارد تومان از صداوسیما به خاطر حق پخش تلویزیونی طلبکار است اما برای این پول‌ها که وجود خارجی هم ندارند مالیات حساب شده است. البته این مشکلی است که در چند سال اخیر گریبان فوتبال را گرفته و بازیکنان هم از آن رنج می‌برند؛ آنها به خاطر مبالغی که دریافت نکرده‌اند باید مالیات پرداخت کنند و به همین راحتی حساب‌هایشان مسدود و خودشان ممنوع‌الخروج می‌شوند.

در ادامه طبق ادعای سازمان لیگ، سازمان امور مالیاتی یک اشتباه بزرگ دیگر هم انجام داده است؛ شرکت تبلیغات محیطی طرف قرارداد سازمان لیگ موظف است مالیات مبالغی که باید به سازمان لیگ پرداخت کند را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند. این شرکت ۱۲ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان مالیاتی واریز کرده اما پس از این که طلب سازمان لیگ را به حساب سازمان واریز می‌کند، دوباره برای این مبلغ مالیات محاسبه می‌شود.

این‌ در حالی است که ۸۰ درصد این مبلغ برای باشگاه‌ها، ۱۰ درصد برای فدراسیون فوتبال، پنج درصد برای هیات‌های فوتبال استان و تنها پنج درصد برای خود سازمان لیگ است. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم پس از این که این پول به حساب‌ باشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال و هیات‌های فوتبال واریز می‌شود، دوباره مبلغی برای مالیات از آن کم می‌شود تا به این صورت سازمان امور مالیاتی سه بار مالیات بر ارزش افزوده از این پول کم کرده باشد. این اشتباه باعث شده برای باشگاهی مانند ذوب آهن مبلغی نزدیک به ۲۳۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شود.

سازمان لیگ فوتبال درباره مبلغ یک میلیارد تومانی که به آنها واریز شد تا با استفاده از آن حقوق داوران را که هشت ماه عقب افتاده است پرداخت کند، این طور عنوان کرد که این پول همان روز که به حساب سازمان واریز شد توسط سازمان امور مالیاتی برداشته شده است.

طبق ادعای سازمان لیگ، آن‌ها تا الان تمام مالیات‌های تکلیفی که بر گردنشان بوده را پرداخت کرده‌اند و تنها مالیات بر ارزش افزوده‌ای را که باید از سال ۹۳ پرداخت می‌کردند، نپرداخته‌اند. البته نکته‌ای وجود دارد، این که سازمان لیگ به شدت نسبت به میزان مالیات بر ارزش افزوده‌ای که برای آن‌ها محاسبه شده، اعتراض دارد. حتی مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم در گفت‌وگوی منتشر شده در رسانه‌ها در تاریخ پنجم شهریور به این موضوع اعتراض کرده‌ است.

در مجموع می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که سازمان لیگ فوتبال ایران - طبق ادعای این سازمان - باید بابت پولی که قبلا مالیاتش گرفته شده و پولی که هنوز دریافت نکرده، مالیات بر ارزش افزوده بدهد؛ یعنی یک اشتباه "کوچک" محاسباتی به مبلغ ۴۵ میلیارد تومان! همان حکایت آش نخورده و دهان سوخته ...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: