کد خبر: ۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
وزیر حمل و نقل عراق در دیدار با وزیر دفاع ایران خواهان اجرایی شدن قرارداد الجزایر برای تعیین خط مرزی ایران و عراق شد.
وزارت حمل و نقل عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد "کاظم فنجان الحمامی" وزیر حمل و نقل این کشور شنبه 7 مردادماه در دیدار با "حسين دهقان" وزیر دفاع ایران خواستار تعیین مرزهای میان دو کشور براساس قرارداد الجزایر شد.

حسین دهقان وزیر دفاع ایران (سمت راست) و کاظم فنجان الحمامی وزیر حمل و نقل عراق

عراق: بازگشت به عهدنامه الجزایر برای تعیین مرز با ایران

بر اساس این بیانیه، الحمامی برای جلوگیری از مضرات نامعین بودن خط مرزی میان دو کشور خواستار تعیین خط مرزی بین ایران و عراق در رودخانه اروندرود شد.

وی به وزیر دفاع ایران پیشنهاد داده است که دو کشور برای جلوگیری از اختلاف نظر به قرارداد الجزایر برگردند و برای تعیین خط مرزی در أب‌های اروندرود آن را اجرایی کنند.

به گفته وزارت حمل و نقل عراق، دهقان نیز موافقت اولیه ایران با اصل موضوع را اعلام کرده و گفته است که موضوع را برای بررسی بیشتر به وزارت خارجه خواهد فرستاد.

عهدنامه الجزایر در سال 1975 میلادی بین "محمد رضا پهلوی" شاه ایران و "صدام حسین" معاون وقت رئیس جمهور عراق با میانجیگری "هواری بومدین" رئیس جمهور وقت الجزایر امضا شد. بر اساس این توافق خط تالوگ به عنوان خط مرزی ایران و عراق در آب‌های اروند رود (شط العرب) تعیین شد.

این توافقنامه پس از انقلاب 1357 در ایران، از سوی دولت وقت عراق نقض و باطل اعلام شد و تمام اروند رود را در حاکمیت خود اعلام کرد. این موضوع یکی از دلایل جنگ 8 ساله میان دو کشور بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: