کد خبر: ۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
مسئولانی که حاضر به پاسخگویی نیستند!
در پی ابلاغ بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص افزایش شهریه دانشجویان علوم پزشکی این دانشگاه، دغدغه‌هایی در خصوص میزان افزایش شهریه، عدم تناسب کیفیت آموزش با میزان شهریه، دریافت هزینه‌های اضافی علاوه بر شهریه از دانشجویان در این دانشگاه و مسائلی از این دست از سوی دانشجویان مطرح شده و اعتراض برخی دانشجویان به افزایش شهریه این دانشگاه را در پی داشت که متاسفانه هیچ یک از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با وجود تماس‌های مکرر ایسنا در این رابطه؛ پاسخگویی صریحی در این خصوص نداشتند.
 ابلاغ بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نرخ شهریه سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برای رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی،‌ دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد را دچار نگرانی‌هایی کرد و تعداد زیادی از دانشجویان در فضای مجازی با ایجاد هشتکی با عنوان #نه_به_افزایش_شهریه‌های_دانشگاه_آزادبه این موضوع اعتراض کردند. 

به دلیل نگرانی‌های زیاد دانشجویان و پیام‌های ارسالی در این رابطه به خبرگزاری ایسنا،‌ این خبرگزاری اقدام به برقراری تماس‌های مکرر با مسئولین دانشگاه آزاد کرد که متاسفانه مسئولان این دانشگاه علیرغم پیگیری‌های مکرر حاضر به پاسخگویی به سئوالات ایسنا در این رابطه نشدند. 

البته مسئولان دانشگاه آزاد در گفت و گو با برخی رسانه‌ها به بخشی از سئوالات درباره افزایش شهریه‌های دانشجویان علوم پزشکی پاسخ دادند. در این راستا دکتر مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های این دانشگاه اظهار کرده است: «با ارزیابی‌ که در واحدهای علوم پزشکی انجام شد، مشخص شد هزینه‌های آموزش پزشکی به‌ مراتب بیشتر از شهریه‌ای است که از دانشجویان دریافت می‌شود و در بسیاری از موارد دانشگاه از سایر منابع خودش صرف اداره دوره‌های پزشکی می‌کند.»

‌سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «در مقابل، شهریه پردیس‌های خودگردان و دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی را می‌توانید با یک مراجعه به سایت‌های این دانشگاه‌ها ملاحظه کنید که این شهریه‌ها نسبت به شهریه دانشگاه آزاد اسلامی بسیار بیشتر و دو تا چهاربرابر است. دریافت این مبالغ در حالی است که این دانشگاه‌ها از امکانات دولتی استفاده می‌کنند و هزینه‌های راه‌اندازی، تجهیز و استخدام استاد و...  را نیز ندارند.»

علوی‌فاضل در ادامه با اشاره به دلایل افزایش شهریه‌ها گفت: «همه این موارد باعث شده واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله واحد پزشکی تهران در تامین هزینه‌های خود دچار مشکل شوند، بنابراین برای حل این مشکل و از طرفی حفظ کیفیت آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی که سال‌هاست در سطح بهترین دانشگاه‌های دولتی کشور قرار دارد و موفقیت چشمگیر دانشجویان علوم پزشکی در امتحانات جامع این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد، یک کار کارشناسی با استفاده از تجربه وزارت بهداشت در محاسبه هزینه تحصیل در پردیس‌های خودگردان دولتی انجام خواهد شد و قرار شد شهریه رشته‌های علوم پزشکی با شهریه همان رشته‌ها در وزارت بهداشت که همان شهریه پردیس‌های خودگردان است، متناسب شود چون واقعا چطور یک بخش غیردولتی که باید تمام هزینه‌ها را بدون کمک دولت تامین کند، می‌تواند شهریه کمتری از بخش خودگردان دولتی با آن همه امکانات دولتی که در اختیار دارد، دریافت کند.»

وی در ادامه با بیان اینکه در سال 94 این موضوع در هیات‌امنای مرکزی مطرح شد و با این نظر که براساس کار کارشناسی انجام‌شده باید شهریه ورودی‌های سال 95 گروه علوم پزشکی را معادل پردیس‌های خودگردان دولتی افزایش دهیم، موافقت نشد، گفت: «علت این امر را هم این دانستند که در دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌توانیم مثل دانشگاه‌های دولتی عمل کنیم چون ما یک دانشگاه مردمی هستیم ولی با توجه به استدلال‌هایی که آورده شد، موافقت شد برای بخشی از ورودی‌های سال ۹۴ شهریه رشته‌های علوم پزشکی به‌عنوان خودگردان تا 80 درصد شهریه پردیس‌های خودگردان دولتی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص و اعلام می‌شود، تعیین شود ولی برای ورودی‌های سال‌های قبل از آن قرار شد شهریه پایه آنها تغییر نکند و شهریه متغیر بین 10 تا 15 درصد به‌صورت سالانه افزایش پیدا کند و در سال ۹۵ مقرر شد شهریه ورودی‌های جدید متناسب با ۸۰ درصد شهریه پردیس‌های خودگردان دولتی شود. »

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «برای پیش‌بینی بودجه سال 96 نیز همین فرمول مبنا قرار گرفت، اما تفکیکی که لازم بود بین ورودی‌های سال‌های‌ 94 و 95 به قبل شفاف باشد، به وضوح آورده نشده است. یعنی هیات‌ امنا برای افزایش شهریه‌های کل دانشگاه این ملاک را داشت که شهریه پایه را برای ورودی‌های سال 95 و قبل از آن افزایش ندهیم و فقط شهریه متغیر 10 درصد افزایش یابد و برای رشته‌هایی که در سال ۹۵ هم متناسب با حداکثر 80 درصد وزارت بهداشت بود همین میزان شهریه در نظر گرفته شود. پس این مساله هیچ ابهامی ندارد و نباید بدون توجه به مصوبات سال قبل این افزایش را یک‌جانبه تفسیر کرد و شاید لازم باشد در تبصره‌ای این موضوع را شفاف ‌کنیم تا نگرانی دانشجویان مرتفع شود. البته این تفکیک الان هم در سامانه‌های مالی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و اعمال می‌شود. برای حفظ حقوق دانشجویان ورودی سال‌های قبل از این مصوبه دانشگاه تصمیم دارد با مصوبه هیات امنا این تصمیم را عطف بماسبق نکند و دانشجویان ورودی قبل از ٩٤ مشمول نشوند.»

وی در پایان مدعی شده: «سیاست دانشگاه حمایت از حقوق دانشجویان و کاهش فشار مالی بر دانشجویان و خانواده‌هاست و این مساله در ابتدای این بخشنامه ذکر شده است که دانشگاه آزاد اسلامی سعی در کاهش حداکثری شهریه‌ها دارد و حتی مجوز کاهش ۵۰ درصدی شهریه برخی رشته‌ها به‌ویژه در مناطق محروم داده شده است و ان‌شاءا... این برداشت از مصوبه را قطعا شفاف می‌کنیم.»

همچنین دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی دنشگاه آزاد نیز در گفتگو با رسانه دیگری اظهار داشته است: «میزان افزایش شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد در مجموع ۱۰ درصد است!»

وی در این مصاحبه مدعی شده است: «شهریه دانشجویان پزشکی این دانشگاه برای ترم تحصیلی جدید برای شهریه ثابت و متغییر تنها ۱۰ درصد است.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد:«طبق بخشنامه جدید این دانشگاه تسهیلاتی برای دانشجویان ممتاز و مناطق محروم در نظر گرفته شده است به نحوی که برای دانشجویان ممتاز تخفیف شهریه ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی اعمال خواهد شد.»

رهایی در ادامه تاکید کرد:«دانشجویان مناطق محروم این دانشگاه نیز از تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی شهریه برخوردار می شوند.»

وی عنوان کرد: « مباحثی درخصوص افزایش شهریه دانشجویان پزشکی این دانشگاه مطرح شده است که صحت ندارد و در مجموع تنها ۱۰ درصد به شهریه دانشجویان افزوده خواهد شد. طبق بخشنامه جدید دانشگاه آزاد شهریه دانشجویان پزشکی این دانشگاه ۸۰ درصد نرخ شهریه اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رشته‌های خودگردان در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ خواهد بود بنابراین طی روزهای گذشته تفاوت نرخ شهریه میان دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت باعث نگرانی و اعتراض دانشجویان این رشته شده است.»

اگرچه معاون آموزشی و سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها به برخی از دغدغه‌های مطرح شده از سوی دانشجویان در رابطه به افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاداسلامی پاسخ داده‌اند و ادعاهای را مطرح کرده‌اند، اما کماکان سئوالات ایسنا در این رابطه بی پاسخ مانده است. از جمله اینکه چرا هم زمان با افزایش شهریه‌ها امکانات آموزشی نیز در دانشگاه آزاد افزایش پیدا نمی‌کند؟! چرا علی رغم هزینه‌هایی که از دانشجویان اخذ می‌شود هزینه بسیاری ازتجهیزات آموزشی در رشته‌های پزشکی (که جزو رشته‌های پرهزینه هستند) نظیر دستکش و ماسک و.... از دانشجویان اخذ می شود؟! همچنین پایین بودن ظرفیت کلاس‌ها و بالا بودن تعداد دانشجویان نسبت به فضای کلاس، سطح پایین اساتید،‌ آموزش در این دانشگاه از سئوالات دیگری است که باید دانشگاه آزاد به آن‌ها پاسخ دهد. 

ضمن اینکه افزایش شهریه‌ها ممکن است موجب تجدید نظر دانشجویان به تحصیل در دانشگاه آزاد و عدم تمایل بخشی از داوطلبان به حضور در این دانشگاه شود که این مساله در کنار چالش‌های به وجود آمده در خصوص حذف برخی کد رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم و ریزش تعداد افراد ثبت نام کننده در این دانشگاه می‌تواند این دانشگاه را با مشکل جدی صندلی خالی رو به رو کند که در این رابطه نیز مشخص نیست مسئولان این دانشگاه چه چاره‌ای در این باره اندیشیده‌اند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: