کد خبر: ۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: تقویت قدرت دفاعی همواره در اولویت ما قرار دارد و در وزارت دفاع با استفاده از تمام توان در این راستا حرکت خواهیم کرد.
 امیرسرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامگاه دوشنبه در برنامه تلویزیونی تیتر امشب به بررسی و تشریح دستاوردهای حوزه نظامی و برنامه‌های دولت در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: مهمترین اصل دکترین دفاعی ایران دفاع همه‌جانبه با رویکرد بازدارنده فعال است و چنانچه که دشمنی بخواهد جرأت تعرض به ایران را به خود بدهد، همه مولفه‌های قدرت نظام به کمک دفاع خواهند آمد.

وی با تاکید براینکه توان دفاعی را آنقدر افزایش می‌دهیم که کسی جرأت تعرض به ایران را نداشته باشد و بداند که پاسخ ایران کوبنده و دندان‌شکن خواهد بود، خاطرنشان کرد: همواره تقویت قدرت دفاعی کشور اولویت ما است و با استفاده از تمام توان وزارت دفاع در سراسر کشور در این راستا فعالیت خواهیم کرد.

وزیر دفاع با بیان اینکه در حوزه‌های موشکی، دریایی و زمینی و همچنین پدافند اولویت‌های مشخصی داریم، عنوان کرد: توان موشکی ایران امروز توان خوبی است و به عنوان یکی از مولفه‌های بازدارندگی محسوب می‌شود. همانطور که ما برای تقویت توان دفاعی خود تلاش می‌کنیم دشمنان نیز سعی در تضعیف آن دارند اما ما به دقت آنها را رصد و متناسب با آنها خود را تقویت می‌کنیم.

حاتمی با تاکید بر اینکه قدرت، برد و توان موشک‌های ما پاسخگوی نیازهای ما است، گفت: در حوزه موشکی دشمن روی ضدموشک فعالیت می‌کنند و ما به دنبال افزایش قابلیت‌های موشکی هستیم. در همین زمینه گرچه یک بار پاسخ موشکی به تروریست‌ها دادیم اما امیدواریم دشمنان نخواهند توان موشکی ما را آزمایش کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی انتقادات در داخل کشور نسبت به تحریک‌آمیز بودن توان موشکی نیروهای مسلح با بیان اینکه من به صورت جدی انتقاد داخلی درباره توان موشکی ندیده‌ام، تصریح کرد: اگر به صحنه واقعی پیش روی خود نگاه کنید روشن است که چنانچه توان بازدارندگی نداشته باشیم چشم‌هایی هستند که به کشورمان طمع داشته باشند. قدرت موشکی ما یک قدرت دفاعی و بازدارنده است و چنانچه که بخواهیم در آرامش و امنیت باشیم و ملت در آسایش زندگی کنند حتما کسانی که نظر سوء به کشور دارند باید پاسخ دندانشکنی دریافت کنند که قدرت موشکی یکی از مولفه‌های این پاسخ است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به تهدیدات پیش روی کشور در عرصه‌های نظامی اظهار کرد: امروز با تهدیدات متنوعی از جمله تهدیدات تروریستی و تکفیری و همچنین تهدیدات هوایی و دریایی مواجه هستیم. در زمینه مقابله با این تهدیدها در دفاع بومی برای همه آنها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

حاتمی با تاکید بر اینکه در همه حوزه‌های رزم توان نیروهای مسلح در جایگاه خود بازدارنده و قابل اتکا است، گفت: امروز تهدیدات تروریستی و تکفیری و همچنین جنگ‌های نیابتی تهدید فعال منطقه محسوب می‌شود که با تلاش‌هایی که محور مقاومت انجام می‌دهند ناکارآمدی این تهدیدات در حال آشکار شدن است.

وی درباره نحوه حمایت‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از محور مقاومت تصریح کرد: در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که همواره طمع زیادی نسبت به آن وجود داشته است. سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه سیاستی اصولی و پایدار بوده و ما همواره تاکید کرده‌ایم که امنیت منطقه به دست ملت‌ها و دولت‌ها پای منطقه و بدون دخالت قدرت‌های غیرمنطقه‌ای ایجاد شود. در همین راستا حمایت از محور مقاومت که در جهت ایجاد امنیت در منطقه و مقابله با زیاده‌خواهی دشمنان توسط کشورهای منطقه صورت می‌گیرد از جمله سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است. بروز و ظهور کمک‌های ما به محور مقاومت نیز کمک‌های مستشاری‌ای است که بنا به درخواست کشورهای منطقه انجام شده و مورد استقبال آنها قرار گرفته است. قطعا در ادامه نیز این کمک‌ها به سبک و سیاق فعلی ادامه خواهد داشت.

وزیر دفاع در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای تقویت بخش‌های مختلف صنایع دفاعی اظهار کرد: به لطف خدا در همه حوزه‌ها توانسته‌ایم نیازهای خود را به صورت بومی و در داخل تامین نماییم.

حاتمی با اشاره به نیاز حوزه هوایی به تجهیزات روز خاطرنشان کرد: حوزه هوایی یکی از حوزه‌هایی است که الان در وضعیتی قرار دارد که باید بیشتر به آن بپردازیم. در زمینه جنگنده‌های سنگین باید تلاش‌های مضاعفی انجام دهیم. در این راستا مقدمات کار آغاز و مطالعات اولیه در حال انجام است. باید در این زمینه به دنبال ایجاد قدرت هوایی راهبردی باشیم.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه صحبت‌های خود درباره استقرار سامانه اس300 در کشور تصریح کرد: همه سامانه‌های اس300 خریداری شده به طور کامل در کشور مستقر شده‌اند و در شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرار گرفته‌اند و بخش‌های حیاتی و حساس کشور تحت پوشش آن قرار دارند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در بخش پدافند هوایی وضعیت بسیار خوبی برقرار است، به بیان جزئیاتی از مشخصات سامانه پدافندی اس300 پرداخت و گفت: این سامانه یکی از سامانه‌های خوب و نسبتاً به روز پدافند هوایی است که از توان راداری خوبی برخوردار است و می‌تواند اهداف متعدد را همزمان کشف و رهگیری و به آنها حمله کند. برد موشک سامانه اس300، 200 کیلومتر و ارتقاء آن 27 کیلومتر است و در مجموع یکی از سامانه‌هایی است که در بازدارندگی کاربردهای زیادی دارد.

وزیر دفاع درباره سامانه‌های پدافندی برد بلند در اختیار نیروهای مسلح اظهار کرد: سامانه اس300 یکی از سامانه‌های برد بلند است و به زودی نیز سامانه بومی باور 373 به شبکه پدافندی کشور ملحق خواهد شد.

حاتمی درباره زمان الحاق سامانه باور 373 به شبکه یکپارچه پدافند هوایی اظهار کرد: آزمایش‌های مربوط به این سامانه براساس برنامه پیش می‌رود و تاکنون نیز بیش از 85 درصد پیشرفت داشته است. سامانه باور سامانه‌ای به‌روزتر از اس300 است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به بیان برنامه‌های وزارت دفاع در زمینه افزایش کیفیت محصولات دفاعی پرداخت و گفت: در وزارت دفاع یک نظام کیفیت وجود دارد که استانداردسازی و ارتقاء استاندارد از عمده کارهای آن است. در دوره قبل اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و انشاءالله در دوره فعلی نیز این اقدامات ادامه خواهد یافت.

وزیر دفاع درباره نحوه تعامل وزارت دفاع با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خاطرنشان کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رابطه بسیار صمیمی و کارآمدی با مجموعه‌های دانش‌بنیان دارد و مقام معظم رهبری نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند. امروز بیش از 10 هزار پروژه تحقیقاتی انجام شده یا در حال انجام با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و ما در وزارت دفاع با اعتقاد با شرکت‌های خصوصی کار می‌کنیم.

حاتمی در ادامه درباره وضعیت معیشت کارکنان نیروهای مسلح تصریح کرد: تحقق قانون خدمات کشوری در مورد نیروهای مسلح اقدامی است که باید در زمینه معیشت کارکنان این بخش انجام دهیم. در این باره برنامه‌ها روشن است و بحث‌های مربوطه در مجلس نیز مطرح شده است انشاءالله با هماهنگی همه نهادها این موضوع را تا مرحله انجام پیگیری خواهم کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وزارت دفاع درخصوص تقویت وحدت سپاه و ارتش در چارچوب نیروهای مسلح تصریح کرد: در سایه فرماندهی حکیمانه و مقتدرانه مقام معظم رهبری امروز نیروهای مسلح از وحدت، انسجام، برادری و یکپارچگی خوبی برخوردار هستند.

وزیر دفاع با اشاره به دریافت پیام تبریک از فرماندهان نیروی مسلح پس از اخذ رای اعتماد از مجلس گفت: کاملا طبیعی بود که فرماندهان نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی از نماد نیروهای مسلح در دولت حمایت کنند. من نیز در برنامه‌های خود تاکید کرده‌ام که همه تلاشم را خواهم کرد تا نیروهای مسلح احساس کنند که پشتیبان همه آنها هستیم.

حاتمی درباره طرح برخی شایعات مبنی بر وجود اختلاف میان نیروهای مسلح تاکید کرد: همه نیروهای مسلح مانند یک خانواده هستند لذا ممکن است در این خانواده رقابتی میان اعضا شکل بگیرد اما در نهایت این رقابت موجب اعتلای خانواده خواهد شد. امروز یک بلوغ و روشن‌بینی خوبی در نیروهای مسلح در این موضوع وجود دارد و ما در مقابل دشمن بسیار منسجم و محکم خواهیم بود.

وی همچنین درباره برنامه‌های وزارت دفاع در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری بارها در جلسات خصوصی و سخنرانی‌های خود در مجلس تاکید کرده‌اند که باید تولید و تجهیزات دفاعی اقتصادی شود. من به عنوان وزیر دفاع باید تلاش کنم که هر چه می‌توانم امنیت مردم که اولویت و نخستین وظیفه هر حکومت و دولتی است را ارزان‌تر تامین کنم.

وزیر دفاع تصریح کرد: در وزارت دفاع همه تلاشمان در این راستا است که محصولات ارزان‌تر و باکیفیت بالاتری تولید کنیم.

حاتمی با بیان اینکه حدود دو درصد تولید ناخالص داخلی در ایران صرف تامین امنیت می‌شود، اظهار کرد: باید تلاش کنیم که تا جای ممکن قیمت‌ها را کاهش داده و کیفیت محصولات دفاعی را ارتقاء بخشیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان با تاکید مجدد بر لزوم افزایش قدرت موشکی در بخش‌های بالستیک و کروز گفت: برای افزایش قابلیت‌ها در هر دو بخش موشک‌های بالستیک و کروز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم. در این زمینه با توجه به اینکه در موشک‌های کروز موضوع سرعت موضوعی اساسی است اقدام ویژه‌ای در دستور کار قرار داده‌ایم. در رابطه با موشک‌های بالستیک نیز ایجاد قدرت مانور بیشتر و کاهش قیمت تمام‌شده با حفظ کیفیت را پیگیری می‌کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: