کد خبر: ۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۱ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
نایب رییس مجلس ششم درباره عملکرد صدا و سیما نیز گفت: اقدام یک طرفه صدا و سیما طبیعی است و اگر اینگونه نباشد برای ما اصلاح‌طلبان جای تعجب دارد.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید محمدرضا خاتمی صبح امروز در حاشیه حضورش برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حسینیه جماران گفت: باید منتظر نتیجه ماند، اما ملت ایران علیرغم همه تنگنا‌ها بر سر انتخاب مردم با استفاده از تجربیات قبلی قدر این لحظات را می‌دانند و آگاه هستند که این فرصت می‌تواند یک گام موثر باشد. از این جهت مردم بزرگواری می‌کنند و در انتخابات حاضر می‌شوند تا شرایط بهتر شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ترکیب احتمالی مجلس آینده تصریح کرد: قضاوت در این باره هنوز زود است، ولی در مجلس بعدی کمتر صدایی مبنی بر تحریم و جنگ بیرون می‌آید.

خبرنگاری مدعی شد که اصلاح‌طلبان می‌خواهند مجلسی دولت‌ساخته داشته باشند که خاتمی در واکنش به این مسئله پاسخ داد: اصلاح‌طلبان در تجربیات قبلی نشان داده‌اند که چگونه از حق مردم پاسداری می‌کنند. کسانی که هشت سال گذشته برابر انحراف‌ها و مفاسد قبلی چشم‌پوشی کرد‌ه‌اند و حتی به نوعی به تایید این مسئله پرداختند، امروز برای توجیه اقداماتشان و پرده‌پوشی، چنین شعارهایی می‌دهند.

او با بیان اینکه در صورتی که مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان باشد، آن‌ها با دولت در عرصه‌های مختلفی چون سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و معیشت مردم و مسائل فرهنگی همراهی خواهند کرد، خاطر نشان کرد: این مسئله ناهی نقش نظارتی و کنترلی نیست و اصلاح‌طلبان از نقش نظارتی خود کوتاه نمی‌آیند و یک منتقد، کاستی‌ها را هم خواهد دید، اما من فکر می‌کنم مجلس اصلاحات همراه خوبی برای دولت باشد و آن‌ها بتوانند با همدلی با قوای دیگر مسائل کشور را پیش ببرند.

نائب رئیس مجلس ششم در پاسخ به سوال خبرنگاری که می‌گفت مجالس اصولگرایان برابر تخلفات دولت قبل سکوت نکرد و از رئیس جمهور وقت سوال کرد، ابراز داشت: سوال را آقای مطهری پرسید، نه اصولگرایان؛  امروز نتایج عملکرد دولت احمدی‌نژاد مشخص است. آن زمانی که آقای احمدی‌نژاد خواست راه سیاسی‌اش را جدا کند، آقایان کارهایی کردند، ولی وقتی با هم بودند چشم‌هایشان را بر روی مفاسد بسته بودند.

خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی آنکه مجلس اصلاحات در برابر مفاسدی چون کرسنت و تخلفات دیگر سکوت می‌کرد، بیان کرد: معتقدیم که مجلس ششم با توجه به وقت کوتاه و زمانی که در اختیار داشت به وظایف خود عمل کرد ما ارتباط خوب و منتقدانه‌ای با نهادهای دیگر داشتیم.

او اضافه کرد: نمایندگان مجلس اصلاحات در روزهای رای‌ اعتماد با برخی از مسائلی چون قراردادهای نفتی و... هم اقداماتی داشته‌اند؛ درباره وضعیت کنونی کرسنت هم باید بگویم که این مسئله اکنون بیش از حد سیاسی شده است و اگر غیر از این است باید مسئله در یک دادگاه علنی بررسی شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در پاسخ به اظهارات برخی از افراد در تخریب یاران امام و دلسوزان انقلاب و ایجاد «مجلس ششم‌ هراسی» نیز ابراز داشت: مجلسی که واقعا سخنگوی ملت باشد، به هیچ اندازه به قامت مجلس ششم نبوده است، البته این سخن به معنای چشم‌پوشی در برابر کاستی‌ها نیست، ولی مجلس ششم تنها مجلسی بود که سخنگوی راستین ملت ایران بود.

خاتمی با بیان اینکه کسانی که با مجلس ششم مخالفت می‌کنند، رقبای اصلاح‌طلبان هستند، عنوان کرد: طبیعی است که وقتی تریبون در اختیار جریان اصلاحات نباشد و امکان پاسخگویی و حضور هم نداشته باشند چنین اظهاراتی بیان شود. در روزهای گذشته به سه شهرستان رفته‌ام، اما اجازه سخنرانی نداشته‌ام. در میدان یک طرفه و در ایام تبلیغات برخی‌ها می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، اما من امیدوارم که در انتخابات امروز به این بداخلاقی‌ها پاسخ داده شود.

او درباره عملکرد صدا و سیما نیز گفت: اقدام یک طرفه صدا و سیما طبیعی است و اگر اینگونه نباشد برای ما اصلاح‌طلبان جای تعجب دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم درباره ادعایی مبنی براینکه مجلس ششم طرح سه فوریتی علیه مذاکرات هسته‌ای داده بود، اظهار داشت: اطلاعات درست در این‌باره منتشر نشده است و هیچ طرح سه فوریتی در مجلس ششم نبوده است.

خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا محمدرضا عارف برای ریاست مجلس به نفع علی لاریجانی کناره‌گیری می‌کند؟ بیان کرد: اصلاح‌طلبان هم اکنون آنچه مدنظرشان است، نجات کشور است. در این راستا اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ کار عظیمی را انجام دادند هنوز کسانی در داخل و خارج هستند که با جنگ همنوایی می‌کنند و می‌خواهند مسئله جنگ در فضای کشور وجود داشته باشد.

او یادآور شد: اگر مصالح کشور این باشد که ریاست مجلس برعهده اصلاح‌طلبان باشد، اصلاح‌طلبان با همه توان به صحنه خواهند آمد ولی اگر مصلحت کشور در ائتلاف و پیشبرد جریانی برای سود کشور باشد، حاضر هستند از حقشان بگذرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید براینکه همچنان زود است که درباره ترکیب احتمالی مجلس اظهار نظر بکنیم، گفت: این انتخابات نشان داد که اصولگرایان عاقل و معتدل راه‌شان را از تندرو‌ها جدا کرده‌اند و اصلاح‌طلبان را به رسمیت شناخته‌اند و حاضر به تعامل هستند این یک گام خوبی است و می‌توان در مجلس و قوای دیگر این همدلی و همراهی را ادامه داد.

خاتمی در پایان تاکید کرد: برای اصلاح‌طلبان منافع گروهی و سیاسی و جناحی مطرح نیست و حتی شما در لیست اصلاحات می‌بینید کسانی هستند که اصلاح‌طلب نیستند و حتی نزدیکی با جریان اصلاحات ندارند ولی ما برای منافع کشور از آن‌ها همانند یک فرد اصلاح‌طلب حمایت می‌کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: