کد خبر: ۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۶
25 نماینده دمکرات آمریکا از طرحی حمایت کردند که راه را برای استیضاح و برکناری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور هموار می‌کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» این طرح مبتنی بر بخشی از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا است که زمینه را برای برکناری رئیس جمهوری در صورت موافقت معاون وی یا اکثریت کابینه ترامپ یا اکثریت کنگره، فراهم می‌کند. 
'جان فیریک' که یکی از معماران اصلی متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا است، به بیزینس اینسایدر گفت، سناتورهایی که این تبصره را به صورت قانون درآوردند، گفته‌اند که اعلام عدم صلاحیت رئیس جمهوری باید مبتنی بر واقعیات موثق در مورد وضعیت جسمانی یا روانی رئیس جمهوری باشد و از تعصبات شخصی به دور بماند.
طرح پیشنهادی مجلس نمایندگان آمریکا برای برکناری ترامپ هفته گذشته 21 حامی داشت و چهار دمکرات دیگر پس از توییت‌های توهین آمیز ترامپ علیه مجریان شبکه‌های خبری از این طرح حمایت کردند.
این طرح از حمایت دمکرات‌های برجسته مجلس نمایندگان آمریکا همچون 'نانسی پلوسی' برخوردار است. 
هر چند این طرح در میان دمکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از پویایی بالایی برخوردار شده، بعید است از حمایت کافی برای تصویب برخوردار شود. 
با این حال، برخی نمایندگان دمکرات گفته‌اند که تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره به طور محرمانه نسبت به این اقدام ابراز تمایل کرده‌اند. اما این طرح به حمایت بیشتری از طرف حزب جمهوری خواه آمریکا نیاز دارد. 
بعلاوه، این طرح حتی در صورت تصویب در 2 مجلس نمایندگان آمریکا باید به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد. 
چنانچه رئیس جمهوری آمریکا این طرح را وتو کند که به احتمال زیاد این کار را می‌کند، کنگره به اکثریت دو سوم رای نمایندگان برای لغو وتوی وی نیاز دارد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: