کد خبر: ۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۶
بهبود فضای کسب و کار، خروج از رکود و ایجاد اشتغال در جامعه و در آخر بحث مبارزه با فساد و قاچاق کالا باید در اولویت های اقتصادی دولت دوازدهم قرار بگیرد.

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم عباس آرگون نوشت: در حال حاضر یکی از نکته های مهم بهبود فضای کسب و کار در کشور برای ایجاد سرمایه و جذب سرمایه گذار خارجی است و از طرف دیگر شرایط برای انجام کار و ایجاد اشتغال نیز به فضای کسب و کار تاثیر می گذارد. در حقیقت می توان گفت که اگر فضای کسب و کار کشور بهتر شود، رتبه های جهانی افزایش پیدا کند می توانیم در گردش سرمایه های داخلی نیز موفق تر عمل کنیم و همچنین می توانیم از خارج از کشور نیز سرمایه جذب کنیم. 

در این میان یکی از مهمترین معضلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، بحث نقدینگی است. بحث قاچاق کالا نیز مدتهاست که سلامت اقتصادی و اجتماعی را به نحوی تهدید می کند و بحث تولید داخل را از مدار خارج کرده است. در دوره گذشته دولت یازدهم مبارزه خوبی را با بحث پدیده قاچاق انجام داده و حالا این امیدواری وجود دارد که در دوره دولت دوازدهم نیز این برخورد با قاچاق تشدید شود. برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور باید به سمتی حرکت داشته باشیم که بحث قاچاق در کشور به حداقل برسد و همچنین از طرف دیگر بتوانیم تولید داخل را رونق دهیم. در بخش فساد نیز اگر با آن مبارزه نشود، مانند موریانه می تواند پایه های نظام را سست کند.

در اولویت دیگر اقتصاد کشور برای دولت آینده همچنین باید سود سپرده ها را کاهش دهیم و پول به سمت تولید و بخش های مولد در اقتصاد هدایت شود. از طرف دیگر باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد از چند نرخی بودن فاصله بگیرد. خود این مسئله چند نرخی بودن منشا بسیاری از فسادها و رانت ها در فضای اقتصاد کشور است و باید به سمت تک نرخی شدن ارز برویم. 

دولت دوازدهم باید در این دوره کار خود را با جسارت بیشتری انجام دهد و ریسک پذیری و جوان گرایی بیشتری را در این زمینه ارتقا دهد. اصلاحات زیربنایی را باید دولت هرچه زودتر صورت گیرد؛ چراکه دیگر مُسَکن ها در وضعیت فعلی اقتصاد کشور جوابگو نیستند و بیش از هر عامل دیگری نیازمند اصلاح ساختار در کشور هستیم. این اصلاحات باید در نظام مالیاتی و بیمه هرچه زودتر صورت بگیرد. 

در واقع به جای اینکه در بخش های شفاف نظام مالیات تمرکز کنیم باید بیشتر بخش های پایه های مالیاتی را توسعه دهیم و به بخش هایی که فرار مالیاتی دارند فشار بیاوریم و اصلاح کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: